Atenţie pe reţelele sociale. Viruşii au ţintit în martie LinkedIn şi alte platforme
0În luna martie, atacurile informatice s-au concentrat cel mai mult pe reţelele sociale, potrivit ultimului studiului Kaspersky. Un număr semnificativ de fişiere malware a venit prin numele unor companii financiare binecunoscute. Acestea conţineau malware care fura cookie-urile browser-ului sau parolele de email şi trimiteau date către un server administrat de infractorii cibernetici.
Reţelele sociale au fost, din nou, organizaţiile vizate cel mai frecvent în atacurile de tip phishing.
În luna martie, infractorii cibernetici au compromis LinkedIn, o reţea de socializare pentru mediul de afaceri, cu 200 de milioane de utilizatori în întreaga lume. O campanie de e-mail în masă a folosit ca temă Ziua Sfântului Patrick, promiţând utilizatorilor un cont premium gratuit pentru site-ul de socializare. Pentru a intra în cont, utilizatorul trebuia să acceseze un link care ducea către o pagină de phishing, şi nu către site-ul oficial LinkedIn. Datele contului de utilizator şi parola, odată introduse, erau transmise mai departe infractorilor.
Pe locul al doilea în clasamentul celor mai atacate platforme, după reţelele de socializare, s-au poziţionat serviciile de email şi de mesagerie instantă (16,6%).
Scădere pentru motoarele de căutare şi organizaţiile financiare de plată online
Cota motoarelor de căutare (14,4%) şi a organizaţiilor financiare şi de plată online a scăzut cu 2 şi, respectiv, 3,5 puncte procentuale, serviciile financiare ajungând pe locul al treilea în clasament. Proporţia de atacuri de tip phishing împotriva magazinelor online a crescut cu 8,9 puncte procentuale, poziţionând această categorie pe locul al cincilea (12,8%).
"Să presupunem că primeşti o notificare cu privire la veniturile nedeclarate sau un mesaj care te anunţă că o declaraţie fiscală depusă în prealabil a fost falsă. Tentaţia de a afla mai multe este mare, motiv pentru care mulţi destinatari deschid fişierele ataşate acestor e-mailuri,” explică Maria Vergelis, Spam Analyst în cadrul Kaspersky Lab.
„În loc de un raport financiar, ataşamentul conţine, de obicei, un troian care fură informaţiile personale. Infractorii cibernetici sunt foarte inventivi şi vin în mod constant cu noi moduri de a înşela utilizatorii. Orice mesaj de la un expeditor necunoscut, indiferent de cât de important ar părea, trebuie tratat cu foarte mult scepticism," a concluzionat Maria Vergelis.
Surse de spam în funcţie de ţară
China a fost principala sursă de spam, fiind responsabilă pentru 24,6% din numărul total de spam distribuit, cu o creştere de 1,7 puncte procentuale faţă de luna precedentă. SUA a ocupat locul al doilea în clasament (17%, cu o scădere de 2 puncte procentuale). Coreea de Sud a ocupat locul al treilea, fiind sursa pentru 13,6% din cantitatea totală de spam la nivel mondial, cu 0,8 puncte procentuale mai mult decât în luna februarie. Din aceste trei ţări a fost transmis mai mult de jumătate din totalul de spam răspândit la nivel mondial.
Ţările în care antivirusul a detectat cele mai mari procente de ataşamente de e-mail cu caracter malware au fost SUA cu 12%, Marea Britanie cu 9,8% şi Germania cu 9,1%.
[<a href="//storify.com/vladandriescu3/kaspersky-1" target="_blank">View the story "Kaspersky" on Storify</a>]