O avere din realitate virtuală: cum au crescut doi oameni proiectul cumpărat de Facebook cu miliarde de dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marea veste a săptămânii a fost că Facebook a cumpărat, cu două miliarde de dolari, o companie specializată în realitate virtuală. Dincolo de reacţiile primilor susţinători, povestea acestei companii e inspiraţională şi puternică, este povestea a doi oameni care au vrut realitate virtuală, au visat-o şi au lucrat la cel mai bun produs pentru ea.

Time“ vorbeşte despre John Carmack, hackerul care, la 19 ani, a creat lumea jocurilor video în trei dimensiuni şi despre Palmer Luckey a cărui pasiune pentru realitate virtuală merge până la obsesie. Adună poveştile celor doi în articolul „Geniul virtual din Oculus Rift“.

Carmack este programatorul care, în anii '90, a rezolvat problema creării unui joc tridimensional pentru a nu mai fi prins într-un spaţiu delimitat între înainte-înapoi, sus-jos. În jocurile actuale, deloc creaţia lui Carmack, dar a cărui muncă le-a ajutat, te mişti în toate direcţiile realităţii. El este omul responsabil de Quake, primul joc cu adevărat 3D, şi care a născut, ani mai târziu, legende precum Halo şi Call of Duty. În urmă cu doi ani, Carmack l-a descoperit pe Palmer Luckey alături de care a creat Oculus Rift.

Palmer Luckey, sau Palmer Norocosul, după cum i s-ar traduce numele, chiar a avut noroc în 2012, când proiectul Oculus a fost finanţat pe Kickstarter şi mai nou în 2014, când a vândut către Facebook pentru două miliarde de dolari. El se descrie drept un autodidact. „Explorează lumea din jurul tău, demontează lucruri, montează-le la loc. Poţi învăţa o mulţime de lucruri petrecându-ţi viaţa într-un garaj şi lucrând la diverse proiecte sau în camera ta şi citind despre aşa ceva pe Internet“, susţine Luckey.

Toată lumea înţelege realitate virtuală, în linii mari, cam aşa: o lume simulată, tridimensională şi interactivă în care pătrundem în întregime. Şi tocmai acest subiect a generat o mulţime de filme, cărţi şi jocuri video. Dar niciodată realitatea virtuală nu a devenit, cu adevărat, un produs pentru lumea reală, profitabil, de succes. Până la Oculus Rift, un proiect susţinut cu circa 2,5 milioane de dolari pe platforma Kickstarter.

Creatorul Minecraft a spus că nu mai face jocul pentru Oculus Rift

Pasiunea transformată în două miliarde de dolari

Luckey, după cum îl descrie „Time“, are probabil cea mai mare colecţie de căşti de realitate virtuală, mai mult de 40 la număr. El a crezut în realitatea virtuală până a materializat-o în ceea ce a devenit Oculus Rift în prezent. „N-am început să construiesc ceva. Am început prin a cumpăra ceea ce voiam. Şi a fost evident că nu era nimic potrivit pentru ceea ce voiam“, spune Luckey. Aşa a pornit să construiască el ce voia.

În aprilie 2012, Carmack experimenta cu o cască de realitate virtuală creată de Sony. A ajuns să discute cu Luckey care i-a prezentat prototipul la care lucra. Carmack a vrut s-o cumpere, dar Luckey a refuzat. „Nu poţi să iei bani de la Carmack. E ca şi cum Iisus ţi-ar spune: «dă-mi hainele tale»“, a afirmat Luckey. Aşa a ajuns să-i trimită lui Carmack prototipul său, gratuit, prin poştă.

Oculus Rift a avut succes acolo unde altele au eşuat, deoarece a îmbinat foarte bine hardware-ul cu software-ul, a prezentat cea mai bună viziune asupra unei astfel de căşti, în comparaţie cu cele disponibile pe piaţa. Şi cu expertiza lui Carmack în jocuri video, Rift a ajuns să fie un produs dezirabil, finanţat în a doua jumătate a anului 2012.

În august 2012, campania lor pe Kickstarter începea şi voiau să strângă 250.000 de dolari. Până la finalul lunii de finanţare, au ajuns la 2.437.429 de dolari. Şi, între timp, compania a primit 75.000 de comenzi pentru kitul de dezvoltator. Mai mult, în decembrie 2013, compania lui Andreessen Horowitz a susţinut cu 75 de milioane de dolari proiectul. Investiţia s-a întors drept sute de milioane de dolari, când Facebook a cumpărat cu două miliarde de dolari această companie, acest proiect, ideea a doi pasionaţi de realitate virtuală.

Una dintre criticile la adresa Oculus Rift şi Facebook

Oculus rămâne ce a fost: un vis independent cu mult potenţial

Oamenii au criticat achiziţia, cei doi fondatori au încercat să explice situaţia pe Reddit, iar Luckey a afirmat de fiecare dată că proiectul rămâne independent. Într-adevăr, circa 9.500 de oamenii, susţinătorii de pe Kickstarter, se simt înşelaţi. Cei mai mulţi văd în Facebook colosul capitalist care va distruge un vis indie cu mult potenţial. Unii, minoritari, cred că o astfel de achiziţie va ajuta enorm proiectul, îi va da stabilitatea financiară de care avea nevoie.

O parodie despre cum ar fi Facebook pentru Oculus Rift 

„Nu schimbăm. Vom face ceea ce am făcut mereu. Continuăm să funcţionăm independent şi, în plus, investim mai multe resurse în jocuri, nu mai puţine. Asta ne permite să investim în conţinut, să dezvoltăm unelte pentru conţinut, să creăm relaţii de dezvoltare şi să creăm o platformă mai bună pentru jocuri“, a spus Luckey. Până la urmă, Oculus Rift şi oricare alt proiect de realitate virtuală au nevoie de conţinut, dincolo de idee. Banii de la Facebook pot asigura asta.

Acum, spre final de săptămână, Oculus Rift nu mai are griji financiare. Cei de pe Kickstarter vor fi în continuare nemulţumiţi, se vor simţi înşelaţi. Dar realitatea virtuală, per total, se poate să fi câştigat. Vlad Andriescu are un articol pe blog cu privire la asta. Articolul din „Time“ se încheie cu o speranţă pentru Oculus Rift: „Acum, ei trebuie să protejeze ceea ce a făcut Oculus interesant încă de la început, când era o cutie cu o cameră în interior“.

Află mai multe despre Oculus Rift:

Cea mai criticată achiziţie a Facebook: susţinătorii proiectului Oculus Rift de realitate virtuală se consideră trădaţi

Facebook a cumpărat Oculus. 2 miliarde de dolari, iar reţeaua ta socială intră pe piaţa realităţii virtuale

FOTO VIDEO „Adevărul“ a testat realitatea virtuală la IMWorld 2013

2018: Globulele albastre. Dimineaţa în afara placentei Facebook

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite