Istoria se repetă? Hitler vs Napoleon, în bătălia contra Moscovei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Septembrie 1941. Trupele naziste înaintează cu elan în imensitatea spaţiului rusesc. Victoriile obţinute de-a lungul celor aproape trei luni de campanie în URSS au consolidat moralul soldaţilor germani. Wehrmacht-ul şi Adolf Hitler considerau că doar o aruncătură de băţ îi mai desparte de obiectivul principal: cucerirea Moscovei şi capitularea URSS-ului. Un singur lucru le mai provoca o oarecare frustrare: comparaţia pe care

Imediat după ce trupele germane au atacat Uniunea Sovietică, primul-ministru britanic Winston Churchill, bucuros de faptul că Germania nazistă şi-a mutat atenţia din Vest spre Est, a lansat în spaţiul public comparaţia între Hitler şi Napoleon: „Napoleon a dispărut; un motiv să am încredere...”. Comparaţia a fost apoi preluată de Stalin în apelul pe care l-a adresat conaţionalilor săi; aceştia erau îndemnaţi să reziste invaziei naziste deoarece, în cele din urmă, Hitler va împărtăşi aceeaşi soartă ca Napoleon în timpul campaniei sale din 1812. Astfel, tema asemănării între cele două campanii a fost dezbătută şi utilizată frenetic de propaganda aliaţilor.

Îngrijoraţi de efectele pe care le-ar fi putut avea mediatizarea intensivă a acestei idei asupra moralului soldaţilor, populaţiei germane şi a aliaţilor lor, propaganda de război germană a desfiinţat şi a ironizat în mod punctual comparaţia între cele două campanii desfăşurate la aproape 129 de ani distanţă; naziştii au combătut-o până ce au ajuns să creadă în minciunile propriei manipulări a istoriei.

Revista „Signal”, editată de armata germană şi în România, consacra în numărul din octombrie 1941 un amplu material – intitulat „Istoria nu se repetă”– menit să combată această teorie. Într-un mod cu totul ironic, argumentele pe care le aduce articolul în favoarea unicităţii  campaniei lui Hitler în Rusia aveau să se întoarcă în foarte puţin timp împotriva Germaniei şi a Führer-lui. Conceput de abila „maşină propagandistică” germană, textul stigmatiza campania lui Napoleon, în antiteză cu „strategica şi strălucita” concepţie a planului Barbarossa. Mai mult, „analiza” propagandiştilor nemţi rescria istoria campaniei lui Napoleon, minimalizând armata franceză şi rolul conducătorului ei. Şase erau – în opinia germanilor – punctele majore care diferenţiau cele două campanii. Iată-le mai jos...

Click aici pentru a citi articolul integral, pe site-ul Historia.ro

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite