Ideograma „război”, aleasă „Cuvântul anului” în Japonia
0Japonia a ales luni ideograma (kanji) asociată noţiunilor de „război" sau „bătălie" drept Cuvântul anului 2022, după ce ultimele 12 luni au fost marcate de invadarea Ucrainei de către Rusia şi de asasinarea fostului premier nipon Shinzo Abe, relatează AFP.

În fiecare an, publicul japonez este invitat să voteze pentru alegerea acelui kanji - ideograme preluate din China şi folosite în scrierea japoneză - care reprezintă cel mai bine anul care se încheie. În anul 2021, principalele alegeri au avut legătură cu Jocurile Olimpice, organizate la Tokyo, scrie Agerpres.
În acest an, starea de dispoziţie a opiniei publice nipone a fost însă mult mai sumbră, conform Fundaţiei de promovare a kanji-urilor, care patronează acest eveniment.
„Invadarea Ucrainei de către Rusia, moartea prin împuşcarea a fostului prim-ministru Abe, deprecierea rapidă a yenului şi inflaţia (...) au generat anxietate în rândul multor persoane", a transmis fundaţia într-un comunicat.
Acelaşi kanji a fost ales Cuvântul anului şi în 2001, după atacurile teroriste săvârșite pe 11 septembrie în Statele Unite.
Posturile de televiziune japoneze au difuzat, luni, acest anunţ, în direct. Seihan Mori, maestru al templului budist Kiyomizu din Kyoto, a scris ideograma anului 2022 pe un imens panou alb cu o pensulă folosită în caligrafie.
„Am fost surprins, frustrat, enervat şi întristat de războiul din Ucraina. Sunt furios şi pe mine însumi pentru că nu am putut să fac nimic", a afirmat unul dintre participanţii la acest sondaj, care a ales la rândul său pictograma desemnată câştigătoare.
Japonia a fost afectată şi ea în acest an de un eveniment violent: asasinarea fostului său prim-ministru Shinzo Abe, împuşcat mortal în luna iulie în timpul unui miting electoral.
Kanji-ul numit câştigător este utilizat şi în vocabularul sportiv, putând, de asemenea, să facă referire la eforturile japonezilor la Jocurilor Olimpice de Iarnă de la Beijing din februarie 2022 sau la peluzele Cupei Mondiale de Fotbal din Qatar.
Ideograma plasată pe locul al doilea în acest clasament anual a fost un kanji care înseamnă în acelaşi timp ceva ieftin şi sigur, în condiţiile în care inflaţia şi slăbirea yenului cântăresc destul de mult asupra vieţii de zi cu zi a japonezilor.