Facebook, „satul” cu milioane de vecini sau cea mai mare dependență a omului modern?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Facebook, prima rețea de socializare care este aproape de a avea un miliard de utilizatori. FOTO: Mediafax
Facebook, prima rețea de socializare care este aproape de a avea un miliard de utilizatori. FOTO: Mediafax

Facebook nu a fost prima rețea socială, dar este prima care a cunoscut un succes global, ajungând la peste 900 de milioane de utilizatori. Efectele lor sunt printre cele mai diverse:  veste surprinzătoare este că aproximativ 18% din tineri ar înceta să mai comunice dacă n-ar mai fi Facebook.

Facebook concurează pentru popularitate în rândul tinerilor cu mail-ul, conform studiul realizat de firma de publicitate „AWeber”. Timpul zilnic al unui utilizator de Internet a fost împărțit de același studiu în funcție de ce instrumente sociale foloseşte în fiecare perioadă a zilei. Astfel, printre cele mai utilizate se găsesc mail-ul, Facebook și YouTube. Surprinzător este că în timpul pauzei de prânz, 96% din aceștia aleg comunicarea directă, față în față, iar înainte de culcare aleg Skype.

Dispariția Facebook, apocalipsă sau căutarea altei soluții?

Respondenții au fost întrebați ce ar face dacă mijlocul preferat de socializare ar dispărea. Aproximativ 18% din ei au spus că ar înceta să mai comunice, pe când 6% ar trece la metoda clasică de a trimite scrisori. Aceștia sunt considerați de către psihologi drept introvertiți și oameni care nu ar reuși să se dezvolte într-o lume pe care nu o pot controla, cu o reputație pe care nu și-o construiesc de la zero.

Alți 14% din cei chestionați au spus că ar trece la comunicarea directă dacă nu ar mai avea instrumentul digital disponibil. Sunt însă și 43% din oameni care ar trece pur și simplu la altă rețea socială, iar acest lucru s-a văzut în momentele în care Facebook a picat în anumite zone din lume. Mulți utilizatori au trecut pe Twitter unde au căutat informații despre problemele Facebook sau au discutat despre căderea rețelei. Potrivit lui Brăduț Ulmanu, autorul cărții „Cartea fețelor. Revoluția Facebook în spațiul social”, scăderea interesului față de Facebook ar surveni tocmai în urma unei căderi prelungite sau în urma unor căderi constante.

Jurnalistul David Kirkpatrick, autor al cărții „The Facebook Effect” s-a arătat puțin mai optimist și a spus că rețeaua este construită ca o infrastructură, ceea ce o face să nu dispare în viitorul apropiat. Tot el a apreciat că Facebook schimbă viețile a sute de milioane de oameni, deși n-a specificat dacă într-un sens bun sau rău.

În România, din octombrie 2010, Facebook este într-o creștere continuă, numărul de utilizatori apropiindu-se de cinci milioane. Rețeaua are cel mai succes în rândul tinerilor între 18 și 24 de ani, cei mai mulți de pe rețeaua socială, iar cea mai mare rată de adopție, peste 30%, este în rândul tinerilor între 15 și 24 de ani.

Dependența de Facebook, peste alcoolism și tabagism

Dintre cei peste 900 de milioane de utilizatori, aproximativ 520 de milioane intră zilnic pe Facebook. Mai sunt alți 488 de milioane care intră lunar pe site de pe diverse dispozitive mobile, în special de pe telefoane. Este de înțeles astfel și apariția diverselor studii pentru a vedea ce efect are Facebook asupra utilizatorilor săi.

Un astfel de studiu al Universității din Chicago, de la începutul anului, a relevat faptul că dorința de a verifica ce se mai întâmplă pe rețeaua socială este mai mare decât aceea de a bea sau de a fuma. În plus, odată cu trecerea timpului, se pierde autocontrolul și devine o practică mecanică de a intra cât mai des pe Facebook.

Soluția cu care au venit cercetătorii a fost de a verifica noutățile, dar în reprize scurte, sporadic, astfel încât să nu pară că totul se învârte în jurul acestei activități. În ciuda dependenței, viața virtuală nu a depășit alte dorințe ale oamenilor. În urma aceluiași studiu a reieșit că cel mai mult oamenii au dorințe ca somnul sau sexul.

Doctorul Cecilie Schou, de la Universitatea Bergen din Norvegia a spus că depedența apare cel mai frecvent printre tineri, decât printre cei mai în vârstă. „De asemenea, oamenii care suferă de anxietate sau sunt instabili social folosesc Facebook mai mult, cel mai probabil pentru că găsesc comunicarea ca fiind mai ușoară așa”, a mai afirmat aceasta.

Schimbările în bine aduse de mediul virtual

Comunicarea, la fel ca în satul vechi

Facebook a îmbunătățit comunicarea între oameni prin faptul că le-a pus la dispoziție un spațiu în care să pună lucrurile în comun și să creeze legături pe baza acestui fapt. La începutul anului, peste 300 de milioane de fotografii au fost încărcate pe Facebook în fiecare zi. Acestea pot trece ușor de la o persoană la altă sau pot isca discuții pe baza a ceea ce ilustrează, scrie „The Daily Ticker”.

Kirkpatrick consideră că astfel s-a schimbat modul în care oamenii relaționează. „A schimbat viziunea pe care oamenii o au asupra preferințelor personale și a vieții de zi cu zi. Acum, s-a ajuns pe rețeaua socială la aceleași legături ca între vecini dintr-un oraș mic sau un sat, acum, se poate discuta «peste gard»”, a mai afirmat acesta.

Democrația a trecut pe scena virtuală

Revoluțiile din nordul Africii, cunoscute ca „Primăvara arabă”, au fost pornite și susținute pe rețelele sociale, în special Twitter și Facebook. Acestea au crescut ca centre de organizare ale celor nemulțumiți și locul unde puteau fi publicate în timp real informații care s-au dovedit știri importante.

Și astfel de mișcări au pornit de la simplu fapt că utilizatorii au postat ceva, alții au distribuit mai departe și s-a realizat mobilizarea. Pe același sistem a mers și mișcarea „Occupy”, care însă n-a cunoscut același succes în toate țările. Mai mult, în 2009, un videoclip care arăta uciderea unei protestatare iraniene a devenit viral pe Facebook și pe alte rețele sociale. Astfel de comunități online conduc la mobilizarea oamenilor pentru un scop sau cauză comune.

Distribuirea de materiale și informații

Popularitatea mare a Facebook a făcut ca și alte medii online să-și schimbe abordarea. Acum, în tot mai multe locuri poate fi văzut butonul de „like” sau de „share”, deși nu această rețea socială a introdus prima astfel de butoane. Însă este singura care a avut cel mai mare succes la public. Distribuirea facilă este importantă pentru că oamenii nu vor pierde timp cu această etapă după ce au văzut ceva ce le-a captat interesul. Ca cifre, aproximativ trei miliarde de like-uri și comentarii sunt generate zilnic pe Facebook.

Celelalte priorități, dar pe criterii de gen

Influența Facebook nu este aceeași pentru toți, nici când vine vorba de împărțirea pe sexe. Fetele găsesc aceste site-uri mai influente decât televiziunea, revistele sau viața celebrităților, ba chiar mai importante și decât surorile sau frații. Pentru băieții, pe de altă parte, familia este aleasă de 73% din aceștia față de doar 53% din fete, se arată într-un studiu din 2010. Doar 6% din băieți au ales rețelele sociale drept o preferință în top trei, cât despre fete 40% din acestea o poziționează pe unul dintre primele locuri.

Diferențele sunt și în ceea ce privește relațiile cu părinții sau cu alte persoane. Cele mai mari influențe pentru fete sunt părinții, profesorii și tehnologia. De cealaltă parte, băieții consideră că părinții, prietenii și școala sunt mai importante. În relația cu părinții, băieții au spus că o preferă pe mamă, iar fetele au susținut că se simt mai apropiate de tată.

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite