Japonezii au scos ecranul cu miros: farsa Google de 1 aprilie a devenit realitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Japonezii uimesc din nou lumea şi prezintă ecranul cu miros. Ideea există de câteva decenii, dar abia acum a fost aplicată pe un monitor obişnuit. Google a avut o farsă similară pe 1 aprilie, dar se pare că cineva din Japonia deja avea un produs care să o ateste.

Reclamele prezentate la televizor sunt bogate în culori şi imagini cu tot felul de alimente, dar deşi ecranele au devenit mai bune, nu au căpătat funcţii în plus. Acest lucru se va schimba datorită unei invenţii a japonezilor de la Universitatea de Agricultură şi Tehnologie din Tokyo. Televizorul care poate oferi şi mirosul unui anumit produs, nu doar culori bogate şi sunet puternic, a fost prezentat la conferinţa de tehnologie IEEE Virtual Reality din Orlando, SUA. Ecranul cu miros a fost inventat de Haruka Matsukura şi alţi doi colegi de-ai săi. Potrivit acestora, monitorul în cauză ar trebui să reproducă un miros exact din punctul în care este afişat obiectul care generează mirosul.

Ecranul mirositor“ este compus, în esenţă, dintr-un panou LCD obişnuit, patru ventilatoare şi un gel special care reproduce aroma. Principiul de funcţionare este pe cât de simplu este să susţii un obiect care levitează pe o pernă de aer. Gelul este încălzit şi mirosul care circulă peste suprafaţa ecranului este eliberat. Ventilatoarele, poziţionate în colţurile monitorului, direcţionează apoi mirosul spre locul exact. Coordonatele sunt primite de la televizor care identifică unde anume trebuie ghidată aroma. În acest moment, invenţia japoneză nu reproduce decât un anumit tip de miros pentru care a fost dotat dinainte cu gelul respectiv.

„Utilizatorul îşi poate mişca liber capul pentru a simţi aroma din mai multe puncte ale ecranului şi poate experimenta reale diferenţe de intensitate a mirosului în funcţie de locul în care se regăseşte“, susţine inventatorul. Viitoarele monitoare, aşa cum le vede Matsukura, conform „NewScientist“, vor fi dotate cu cartuşe cu diverse arome şi acestea vor fi combinate precum sunt combinate culorile într-o imprimantă, deşi aceasta vine doar cu patru nuanţe principale.

Dacă proiectul japonezilor va prinde şi dincolo de stadiul de invenţie, experţii estimează că un astfel de monitor va fi utilizat mai ales în industria publicitară. Companiile vor putea dota afişele stradale, magazinele şi chiar anumite puncte cheie din oraş cu astfel de monitoare care adaugă o nouă dimensiune produselor electronice.

De la farsă la realitate

Proiectul japonezilor are, însă, rădăcini de câteva decenii. În 1960, a fost prezentată o idee similară ecranului cu miros cu menţiunea că aroma nu era localizată unde era şi imaginea, ci era răspândită în aer. Hans Laube a dezvoltat această tehnică şi debutul a fost în filmul „Scent of Mistery“. În timp ce filmul se derula pe ecran, de sub scaunele spectatorilor erau pulverizate până la 30 de arome, în funcţie de acţiune. Laube şi-a denumit proiectul „Smell-O-Vision“. S-a dovedit, însă, că sistemul era prea costisitor, fiind necesară o sumă de până la un milion de dolari pentru dotarea unui cinematograf.

Şi compania Google a găsit ideea interesantă, iar pe 1 aprilie a spus că are o nouă invenţie pentru utilizatori. Google Nas, funcţia care ar fi trebuit să le ofere utilizatorilor noi senzaţii în ceea ce priveşte interacţiunea cu orice gadget şi cu orice calculator. Google mai promitea o bază cu peste 15 megaromabiţi de arome, utilizatorii ar fi avut în apropiere propriul degustător pe Internet şi ar fi beneficiat de „o experienţă înmiresmată“. Însă, totul s-a dovedit o farsă.

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite