Top 10 cele mai proaste maşini ale tuturor timpurilor
0
20 de jurnalişti de pe edmunds.com au petrecut câteva luni pentru a pune cap la cap o listă a celor mai proaste autoturisme din toate timpurile.
1. 2001 Pontiac Aztek
Nu numai că este extrem de urâtă, dar are, de asemenea, o „distincţie” unică: Aztek a distrus istoria unui automobil de 84 de ani. „Am decis că niciuna dintre celălalte 99 de maşini de pe listă nu ar fi avut un impact atât de negativ asupra mărcii şi a brandului de succes. După Aztek, General Motors (GM) nu a putut salva Pontiac, indiferent de ceea ce au făcut”, spune Oldham. Maşina este hidoasă. „Partea cea mai bună este că designul era bun.”
2. 1974 Ford Mustang
Mustang este un automobil iconic, cu un trecut bogat, dar Ford a dat greş în 1974 şi a creat cea de-a doua cea mai proastă maşină din lume. Privind în retrospectivă, conceptul Pinto, bazat pe Mustang, nu prea are sens. „Maşina a fost populară la vremea sa, dar a ajuns foarte repede să fie privită ca o greşeală pentru Mustang”, spune Oldham.
„Când priveşti înapoi în trecutul lui Mustang, care este foarte glorios, acest automobil creat în 1974 nu ar fi trebuit să existe şi nu ar fi trebuit numit Mustang. Nu a fost atractiv, nu a fost puternic şi, în cele din urmă, nu se compara cu numele său.” În apărarea lui Ford, Oldham spune că anii ’70 au fost dificili pentru producătorii auto din SUA care încearcau să se adapteze la creşterea costurilor pentru combustibil, la regulamentul recent refăcut şi la concurenţa dură din Japonia.
„Din fericire, Ford nu s-a abătut de la ceea ce Mustang ar fi trebuit să fie”, concluzionează Oldham.
3. 1955 BMW Isetta
Poate că nu te aşteptai să găseşti un produs marca BMW pe această listă, dar BMW „a construit cea mai proastă maşină, cu un singur cilindru, 12 CP, o singură uşă, timp de 7 ani” , scrie edumunds.com. „Întreaga maşină a fost deformată.”
Cotată ca fiind cea de-a treia cea mai proastă maşină, Isetta „a fost un autoturism ridicol”, spune Oldham. „Are o singură uşă, 12 cai putere şi este foarte îngustă în spate, aproape cu trei roţi. Nu putem înţelege de ce cineva şi-ar dori o asemenea maşină.” Oldham nu poate înţelege de ce Isetta a devenit o maşină de colecţie, care se vinde pentru aproximativ 50.000 de dolari.
Din punct de vedere istoric, maşina reflectă efortul producătorilor germani de a se pune din nou pe picioare, după cel de-al Doilea Război Mondial. „Combustibilul a ajuns greu în Germania în acel moment şi au făcut o maşină mică, economică”, explică acesta.
4. 1987 Yugo
Maşina sârbească Yugo a fost şi ea pe lista celor mai proaste maşini din toate timpurile. Deşi ocupă locul patru în top, Odham spune că a fost un pretendent de locul I. „Yugo a fost teribil în orice mod, calitate proastă, performanţă proastă”, spune el. Varianta din 1987 a fost una sârbească, sub licenţa Fiat.
Pentru un timp a fost vândută în SUA „o versiune sârbească făcută de Fiat 127 care nu ar fi putut fi, eventual, la fel de groaznică precum preţul său redus”, potrivit edmunds.com. „Dar a fost aici!”
5. 1971 Chevrolet Vega
Vega este un simbol al eşecului pe piaţa maşinilor mici. A avut „un motor care nu a putut ţine uleiul într-o maşină construită cu dispreţ pentru cumpărătorii săi”, spune edmunds.com. „A fost maşina care i-a invitat pe americani să cumpere Toyota şi Honda.” Poate că locul cinci pentru Vega în topul celor mai proaste maşini este totuşi un loc bun.
Oldham îşi exprimă o anumită simpatie pentru constructorul maşinii. „GM a rulat pe toate şoselele lumii de atunci. A fost o perioadă grea pentru automobile, o perioadă grea la nivel global. Constructorii de maşini din SUA nu au fost pregătiţi pentru criza de combustibil, precum şi noile reglementări privind siguranţa care au venit în acelaşi timp.” „Japonezii erau gata să năpustească” şi asta au şi făcut, până la urmă.
6. 2003 Saturn Ion
Saturn a avut un debun bun. Mulţi reporteri au mers la Spring Hill, Tennessee, la sfârşitul anilor ’90 unde GM a prezentat noul model cu care urma să concureze. Orice companie care avea cea mai mică legătură cu Saturn a simţit că era ceva de lăudat. Dar, de la începutul mileniului, Saturn a necesitat o reactualizare.
Din păcate, în 2003 a apărut Saturn Ion. Oldham îşi aminteşte că a condus una dintre primele Ion, la un eveniment de presă GM. „Am fost uimit de cât de proastă era acea maşină. Am spus că este una dintre cele mai proaste maşini GM şi că ar trebui să le fie ruşine”, îţi aminteşte el. „Iar timpul mi-a dat dreptate.”
Ion a fost incomodă şi zgomotoasă, iar calitatea producţiei a fost slabă.
Era greu de condus şi „avea un interior prost care nu i se potrivea”, potrivit edmunds.com. „Loveşte-o cu piciorul şi este posibil să rămâi înţepenit în spaţiile libere dintre panourile caroseriei din plastic.” Mai mult de atât, concurenţa a fost extrem de dură în aceel timpuri din cauza maşinilor Toyota şi Honda, care aveau produse excelente pe piaţa automobilelor mici. Ion „era cu mult în urma competiţiei chiar din ziua în care a fost introdusă pe piaţă”, spune Oldham. „A fost cea de-a doua cea mai proastă maşină a mileniului şi a fost atât de rea încât a ucis Saturn.”
Saturn, odată un simbol de inspiraţie al capacităţii industriei auto din SUA care concura cu industria japoneză, s-a închis în 2009.
7. 1958 Edsel Corsair
Marca Ford Edsel a devenit un simbol al eşecului unui producător care a judecat piaţa. Pe lângă faptul că fiecare Edsel a fost prost, designul nu era ceea ce oamenii îşi doreau. Introducere pe piaţă a unui brand care ar fi concurat cu Buick şi Oldsmobile a fost oprită, la fel şi producţia care de multe ori a fost eronată.
Edsel a fost „eşecul legendar dintre toate maşinile proaste”, conchide edmunds.com.
În 1985, Edsel Corsair „a fost respins de pe piaţă”, spune Oldham. „A fost batjocorit pentru că era neatractiv, începând cu grătarul vertical neobişnuit” şi terminând cu luminile orizontale”, exact opusul a ceea ce-şi doreau defapt cumpărătorii de maşini.
8. 1982 Cadillac Cimarron
Cadillac Cimarron a fost un simbol a ceea ce a fost în neregulă cu GM în 1980, un efort de a concura cu BMW prin modificarea tracţiunii pe roţile din faţă şi adăugarea celor patru cilindri ai Chevroletului Cavalier.
Edmunds.com a numit-o „o rană auto-provocată, care aproape a ucis Cadillac”. „Maşina a fost o ruşine la început”, spune Oldham, iar presa a numit-o la fel. Acesta a subliniat diferenţa dintre BMW şi Mercedes, pe de o parte, care au înţeles ce îşi doreau cumpărătorii de la autoturisme de lux, şi Cadillacul, pe de altă parte, care nu a făcut asta.
Cadilacul a fost aproape de dispariţie până când maşini precum CRS şi SRX au început să reînvie brandul, spune Oldham. Acum, Cadilac concurează cu ATS.
9. 1957 Trabantul
Capitaliştii nu sunt singurele persoane care fac, uneori, maşini proaste. Edmunds.com spune despre Trabantul cu doi cinlindri şi cu motor compact în doi timpi fabricat în Germania că „perioada comunismului a fost diabolică”.
Maşina a fost „în vogă” în ţara sa de origine, având în vedere lipsa concurenţei, şi a fost şi exportată uneori. Acesta a fost răspunsul Germaniei de Est pentru Volkswagenul Beetle. În unele moduri a fost comparabilă, diferenţa majoră fiind că Beetle a fost un succes în întreaga lume şi Trabantul a fost un eşec spectaculos.
„De-a lungul anilor, Trabantul a devenit un poster pentru copii cu cea mai proastă maşină”, spune Oldham. A fost existat pentru o lungă perioadă de timp, dar niciodată nu a fost îmbunătăţit în ciuda celor 30 de ani de producţie.
10. 1979 Oldsmobile Cutlass Supreme Diesel
Cutlass a fost o dată printre cele mai bune maşini americane de vânzare. La sfârşitul anilor ‘70, GM a decis să profite de popularitatea sa şi să dezvolte o versiune diesel. Motorul de 4.2 litri diesel a fost vândut doar în 1979. Din păcate, GM nu stăpânea încă tehnologia diesel. „Au încercat să comercializeze ceva care nu era gata”, spune Oldham.
„Maşinile nu sunt niciodată pregătite cu adevărat să fugă corespunzător. Nu erau pregătiţi. A sărit în aer, s-a spart. A fost un dezastru pentru GM.” Eşecul i-a „speriat pe americani şi i-a oprit să mai cumepre maşini pe motorină” spune Oldham.
„Acesta este unul din motivele pentru care motorina nu este privită cu ochi buni în această ţară”, a adăugat el.