Video Povestea celor peste 200 de tuneluri feroviare construite în România. Doar patru au fost realizate în ultimele trei decenii FOTO
0Peste 200 de tuneluri feroviare, cu o lungime totală de peste 84 de kilometri, au fost construite în istoria de 170 de ani a căilor ferate din România. În ultimele trei decenii, doar patru tuneluri noi au mai fost inaugurate.

Povestea tunelurilor feroviare din România la mijlocul secolului al XIX-lea, odată cu construcția căii ferate Oravița - Anina (video), din sud-vestul României. Cele două orașe din Banatul Montan au fost legate din 1863, printr-o cale ferată montană, de 34 de kilometri, care este folosită și în prezent în scop turistic.
„Calea ferată prezintă încă interes datorită serpentinelor şi curbelor abrupte. Marea artă a construcţiei aceste căi ferate constă în faptul că are o înclinare de 20 la mie, iar raza curbelor la această linie este de 114 metri. Au fost construite zece viaducte cu o lungime totală de 843 metri, tuneluri într-o lungime totală de 2.084 metri și străpungeri de dealuri pe o lungime totală de peste 21 de kilometri”, arată Primăria orașului Anina.
Până în 1870, au mai fost construite 12 tuneluri pe calea ferată Oradea - Cluj-Napoca și pe linia Simeria - Petroșani, iar până la sfârșitul secolului al XIX-lea, noi tuneluri au fost inaugurate odată cu realizarea căilor ferate Brașov - Cluj-Napoca, Orșova - Caransebeș, Predeal - Brașov, Câmpina - Brașov, Sântana - Brad, Brăila - Galați, Ilia - Lugoj, Suceava - Vatra Dornei și alte linii de importanță mai redusă.
















„În această etapă de 60 de ani cuprinsă între 1856 – 1916, s-au construit pe teritoriul actual al României 70 tunele în lungime de 23.142 metri, dintre care 53 de tunele în lungime de 14.937 metri executate pe reţeaua Austro-Ungară şi 17 tunele în lungime de 8.205 metri pe reţeaua din Principatele Române”, arată inginerul Teodor Iftimie, în cercetarea „Scurt istoric al tunelelor feroviare din România”.
Alte 32 de tuneluri, în lungime totală de aproape 16 kilometri au fost construite în perioada 1920 - 1945, iar după război și până în 1990 au mai fost realizate 104 tuneluri, în lungime totală de peste 42 de kilometri, arată autorul studiului „Scurt istoric al tunelelor feroviare din România”.
O treime din tunelurile realizate în deceniile de comunism au fost construite pe calea ferată care traversează Carpații prin Defileul Jiului (video), legând orașele Petroșani și Bumbești Jiu.
Construcția căii ferate a fost finalizată în toamna anului 1948, iar pe lungimea sa de peste 30 de kilometri au fost realizate 32 de tuneluri în lungime totală de opt kilometri, 123 de viaducte, poduri și podețe, lucrări ample de consolidare a stâncilor pe o lungime de circa trei kilometri și aproximativ trei milioane metri pătraţi de terasamente.
Construcția tunelurilor, în regres după 1990
După 1990, în România au mai fost construite doar patru tuneluri în lungime totală de 2,8 kilometri și două polate. Unul dintre tuneluri a fost reconstruit pe linia Galați - Brăila, la Fileștii Vechi, iar alte trei în urma lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare pe Coridorul IV Paneuropean.
Două dintre ele au fost construite pe tronsonul Sighișoara - Copșa Mică, la Daneș și Sighișoara, iar al treilea, pe tronsonul Vințu de Jos - Simeria, la Turdaș (video).
Tunelul Turdaș (județul Hunedoara) a fost construit în perioada 2015 - 2019, are o lungime în subteran de aproape 800 de metri şi este completat cu două sectoare neacoperite care împreună cu tunelul măsoară aproape 2.500 de metri. A fost construit în curbă, pe o lungime de 605 metri, urmată de o curbă de racordare pe lungimea de 80 de metri şi de un aliniament cu o lungime de 95 de metri.

„Tunelul Turdaş (780 metri) este primul tunel din România construit prin metoda tranşee complet deschisă. Metoda implică realizarea în trepte a excavaţiei, realizarea platformelor pentru execuţia pereţilor, a grinzilor, a pereţilor mulaţi, realizarea picioarelor, a boltei şi turnarea betonului de umplutură şi în final refacerea terenului. Pereţii mulaţi ai tunelului vor împiedica pătrunderea apelor în interior, iar noul tunel va fi dotat cu un sistem modern de colectare şi evacuare a apei pluviale”, informa CFR.

Patru tuneluri vor mai fi finalizate în anii următori la Zam (video) și Bătuța, pe magistrala Simeria - Arad, aflată în proces de modernizare, iar alte cinci tuneluri pe sectorul Brașov - Sighișoara.
Cele mai spectaculoase dintre ele, proiectate pe sectorul Apața - Cața, sunt cele două tuneluri de munte, care vor avea fiecare o lungime de 6,9 kilometri.