Vreau maşină nouă: cumpăr sau mai aştept?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Intenţia guvernanţilor de a majora din 2011 taxele de primă înmatriculare i-a determinat pe români să-şi achiziţioneze maşinile noi pe final de an, ca să nu plătească mai mult după 1 ianuarie. Momentul actual este unul dintre cele mai oportune pentru achiziţia unei maşini noi, apreciază analiştii pieţei auto din România.

Vânzările de autoturisme noi au scăzut inevitabil în ultimii doi ani, ca efect al recesiunii globale. Băncile, primele care au căzut de când vârtejul crizei s-a pus în mişcare, nu au mai finanţat împrumuturile de nevoi persoanele sau produsele destinate exclusiv cumpărării de autoturisme. Astfel că românii au amânat achiziţia unei maşini noi, cumpărând însă maşini la mâna a doua.

După ezitantul an 2008, când toate afacerile erau în aşteptare şi păreau la adăpost, pe piaţa auto a urmat prăbuşirea: un 2009 cu cifre în scădere semnificativă, livrările reducându-se la jumătate.

Citiţi şi:

Tichetele „Rabla“ din 2010, valabile până la 31 ianuarie 2011

Taxa auto, obligatorie pentru toate maşinile

„Rabla“, cu cinci cupoane în 2011

Datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) arată că anul trecut au fost vândute 147.962 de maşini, din care 130.193 de autoturisme, faţă de 324.080 în 2008 (scădere de peste 54%) sau de 366.819 în 2007, vârful pieţei.

„Motorul" Rabla

Cifre negative vin şi de la Asociaţia Constructorilor Auto Europeni, conform căreia, în România, numărul de înmatriculări în perioada ianuarie - octombrie 2010 a scăzut cu 26% faţă perioada similară a anului trecut. Cifre similare s-au înregistrat în Slovacia şi Germania şi mai mari în Bulgaria, Grecia şi Ungaria. La noi, în primele zece luni ale anului au fost înscrise 70.629 de autoturisme noi, faţă de 96.213 în 2009.

Programul de stimulare a înnoirii parcului auto continuă să fie un stimulent semnificativ pentru achiziţia de autoturisme noi. Anul acesta a fost acordată o primă de casare de 3.800 de lei, un cumpărător putând folosi până la trei tichete cu această valoare. „Rabla" va continua şi în 2011, din februarie, şi va fi permisă utilizarea a patru vouchere, însă suma subvenţionată de stat va scădea la 3.000 de lei. Preţurile maşinilor au scăzut mult în ultima perioadă, însă producătorii şi importatorii spun că au atins „fundul sacului".

O altă veste bună este că ofertele din show-room-uri sunt mai tentante acum faţă de anul trecut. În plus, cei care vor să-şi cumpere acum o maşină sunt influenţaţi şi de anunţul ministrului Mediului, Laszlo Borbely, conform căruia din 2011 vor creşte taxele de primă înmatriculare, iar maşinile Euro5 vor fi şi ele taxate.

„Acum este cel mai bun moment"

Jurnalistul Andrei Taflan spune că ofertele bune pentru maşinile noi ar putea ţine până spre finalul lunii ianuarie 2011.

„Acum este cel mai bun moment pentru achiziţionarea unei maşini noi. Ministerul Mediului intenţionează să introducă taxe de poluare şi pentru modelele Euro 5, iar până se va aproba programul «Rabla» 2011 va mai dura ceva. Astfel, nici cele trei cupoane nu vă vor mai ajuta pe cumpărători să mai «cosmetizeze» preţul maşinii vizate", mai spune Taflan.

În plus, continuă el, românii ar trebui să profite de ofertele de final de an, pentru că distribuitorii de maşini trebuie să finalizeze obiectivele: „Este posibil să găsim oferte foarte bune pentru anumite modele care au mers mai greu pe parcursul lui 2010". Ministerul Mediului a propus un nou sistem de taxare a motorizărilor, iar dacă va fi aprobat vor exista repercusiuni şi pe piaţa de autoturisme second hand.

„Este de aşteptat ca preţul modelelor înmatriculate să crească substanţial, iar importurile de maşini uzate să se orienteze spre acele modele aproape noi. Ele sunt vizate în general de persoanele cu rulaj anual mic, care consideră că nu beneficiază în mod real de principalul avantaj al unei maşini noi, şi anume garanţia producătorului. Aceştia preferă automobile vechi de 1-2 ani, care în general pot fi mai ieftine cu până la 30% faţă de modelul nou", apreciază Andrei Taflan. 

Pe de altă parte, adaugă el, este discutabil dacă în formula de taxare propusă pentru Euro 5 şi Euro 4 aceste maşini vor mai reprezenta o afacere suficient de bună pentru a fi cu adevărat interesante pentru români.

"Este posibil să găsim oferte foarte bune pentru anumite modele care au mers mai greu pe parcursul lui 2010."
Andrei Taflan
jurnalist

„E de preferat acum decât la anul"

Preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Ernest Popovici, afirmă că preţurile reduse la maşinile noi şi Programul „Rabla" sunt motive suficiente ca românii să-şi cumpere acum autoturisme.

„Pentru români este un moment foarte prielnic să-şi cumpere o maşină, dacă au bani şi dacă au nevoie de ea, bineînţeles. E de preferat acum decât la anul, pentru că, în prezent, preţurile încă sunt foarte bune comparativ cu alte pieţe şi nu cred că la anul vor fi preţuri mai mici. Şi, să nu uităm, programul de înnoire a parcului auto funcţionează în continuare, un ajutor pentru cel care cumpără o maşină nouă", spune Popovici.

Preşedintele (APIA) confirmă cifrele scăzute din ultimii doi ani, subliniind că situaţia în piaţa auto din România nu este extraordinară: „Sunt vândute mai multe maşini de ocazie, majoritatea fiind mai vechi de zece ani. În jur 60-70% din autoturismele care intră pe piaţă sunt de ocazie, iar acest an nu a făcut excepţie. Oricum, cifrele au crescut în 2010 de la lună la lună, dar global piaţa e în scădere".

Pentru 2010, el prefigurează că şansele de vânzări vor fi în jurul a 100.000 de maşini noi, plus sau minus 5%, faţă de peste 350.000 de maşini în 2007. „În fiecare an se vând cam acelaşi număr de maşini - în jur de 300.00. Problema este că şi în 2008, şi în 2009, şi în 2010, din acestea doar 100.000 sunt noi. Restul, maşini de ocazie, vechi şi foarte vechi.

Pentru anul următor este greu de făcut o predicţie, adaugă Ernest Popovici, ţinând cont de ceea se întâmplă în piaţa auto, în economia românească şi mondială, dar mai ales salariile românilor.

"Preţurile încă sunt foarte bune comparativ cu alte pieţe şi nu cred că la anul vor fi mai mici."
Ernest Popovici
preşedinte APIA

Andrei Taflan
Ernest Popovici
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite