Smartphone-urile şi tabletele se vând bine în România. Camerele foto, cădere uriaşă faţă de anul trecut
0Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România a urmat tendinţa din primul trimestru, arătând o creştere de 4,7% în T2 2013 faţă de acelaşi trimestru al lui 2012. Primele şase luni ale anului au adus o creştere de 4,3% faţă de prima jumătate a lui 2012, ajungând la o valoare de 699 milioane de euro.
Cel mai mare sector din trimestrul al doilea 2013 a fost cel de Telecom, cu o valoare totală de 99 milioane de euro, fiind totodată sectorul care a generat cea mai mare creştere de valoare, de 17% faţă de T2 2012. O altă creştere notabilă a fost cea înregistrată de sectorul electrocasnicelor mari, de aproape 5% în valoare faţă de T2 2012, precedentul trimestru de creştere pentru acest sector înregistrân-du-se în anul 2011. Piaţa foto, care a înregistrat o descreştere de 25,5%, împreună cu piaţa de imprimante şi multifuncţionale (-8,8%) şi piaţa de electronice (-5,2%) au fost singurele sectoare cu rezultate negative.
Telecom: Segmentul de smartphone-uri îşi continuă trendul ascendent
Al doilea trimestru al lui 2013 a adus o creştere pentru sectorul de telecom, de 17% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului anterior, valoarea nesubvenţio-nată totală fiind estimată la 99 milioane euro.
Segmentul smartphone a fost principalul motor de creştere, în timp ce telefoanele mobile continuă să scadă.
Electrocasnice mici: Sectorul de electrocasnice mici continuă trendul pozitiv
Piaţa electrocasnicelor mici a atins valoarea de 24 milioane euro în T2 2013, valoare cu 8,7% mai mare decât în T2 2012. Această evoluţie pozitivă se reflectă şi în vânzările din prima jumătate de an, în care s-a înregistrat o creştere de 4,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
În ceea ce priveşte cea mai mare piaţă din acest sector, cea a aspiratoarelor, atât modelele cu sac cât şi cele fără sac au avut rate de creşteri de două cifre în com-paraţie cu T2 2012.
Din cadrul aparatelor de îndepărtat părul, epilatoarele au cunoscut o evoluţie liniară, în timp ce segmentul de aparate de îndepărtare a părului pentru femei care folosesc tehnologia laser/IPL a crescut semnificativ.
Ratele de creştere de două cifre înregistrate de blendere, mixere de mână şi robo-ţii de bucătărie cu motoare puternice au adus o evoluţie pozitivă pieţei aparatelor pentru prepararea mâncării.
Remarcabilă este şi evoluţia filtrelor de cafea şi a expresoarelor, din cadrul căreia principalele subcategorii, precum expresoarele fullautomate şi cele cu capsule, au înregistrat rate de creşteri de două cifre.
Electrocasnice mari: Evoluţie pozitivă a sectorului de electrocasnice mari
În cel de-al doilea trimestru al lui 2013, piaţa electrocasnicelor mari a arătat o creştere de aproape 5% faţă de T2 2012, ajungând la o valoare de 73 milioane de euro. De asemenea, comparând prima jumătate a lui 2013 cu aceeaşi perioadă a anului 2012, vânzările de electrocasnice mari au crescut cu 1,7%.
Principalii factori de creştere de pe această piaţă rămân electrocasnicele incorpo-rabile precum cuptoarele şi plitele, dar şi maşinile de spălat vase, hotele şi conge-latoarele, segmente ce au înregistrat rate de creşteri de două cifre în acest trimes-tru faţă de cel corespunzător anului precedent. Valoarea de pe piaţa totală a fost ridicată şi de evoluţiile pozitive în ceea ce priveşte valoarea vânzărilor a segmen-telor de frigidere şi maşini de spălat rufe, chiar dacă acestea au scăzut din punct de vedere al volumului. Acest lucru se datorează faptului că s-au vândut modele cu caracteristici îmbunătăţite: mai mult de un sfert din valoarea pieţei de frigide-re aparţine modelelor cu sistem No Frost incorporat şi mai mult de un sfert din piaţa de maşini de spălat rufe aparţine modelelor din clasele energetice A++ şi A+++.
De cealaltă parte, piaţa cuptoarelor cu microunde a înregistrat o evoluţie plată, iar aragazurile continuă pe un trend descendent.
IT: Încă un trimestru bun pentru tablete
Piaţa IT a înregistrat o uşoară creştere în al doilea trimestru al anului 2013, de 2,7% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului anterior, însumând 88 milioane de euro.
Tabletele media au reuşit, prin oferta diversificată, să câştige teren în cadrul sec-torul IT, în piaţă existând o gamă de produse cu specificaţii care să mulţumească toate categoriile de consumatori. Dacă în valoare acest segment de produse aproape s-a dublat, în volum a crescut mai mult de trei ori.
Calculatoarele portabile au înregistrat o uşoară scădere în al doilea trimestru al lui 2013 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Cu excepţia tastaturilor (în continuare în creştere) şi a mauşilor (care au stagnat), celelalte categorii IT - calculatoarele desk, monitoare şi camerele web - au suferit scăderi considerabile de două cifre.
Electronice: Declinul pieţei continuă
În ansamblu, piaţa de electronice a suferit un declin de peste 5% în termeni de valoare în T2 2013 în comparaţie cu acelaşi trimestru al anului precedent, ajun-gând la o valoare de 52 milioane de euro.
T2 2013 a fost primul trimestru din ultimii doi ani care a adus o scădere de 3% în valoare pentru piaţa de televizoare cu ecran plat. În timp ce segmentul de televi-zoarele cu ecran LCD a rămas stabil în valoare şi a scăzut în volum, segmentul de televizoare cu plasma a scăzut mult, atât în unităţi cât şi în valoare, contribuind la declinul general al pieţei de televizoare.
Cel mai mare segment de pe piaţa televizoarelor LCD, format din cele cu diagona-la ecranului de 32 inci, a rămas stabil în valoare; în timp ce segmentul celor cu diagonala ecranului de 40-42 inch, al doilea segment ca mărime, a arătat o evolu-ţie negativă. Vestea bună este că, per ansamblu, preţul a crescut cu aproape 5% pe piaţa de LCD-uri, acest lucru fiind determinat de dinamica pozitivă a vănzărilor de televizoare cu ecrane mari. Totuşi, în cadrul segmentelor premium preţul a înregistrat o rată de descreştere de două cifre.
În ceea ce priveşte restul de dispozitive electronice - audio, video, jocuri şi dis-pozitive de navigaţie - evoluţiile au fost mai degrabă negative.
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale: Multifuncţionalele laser echilibrează scăderea sectorului
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale a înregistrat o scădere de aproape 9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, atingând valoarea de 6 milioane de euro.
Segmentul care a echilibrat trendul descendent al sectorului a fost acela al multi-funcţionalelor laser care a înregistrat stagnare. Produsele inkjet îşi continuă tren-dul descendent.
Foto: Lovitură grea în această vară
Creşterea vânzărilor de aparate de fotografiat, vizibilă în ultimii doi ani şi care a atins vârful în timpul campaniei Black Friday şi de Crăciun din 2012 s-a oprit brusc în T2 2013 – în total, sectorul foto a scăzut cu 25,5% în T2 2013.
Aparatele foto compacte entry level, puternic afectate de smartphone-uri, au înregistrat o rată de descreştere de două cifre. Chiar şi compactele de top şi DSLR-urile au contribuit la declin, vânzările acestor tipuri de camere înregis-trând scăderi.