Gutuia, o adevărată fabrică de vitamine. De ce nu este indicat consumul în exces al fructelor parfumate

0
0

Indiferent de modul în care le consumăm- crude, coapte, uscate sau fierte-, gutuile îşi păstrează proprietăţile. Sunt nu doar parfumate și gustoase, ci furnizează și numeroase vitamine organismului.

Gutuile, fructe pline de vitamine FOTO Shutterstock
Gutuile, fructe pline de vitamine FOTO Shutterstock

În afecţiunile ficatului şi ale pancreasului, leacurile din gutui se numără printre cei mai buni aliaţi naturali. Uşoara aciditate a fructelor, dar şi substanţele cu efect antioxidant stimulează funcţiile hepatice şi imunitatea”, explică Marina Grigore, specialit în apifitoterapie.

Fructele au proprietăți antioxidante, tonice și antihemoragice, dar stimulează și sistemul imunitar.

Acestea conţin 70 – 72% apă, 7 – 8% zaharuri, 0,5% protide, pectine, tanin, cantităţi mici de grăsimi, săruri minerale de calciu, fier, fosfor, potasiu, cupru, magneziu, vitaminele A, B, C şi PP.

Printre calităţile gutuilor se numără proprietăţile antidiareice (în special frunzele), antihemoragice (seminţele), astringente (frunzele şi fructele), cosmetice, digestive, emoliente (seminţele), hemostatice, hidratante, laxative (seminţele), răcoritoare, sedative şi tonice. 

Întăresc inima și scad tensiunea

Consumate sub formă de compot, spun specialiştii, gutuile te scapă de crampe intestinale, diaree şi dureri provocate de ulcer.

De asemenea, o cură cu gutui este benefică şi pentru tratarea hemoragiilor uterine şi a hemoroizilor externi.

Gutuile au rol în întărirea inimii, datorită potasiului pe care îl conţin, dar ajută şi la scăderea tensiunii şi a colesterolului, prin substanţele pectice. Prin aceste acţiuni, gutuile previn riscul bolilor cardiovasculare şi a infarctului. Aceste fructe  și-au dovedit de multe ori utilitatea incredibilă.

Cu toate acestea, aplicarea lor nu trebuie să excludă consultul și recomandarea medicului, mai ales că inclusiv consumul de gutui are contraindicații care nu ar trebui neglijate. Se recomandă consumul moderat oentru cei care suferă de gastrită, pleurezie sau intoleranțe alimentare.

Proprietățile întăritoare ale fructelor atunci când sunt utilizate excesiv pot duce la constipație. Așadar, beneficiile pentru sănătate și daunele depind de cantitatea zilnică consumată. Este mai bine să vă limitați la 2 gutui pe zi”, spune specialistul.

Cum le preparăm

Gutuile nu sunt preferate proaspete din cauza astringenței lor (determinată de continutul ridicat de tanin). Fructele sunt utilizate sub formă de jeleuri și gemuri întrucât cuprind cantitățti importante de pectină. Fructul mai poate fi consumat sub formă de compoturi sau copt.

Gutuile pot fi consumate şi sub formă de salată. Salata de gutui se prepară astfel: se dau pe răzătoare gutui, mere şi morcovi, apoi se adaugă miere. Această salată este recomandată a se consuma la micul dejun în caz de diaree cronică, precum şi în caz de hepatită cronică.

Pulpa de fruct consumată în stare crudă, precum şi sucul de gutui, sunt foarte utile în cazurile de diaree şi dizenterie, mai ales la copii, dar şi în afecţiuni bucale, gingivite, faringite.

Gutuile care sunt ferme și tari, de culoare galbenă sunt cele potrivite pentru consum. Gutuile trebuie recoltate atunci cand sunt galbene în totalitate și sunt tari. Acestea trebuie manipulate cu grijă întrucât se pot deteriora foarte ușor. Gutuile se vor introduce în pungi de plastic și pot fi păstrate la frigider aproximativ două luni.

Viață sănătoasă


Ultimele știri
Cele mai citite