Telescopul James Webb a realizat cea mai detaliat─â imagine a Universului

james webb space telescope

NASA va prezenta pe 12 iulie ÔÇ×o imagine a Universului nostru cu cel mai mare grad de profunzime ob┼úinut vreodat─âÔÇŁ, care a fost realizat─â cu ajutorul telescopului spa┼úial James Webb, a anun┼úat miercuri Bill Nelson, administratorul agen┼úiei spa┼úiale americane NASA, informeaz─â AFP, potrivit Agerpres.

ÔÇ×Este punctul cel mai ├«ndep─ârtat pe care omenirea l-a putut privi p├ón─â acumÔÇŁ, a afirmat Bil Nelson cu prilejul unei conferin┼úe de pres─â desf─â┼čurate la sediul Space Telescope Science Institute din Baltimore, centrul de opera┼úiuni al telescopului James Webb, o veritabil─â bijuterie de inginerie care a costat 10 miliarde de dolari. Acest telescop a fost lansat ├«n decembrie, iar ├«n prezent se afl─â la o distan┼ú─â de 1,5 milioane de kilometri fa┼ú─â de Terra.

James Webb este capabil s─â ÔÇ×priveasc─âÔÇŁ puncte mai ├«ndep─ârtate din cosmos dec├ót toate telescoapele dinaintea lui gra┼úie oglinzii sale principale ┼či a instrumentelor care capteaz─â semnale ├«n infraro┼ču, ceea ce ├«i permite s─â scruteze prin norii de praf din spa┼úiu.┬á

ÔÇ×Va explora obiecte ale Sistemului Solar ┼či atmosferele exoplanetelor care orbiteaz─â alte stele, oferindu-ne indicii care ne vor ajuta s─â afl─âm dac─â atmosfera lor este poten┼úial similar─â cu a noastr─â. Vom g─âsi probabil r─âspunsuri la unele dintre ├«ntreb─ârile noastre: de unde venim? suntem singuri ├«n univers? cine suntem? ┼×i, bine├«n┼úeles, va r─âspunde la ├«ntreb─âri pe care nici nu le cunoa┼čtem ├«nc─âÔÇŁ, a explicat Bill Nelson.

Telescopul James Webb va permite ├«n primul r├ónd observarea primelor galaxii, formate la doar c├óteva sute de milioane de ani dup─â Big Bang, precum ┼či a exoplanetelor.

Graţie unei lansări eficace realizată de Arianespace, companie parteneră a NASA, telescopul ar putea rămâne operaţional timp de 20 de ani, dublul duratei de viaţă preconizate iniţial, a precizat cu entuziasm Pam Melroy, administrator-adjunct al agenţiei spaţiale americane.

Pe 12 iulie, NASA inten┼úioneaz─â s─â publice prima spectroscopie realizat─â de telescopul James Webb, care ├«nf─â┼úi┼čeaz─â o planet─â ├«ndep─ârtat─â, o exoplanet─â.

Spectroscopia, o ramur─â a fizicii optice, este considerat─â un instrument util care permite aflarea compozi┼úiei chimice ┼či moleculare a obiectelor ├«ndep─ârtate ┼či, ├«n cazul unei planete, poate contribui la determinarea atmosferei acesteia, la detectarea prezen┼úei apei sau la analiza solului.

Potrivit lui Nestor Espinoza, astronom în cadrul Space Telescope Science Institute, spectroscopiile unor exoplanete au fost până în acest moment foarte limitate în comparaţie cu posibilităţile oferite de telescopul James Webb.

ÔÇ×Este ca ┼či cum a┼úi fi ├«ntr-o camer─â foarte ├«ntunecat─â ┼či nu a┼úi avea la dispozi┼úie dec├ót o minuscul─â gaur─â de ac prin care pute┼úi priviÔÇŁ, a spus el, referindu-se la tehnologia actual─â. Odat─â cu acest nou telescop, ÔÇ×deschide┼úi o fereastr─â imens─â, pute┼úi vedea toate micile detaliiÔÇŁ, a ad─âugat el.

Ultima or─â