26 de ani de când supercalculatorul Deep Blue l-a învins la șah pe Garry Kasparov. Unde a greșit campionul

0
Publicat:

La 10 februarie 1997,  supercalculatorul american Deep Blue, fabricat de IBM, l-a înfrânt la şah pe campionul mondial Garry Kasparov , împotriva convingerii experţilor că o victorie implică o anumită formă de inteligenţă „adevărată”.

Garry Kasparov, învins la șah de un computer creat de IBM FOTO AFP
Garry Kasparov, învins la șah de un computer creat de IBM FOTO AFP

În mai 1997, Garry Kasparov a jucat, din nou, la New York o partidă de șah cu supercomputerul IBM Deep Blue. Evenimentul a fost urmărit de milioane de oameni în timp real pe site-ul IBM. Din șase partide desfășurate pe parcursul a nouă zile, Kasparov nu a reușit să învingă computerul decât în prima partidă; în următoarele a obținut remiză, iar în timpul ultimei partide a renunțat, cedând nervos.

 În 1997, oamenii au fost şocaţi să-l vadă pe campionul mondial de şah, Garry Kasparov, învins de supercomputerul IBM Deep Blue, împotriva convingerii experţilor că o victorie la şah implică o anumită formă de inteligenţă „adevărată”. Însă la scurt timp după faimoasa partidă, s-a ajuns la concluzia că Deep Blue a găsit singur modalitatea de a-şi asigura victoria.

S-a dovedit că pentru a-şi învinge oponentul "uman", supercomputerul IBM a analizat toate mişcările posibile ale oponentului său, alegând-o la final pe cea mai bună. Iar datorită faptului că un computer putea calcula la acea vreme 12 sau 14 mişcări înainte într-un interval de timp rezonabil, Kasparov nu a mai putut ţine pasul cu oponentul său "artificial".

Logică solidă în fața comportamentului emoțional

Cu toate acestea, realitatea este, conform specialiştilor, că victoria obţinută de Deep Blue a venit ca urmare a angajamentului său rigid şi a unei logici solide în faţa comportamentului emoţional al lui Kasparov. În timpul partidei, computerul a pus o presiune permanentă pe oponentul său, forţându-l mereu să se apere, iar acest avantaj psihologic l-a uzat moral în cele din urmă pe Kasparov. Creşterea numărului de mişcări pe care computerul le putea procesa a fost importantă, deoarece calculatoarele de şah au folosit în mod tradiţional ceea ce este cunoscut sub numele de tehnici de „forţă brută”.

Victorie și în cel de-al doilea turneu

Deep Blue a fost un supercomputer de mare putere dedicat exclusiv jocului de șah și care a susținut în anii 1996 și 1997 două meciuri, de câte 6 partide fiecare, împotriva lui Kasparov. După meciul din 1996, când Deep Blue a fost învins, calculatorul a fost îmbunătățit masiv, iar la data de 11 mai 1997 a încheiat cu o victorie cel de-al doilea turneu, învingându-l pe campionul mondial după două victorii, o înfrângere și trei partide încheiate la egalitate. Atunci Kasparov a sugerat că IBM ar fi trișat și a cerut revanșa, însă compania a refuzat și a dezasamblat supercomputerul. Deep Blue putea atinge 11,48 gigaflopi (miliarde de operațiuni pe secundă), putere care-i permitea să calculeze 20 de mutări în avans pe tabla de șah.

La 19 ani de la înfrângerea lui Kasparov, în 2016, oamenii au fost din nou surprinşi când computerul AlphaGo, al companiei Google, l-a învins pe campionul sud-coreean la Go, Lee Sedol. 

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite