Cool din nou: Apple cumpără Beats by Dre. Motivele din spatele tranzacţiei
0
Apple a confirmat faptul că a cumpărat producătorul de căşti Beats Audio, deţinut de Dr. Dre pentru 3 miliarde de dolari. Despre tranzacţie se ştia de ceva vreme, dar a fost confirmată abia acum.
Achiziţia este cea mai mare pe care a făcut-o vreodată Apple, a doua în ordine fiind achiziţia NExT din 1997, care a marcat revenirea lui Steve Jobs în firmă. Cofondatorii BEats, Dr. Dre şi Jimmy Iovine vor lucra pentru Apple, dar Beats va rămâne o divizie separată.
Tim Cook a declarat pentru “New York Times” că Apple va veni cu o serie de caracteristici uimitoare în următoarea perioadă şi produse la care nici măcar nu ne-am gândit. Cele două companii îşi vor păstra portofoliul de produse, Apple având iTunes Radio, iar Beats continunând pe serviciul de streaming Beats Music. “Adorăm serviciul pe care l-a construit Beats. Credem că este primul care a nimerit-o cu adevărat”, a spus şeful Apple, Tim Cook.
Beats este un brand vechi de şase ani care a avut venituri de un miliard de dolari anul trecut. Când a intrat pe piaţă în 2008, brandul vindea doar căşti de 350 de dolari. Astăzi, are 59% din piaţa căştilor de peste 99 de dolari. Beats Music e un serviciu bun, dar are doar 200.000 de clienţi, faţă de Pandora şi Spotify, care domină această piaţă.

<strong>De ce cumpără Apple Beats?</strong>
Căştile
Specialiştii vă vor spune mereu că dispozitivele Beats nu sunt cele mai bune de pe piaţă, dar au avut parte de o campanie de promovare extraordinară şi un marketing excepţional. Cam ca Apple.
Linia de căşti Beats are opt modele pe toată urechea, patru modele in-ear, patru modele de boxe şi o serie de parteneriate cu Chrysler, Fiat, Dodge şi HP pentru oferirea de caracteristici audio.
Căştile domină 59% din piaţa dispozitivelor scumpe, se vând bine în Apple Store, iar dezvoltarea acestora poate face Apple un brand şi mai cool.
Beats Music
Apple deţine iTunes Music, un serviciu inspirat de Spotify şi Pandora (pentru cei din România, comparaţia ar putea fi făcută cu Deezer sau Zonga). Beats Music are 200.000 de clienţi. Nu e o bază mare, dar Apple poate inova pe această categorie, fără să atragă doar clienţii proprii. Astfel, Apple cumpără un serviciu multi-platformă şi acţionează acum şi în ecosistemul Android. Dacă trebuie să se extindă, la presiunea pieţei, Apple o poate face prin Beats.
Îmbinarea dintre cultură şi tehnologie
Apple este mai mult decât un simplu producător. Este un brand care a reuşit să creeze poveşti în jurul produselor sale, care sunt şi de o calitate foarte bună. Fidelitatea clienţilor e uriaşă, dar Apple nu atrage noi clienţi atât de rapid pe cât ar dori.
Beats are aceeaşi filosofie ca şi firma din Cupertino. Îmbină un produs, care nu trebuie să fie neapărat cel mai bun, cu o promovare de excepţie şi o implicare în cultura urbană prin susţinerea de festivaluri şi prin asocierea cu generaţia tânără. De ce are nevoie Apple? De clienţi noi şi tineri, care să cumpere mai mult şi mai mult. Beats oferă destulă poveste pentru Apple.
Dincolo de telefoane şi tablete
Una dintre problemele care pot apărea în viitor pentru Apple este nişarea. Deşi nu e privit de toţi ca un lucru rău, Apple ar putea fi izolată într-un colţ al pieţei foarte limitat, la iPhone-uri şi iPad-uri.
Semnalele sunt clare. Apple îşi extinde plaja de produse, se duce către trendurile actuale, adică produse mai mari decât şi le imagina Steve Jobs. Laptopurile rămân o nişă, dar accesoriile sunt cele care se vând în orice moment al anului. Iar Beats intră pe piaţa de accesorii.
Dincolo de iPod
iPod-ul va fi produsul la care Apple va renunţa în curând. Telefoanele au înlocuit cererea pentru acest player muzical. Ei bine, Beats e noul produs din zona muzicală. Rămâne de văzut încotro se va duce.
<strong>Unde ar putea eşua Apple?</strong>
Tranzacţia de 3 miliarde de dolari e mică faţă de capacitatea de a face bani a Apple. Dacă Beats va fi un eşec nu va fi unul neapărat financiar, cât moral. Apple poate eşua în următorii ani dacă face câteva greşeli.
Produse puţine şi slabe
Dacă Apple îşi menţine actualul ritm de lansare de produse, se va izola la o cotă de piaţă limitată. Deşi produsele sale vând individual mult mai bine decât orice altceva, imaginea generală este că Apple pierde în faţa Google şi Android. Acolo e o discuţie mai largă, pentru că multe terminale cu Android sunt ieftine, vin din China şi ocupă piaţa pe care Apple nu o va ţinti niciodată.
Apple deja dă semnale că va lansa telefoane mai mari, tablete mai mari, hibrid, care se vor transforma în laptopuri. Dar dacă Apple nu va inova destul de rapid, atunci nu va avea succes pe termen lung.
Apple nu trebuie să-l lase pe Larry Ellison de la Apple să aibă dreptate
Exclusivitate
Dacă Beats ar fi ţinută ca o companie care să producă doar în interiorul ecosistemului Apple, atunci va fi o problemă. Apple are nevoie să fie o companie completă, de hardware şi software. Într-adevăr, cum zicea Steve Jobs, orice companie care se respectă şi produce hardware, trebuie să-şi facă şi propriul software.
Dacă Beats va lucra doar pentru Apple, atunci va rata o piaţa uriaşă. Căştile Beats vor rămâne premium, dar softurile trebuie să funcţioneze şi pe Android şi pe Windows Phone.
Mai multe pe această temă
[&lt;a href="//storify.com/vladandriescu3/beats" target="_blank"&gt;View the story "Beats" on Storify&lt;/a&gt;]