Unisex: dantela şi imprimeurile florale nu sunt doar pentru femei. Cum s-a transformat moda bărbătească şi ce se poartă în 2016

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prezentarea colecţiei Givenchy pentru primăvară-vară 2015, la Săptămâna Modei Masculine de la Paris FOTO Getty Images
Prezentarea colecţiei Givenchy pentru primăvară-vară 2015, la Săptămâna Modei Masculine de la Paris FOTO Getty Images

Marile case de modă propun pentru sezonul viitor, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul colecţiilor pentru această primăvară-vară, haine pentru bărbaţi şi femei, cu elemente comune în ceea ce priveşte stilul, croiala, materialele şi paleta coloristică. Provocarea unisex a fost evidentă în cadrul Săptămânilor Modei Masculine, aflate în desfăşurare.

Moda fără gen pare să cucerească tot mai mult teren de la un sezon la altul. Colecţiile masculine pentru anul acesta, lansate încă din 2014, s-au dovedit o ştafetă preluată de cei mai importanţi creatori de modă şi în prezentările pentru primăvară-vară 2016, la Săptămânile Modei Masculine de la Londra, Paris, Milano şi nu în ultimul rând New York, care va încheia seria de evenimente la 16 iulie. 

Diferenţele majore între hainele pentru barbaţi şi femei s-au estompat tot mai mult în viziunile propuse de braduri precum Ghivechi, Gucci, Dolce&Gabbana, Prada sau J.W. Alexander.

Tânărul designer român Gina Cas consideră stilul unisex o provocare pentru orice creator de modă, din moment ce trebuie descoperit un concept vestimentar care să se potrivească ambelor sexe. „Sursa mea de inspiraţie, de exemplu, este chiar pulsul vieţii cotidiene, urbane. Iar oamenii sunt din ce în ce mai deschişi, mai nonconformişti şi nu mai ţin cont atât de mult de diferenţierea strictă a articolelor vestimentare în funcţie de gen. Societatea ţine pasul cu moda. Cred că revenirea tendinţelor unisex stă în dorinţa de a simplifica moda şi de a o aduce tot mai aproape de minimalism, fiind din ce în ce mai mai comod să abordăm un astfel de stil. Avem un ritm al vieţii accelerat şi trebuie să ne adaptăm rapid la orice schimbare“, este de părere Gina Cas. 

moda

Costum Gucci 

Modelul androgin, preferat pe podiumuri 

Interesul designerilor internaţionali în promovarea modei unisex pare să fie legată şi de apariţia a tot mai multor modele androgine, care pot să defileze atât în prezentări de modă pentru femei, cât şi în cele dedicate bărbaţilor. Mai exact, aspectul androgin se referă la un amestec de trăsături feminine şi masculine, mix care le permite să se adapteze cu uşurinţă oricărui stil vestimentar.   

Modelul masculin de origine bosniacă Andreea Perjic este un exemplu deja celebru. Acesta a făcut între timp şi operaţie de schimbare de sex, în dorinţa de a fi acceptat ca femeie, iar la începutul acestui an a debutat în noua ipostază la Săptămâna Modei de la Londra, defilând pentru designerului britanic Giles Deacon. În opinia designerului Gina Cas, aproape toţi am ajuns să purtam variante subtile si rafinate de haine unisex, motiv pentru care aspectul androgin este în tendinţe. „De asta eu văd prezenţa modelelor androgine ca un pas înainte, firesc. E ca şi cum ne-ar asigura că totul este în regula. Ne putem păstra personalitatea şi identitatea indiferent de hainele pe care le purtăm, masculine sau feminine“, explică aceasta. 

Haine fără gen şi în magazine 

Inclusiv manechinul feminin al momentului, Cara Delevigne, a pozat pentru campania de primăvară-vară a brandului DKNY în costum bărbătesc, înconjurată de trei băieţi îmbrăcaţi aproape identic. Întâmplător sau nu, Delevigne este bisexuală declarată. Însă chiar dacă trendul unisex a creat haine mai masculine pentru femei, niciodată nu le-a făcut să arate lipsite de feminitate, observă designerul Gina Cas. „Mă gândesc la smoking-ul  lui Yves Saint Laurent sau la rochia- cămaşă lansată de Halston şi nu-mi imaginez nicio femeie care să le poarte şi să nu fie feminină în acelaşi timp. E valabil şi pentru bărbaţi. Celebrul sacou Nehru al lui Pierre Cardin a deschis uşa diversificării ţinutelor bărbăteşti cu elemente feminine, fără însă a le lipsi de masculinitate“, exemplifică tânăra creatoare de modă.  

moda

Costum Etro

Barierele dintre sexe sunt încălcate tot mai des, iar această tendinţă se concretizează şi în moda pentru mase. Selfridge, celebrul lanţ de magazine din Marea Britanie, a iaugurat în luna martie a acestui an, la Londra, un departament dedicat vestimentaţiei unisex. Poiectul botezat “Agender” (n.r. - fără sex) a însemnat expunerea a nu mai puţin de zece colecţii-capsulă semnate de nume precum Nicola Formichetti, Rad Hourani, Ann Demeulemeester, Comme des Garçons, Meadham Kirchoff, Gareth Pugh şi Underground. Clienţii care intră în magazinul de pe strada Oxford, indiferent dacă sunt bărbaţi sau femei, pot ieşi din cabinele de probă îmbrăcaţi identic, hainele fiind gândite în aşa fel încât să îmbine perfect elemente masculine şi feminine. Totuşi, la nivel de stil al străzii, femeile sunt cele care preiau mai mult din moda masculină, şi mai puţin bărbaţii din cea feminină. 

Feminizarea modei masculine 

Nu la fel stau lucrurile pe podiumurile de modă, unde creatoriii au dat frâu liber imaginaţiei şi au pus accentul pe latura feminină a modei masculine.  

“Moda masculină a acestui sezon are ca temă feminizarea. J.W. Anderson, Hedi Slimane, Givenchy şi Prada, cu toţii au oferit o interpretare a stilului fără gen, iar magazinul Selfridge a decis să ducă această idee un pas mai departe cu departamentul unisex pe care l-a propus”, după cum observă luna aceasta editorul de modă Imogen Fox, în publicaţia britanică „The Guardian". Aceasta mai arată că modelele feminine au devenit prezenţe din ce în ce mai obişnuite la Săptămânile Modei Masculine, iar uneori devine greu să mai deosebeşti care este fata şi care este băiatul. 

moda

Creaţie D&G

Pentru vara aceasta, Givenchy şi Gucci au venit cu cele mai îndrăzneţe ţinute unisex. Alessandro Michele, designer pentru Gucci, a şocat cu un model îmbrăcat complet în dantelă roşie, transparentă, iar pentru anul viiitor dantela cu broderii florale se menţine în tendinţe. Gulerele croşetate asortate la costume cu imprimeu în nuanţe de roz delicat sunt, de asemenea, variante destinate bărbaţilor puternici, fără prejudecăţi, după cum a explicat chiar Alessandro Michele înainte de prezentarea de la Milano. La Givenchy, pantalonii scurţi au fost acoperiţi frontal de o bucată de material, artificiu care a dat impresia de fustă sau rochie. 

Încercări de a convinge marea masă de clienţi să vadă dincolo de stereotipurile de gen au existat şi în anii din urmă, însă eforturile designerilor pare că s-au intensificat de la o vreme, observă şi editorii prestigioasei publicaţii de modă „Harper’s Bazaar”. 

  

moda

Ţinută J.W. Anderson

O dovadă în acest sens a fost oferită şi de colecţia Dolce&Gabbana pentru primăvara-vara anului viitor, unde au predominat imprimeurile florale, indiferent dacă a fost vorba de jachete, costume elegante din materiale preţioase, cămăşi sau pantaloni. Editorul de modă Imogene Fox este de părere că, pe alocuri, moda unisex propusă de designer pentru sezonul următor aproape că nu se poate numi  unisex, tocmai pentru că influenţă feminină este mai mult decât evidentă. 

Omagiul adus feminităţii în cadrul Săptămânilor Modei Masculine s-a evidenţiat în mod deosebit şi în colecţia Dries Van Noten pentru 2016, a cărei temă a fost Marilyn Monroe, sex-simbolul anilor ’60. Chipul zâmbitor al actriţei a fost imprimat pe multe dintre creaţiile în alb şi negru ale brandului belgian. 

Pe de altă parte, costumele bărbăteşti în nuanţe de roz s-au remarcat în prezentarea Etro, iar la J.W. Anderson bărbaţii au purtat pulovere cu decolteuri adânci şi scurte până la buric, pantaloni cu pense, uşor bufanţi, cu vedere la glezne, şi pantofi din lac, de un roşu intens, în stilul micuţei Dorothy, personajul din povestea Vrăjitorul din Oz. 

Magazin

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite