Monitorizare 2.0: localizare oriunde şi personalizare perfectă cu sistemele care vor fi mai importante decât GPS-ul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre subiectele la modă în 2013 a fost cel referitor la localizarea în interiorul clădirilor. Premisa e simplă: stai mai mult sub un acoperiş decât în aer liber, iar acolo GPS-ul se descurcă mai greu. Aşa s-au dezvoltat soluţiile de localizat chiar şi în spaţii închise, iar magazinele sunt primele care să ceară accelerarea dezvoltării acestora.

Sistemul global de localizare, pe scurt GPS, funcţionează prin identificarea poziţiei utilizatorului folosind cel puţin trei puncte. Sistemul e eficient în spaţiu deschis, dar în mall-uri sau alte clădiri devine ineficient. Aşa a ajuns să fie folosită localizarea prin WiFi, cu o acurateţe de până la câţiva metri, cea care se bazează pe busola pe care o are telefonul deja sau cea care colectează date de la accelerometru şi giroscop.

image

MIT Technology Review a scris despre aceste tehnologii şi cum se ajunge ca în realitate să fii urmărit ca pe Internet. Fiecare site are în spate un număr de cookies pe care le foloseşte pentru a „învăţa“ comportamentul utilizatorului. Numărul „urmăritorilor“ fiecărui utilizator porneşte de la zero, dar poate ajunge la câteva sute. Toate aceste date ajung sa fie folosite, în mare proporţie, pentru afişarea publicităţii personalizate pe utilizator.

„Nu se cunosc prea multe despre cumpărători, în magazine, până când nu ajung la casă“, a declarat Todd Sherman, director de marketing la Point Inside, un startup care vrea să aibă succes în acest domeniu al urmăririi clienţilor. Până când clientul nu ajunge la casă, magazinul nu ştie ce preferinţe are, cât va cumpăra sau ce publicitate i-ar putea afişa, iar aici ar interveni compania lui Sherman. „[Dacă îi urmăreşti], vezi de ce anume sunt interesaţi şi unde se duc“, a spus acesta.

Unele magazine din SUA au început să exprimenteze cu această tehnologie. Mai mult, şi Apple încearcă să-şi pună amprenta pe domeniu. Se numeşte iBeacon funcţionalitatea sa şi emite semnale radio Bluetooth care pot fi folosite şi la localizare în interior. Forest City Enterprises foloseşte semnalele celulare pentru a observa comportamentul vizitatorilor în cele 20 de centre pe care le are sau administrează. Stephanie Shriver-Engdahl, vicepreşedinte al FCE, a spus că dacă ştiu cât mai multe despre oameni, pot să-şi îmbunătăţească mai mult serviciile.

„Firimiturile“ vizitatorilor

Online, urmărirea prin cookies poate fi văzută drept urmărirea firimiturilor pe care oamenii le lasă în urma lor în timpul navigării. Până la dezvoltarea din prezent a tehnologiei, magazinele fizice n-au prea putut să facă nimic pentru a-şi monitoriza clienţii. Într-un articol din iulie, The New York Times menţiona că prin noile tehnologii pot fi număraţi oamenii care trec prin faţa unui magazin, şi intră sau nu, sau pot fi reţinuţi cei care revin. Astfel, cum Google întoarce prin Analytics o analiză precis pe vizitatorii unui site, un magazin află cât de bine se descurcă. 

image

Mai mult, nici monitorizarea video nu este omisă. Brickstream, din Atlanta, vinde camere stereoscopice cu 1.500 de dolari care pot diferenţia între copii şi adulţi sau pot identifica zonele populare dintr-un magazin. Realeyes, din Londra, încearcă să-i „citească“ pe oameni tot prin imagini video şi să le identifice nivelurile de fericire şi reacţiile lor. Iar Nomi, din New York, foloseşte atât localizarea prin WiFi, cât şi obţinerea de date din Internet pentru o radiografie a omului. Astfel, când un cumpărător descarcă aplicaţia unui magazin sau furnizează o adresă de email pentru a folosi reţeaua WiFi, Nomi creează un profil al său - ce produse a căutat pe Internet, ce a cumpărat, numărul de vizite etc.

Dacă eu intru într-un magazin, acesta ştie că am făcut asta şi-mi poate oferi o recomandare personalizată prin telefon fix în acel moment. Este ca şi cum ai aduce experienţa Amazon în realitate. Corey Capasso, preşedinte Nomi.

Încalcă intimitatea? E mult spus că plimbatul prin mall se poate face în intimitate, iar raportat la navigatul pe web, acesta e deja monitorizat şi cei care vor să se ţină departe de asta o fac deja. E util? Cu siguranţă, intri într-un magazin şi primeşti deja o ofertă pentru ceva ce ai cumpăra. Nu mai e doar publicitate, e publicitate pentru ceea ce te interesează. Eşti mai predispus să cumperi ceva ce ţi se oferă în modul acesta? Din nou, cu siguranţă, de aceea şi magazinele insistă să implementeze astfel de tehnologii mai repede. Iar Don Dodge, director Google, vede un potenţial imens.

Dodge caracterizează noul val al localizării drept „mai mare decât GPS-ul“ sau hărţile furnizate online. Google a început deja să cartografieze interiorul unor clădiri importante şi nu mai trebuie decât să aplice pe aceste planuri monitorizarea. În plus, are Google Glass, iar cartografierea locurilor şi urmărirea utilizatorilor va exploda odată cu astfel de gadgeturi „la purtător“. „Localizarea în interior va fi un domeniu imens. Va fi cel mai mare lucru care să impulsioneze retailul din istorie“, a spus Dodge.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“. 

Află mai multe:

FOTO Google arată România despădurită

VIDEO Prinţul Charles la lansarea documentarului „Wild Carpathia 3”: România pierde trei hectare de pădure virgină pe oră

Google Maps oferă plimbări virtuale prin Veneţia

VIDEO Smartphone-ul ne-a simplificat viaţa eliminând câteva lucruri din ea

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite