Eclipsa de Soare din 8 aprilie va fi monitorizată de NASA cu avioane şi rachete

Luni, 8 aprilie 2024, eclipsa totală de soare, care va traversa America de Nord, trecând peste Mexic, Statele Unite și Canada, va fi monitorizată de cercetătorii NASA cu avioane şi rachete.

Administraţia Naţională Aeronautică şi Spaţială FOTO: Pexels

Avioanele WB-57 ale NASA echipate cu instrumente științifice vor zbura la mare înălțime pentru a obține o vedere clară a atmosferei exterioare a Soarelui.

De asemenea, trei rachete vor fi lansate de la unitatea Wallops a NASA din Virginia înainte, în timpul și după eclipsă pentru a măsura impactul soarelui asupra atmosferei superioare a Pământului, cunoscută sub numele de ionosferă.

Studiul unui astfel de fenomen are rolul de rezolva unele mistere ale soarelui, mai ales că în timpul unei eclipse atmosfera este mult mai caldă decât suprafața soarelui, dar oamenii de știință nu știu de ce, potrivit CNN.

Luni, 8 aprilie 2024, eclipsa totală de soare va traversa America de Nord, trecând peste Mexic, Statele Unite și Canada. Fenomenul va fi vizibil în SUA şi Mexic.

Eclipsa totală de soare va începe peste Oceanul Pacific de Sud. Dacă vremea permite, prima locație din America de Nord continentală care va experimenta totalitatea este coasta Pacificului Mexicului, în jurul orei 11:07 a.m. PDT.

Evenimentul va fi vizibil pentru milioane de oameni. Numai de pe teritoriul SUA va putea fi urmărit de peste 32 de milioane de americani care de-a lungul traseului pe care umbra Lunii îl va parcurge în timpul eclipsei, potrivit NASA.

Eclipsele totale sunt "rare" şi reprezintă o "oportunitate ştiinţifică incredibilă", a subliniat recent, într-o conferinţă de presă, Pam Melroy, administrator asociat la NASA. Agenţia spaţială americană va fi în prim-plan, în special cu lansarea de rachete-sondă, transmite Agerpres.

Oamenii de ştiinţă vor, de asemenea, să studieze schimbările din partea superioară a atmosferei Pământului, ionosfera. Pe aici trec mare parte din semnalele de comunicaţii. "Perturbările din acest strat pot cauza probleme pentru GPS-ul şi comunicaţiile noastre", a indicat Kelly Korreck, responsabilă în cadrul NASA.

Eclipsele provoacă comportamente surprinzătoare la animale - spre exemplu, au fost văzute girafe în galop, iar cocoşii şi greierii încep să cânte.

Pe lângă lumină, se poate înregistra o scădere a temperaturilor şi a intensităţii vântului, fenomene la care animalele sunt sensibile.

Andrew Farnsworth, cercetător la Laboratorul de ornitologie al Universităţii Cornell, studiază acest efect asupra păsărilor. El foloseşte radare meteo pentru a detecta vieţuitoarele în zbor.

În timpul eclipsei anterioare din Statele Unite, în august 2017, cercetătorii au observat "o reducere a numărului de vieţuitoare aflate în zbor", a explicat el.

Această eclipsă a condus la încetarea comportamentelor diurne (insectele sau păsările au rămas la sol), însă fără a declanşa un comportament nocturn, precum zborul liliecilor sau al păsărilor migratoare, a explicat el.

Aceste studii sunt "importante pentru înţelegerea modului în care animalele percep lumea" înconjurătoare, a subliniat expertul.