Artistul şi Femeia-Ispită

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Expoziţia „Eye Candy“, de Mihai Florea, face „ochi dulci“ mecanismelor (post)moderne ale advertisingului, satirizându-le, dar lăsându-se şi sedus de farmecul lor „indiscret“. Diana Dochia îngrijeşte, la Anaid Art Gallery, o expoziţie care se înscrie într-un curent mai larg de chestionare a relaţiei consumatorilor cu publicitatea.

Galeria de artă Anaid, unul dintre cele mai importante spaţii pentru arta contemporană a ultimului deceniu, îşi propune acum lansarea „pe piaţă" a unui tânăr artist: Mihai Florea, originar din Târgu-Mureş, absolvent al Universităţii Naţionale de Artă Bucureşti, a cărui expoziţie personală de debut, intitulată „Eye Candy", poate fi vizitată aici până la 5 martie. Demersul curatorial al expoziţiei este asumat de Diana Dochia, coordonatoarea acestui spaţiu care are la activ numeroase expoziţii sonore. Pentru debutul său cu o „personală", Mihai Florea şi-a ales o temă oarecum „la modă" printre tinerii artişti, mai bine zis care face furori printre expoziţiile recente de artă contemporană: analiza şi, eventual, „satira" publicităţii, relaţia dintre publicitate şi artă şi, mai ales, relaţia dintre publicitate şi sexualitate.

Sexul vinde

Demersurile pleacă de la o constatare de domeniul evidenţei: „sexul vinde", cum s-ar spune, aşa că advertisingul este plin de imagini ale „femeii perfecte", ale „femeii-obiect", a cărei „ispită" nu constă de fapt în altceva decât de a te face să cumperi fel de fel de produse. „Omul contemporan este bombardat de reclame. Aproape întotdeauna imaginea produsului este însoţită sau prezentată de un model feminin care se înscrie în conceptul de 90-60-90 cm. Imaginea modelului feminin vinde produsul. Femeia-Ispită este cea care seduce consumatorul să cumpere produsul. Ea are rolul de a ispiti, de a atrage posibilii clienţi", aşa cum spune curatorul Diana Dochia. Pe de altă parte, preocuparea artiştilor - români sau de aiurea - faţă de societatea de consum îşi are rădăcinile, în mod evident, în arta pop a anilor '60 (Andy Warhol şi restul lumii).

Lucrările artistului - majoritatea pictură, combinată cu câteva „obiecte"; inedite sunt însă seriile tematice prin care se conceptualizează subiectul - au, astfel, fiecare dintre ele un ipotetic preţ de achiziţionare, în euro, fiecare dintre acesta fiind însă tăiat cu o bară şi înlocuit cu un preţ redus, ca în orice „boutique" care se respectă. La prima privire, cei trei pereţi ai expoziţiei sunt tapetaţi - aparent în dezordine - de picturi cu modele feminine voluptuoase, îmbrăcate sumar, în lenjerie de firmă. O privire atentă dezvăluie modul de structurare a expoziţiei, împărţită în patru secţiuni: „Candy Eyes (Ochi dulci)", „Flags (Steaguri)", „Useful Objects (Obiecte banale)", „Worship (Veneraţie)".

Găurica din steag

image

Steagul României, în viziunea lui Mihai Florea

Prima secţiune conţine coperte ale unor reviste glossy imaginare, care titrează vorbe de duh ale oamenilor celebri, reale sau inventate. Secţiunea „Useful Objects (Obiecte banale)" prezintă detalii ale corpului feminin, care promovează banale obiecte, ce pot fi regăsite de vizitator în cutiile de la baza picturilor. „Worship (Veneraţie)" portretizează „sfânta treime" a societăţii actuale: petrolul-banii-internetul, prin intermediul unor „graţii" planturoase şi dezbrăcate.
Cea mai bună poantă este cea a secţiunii „Flags (Steaguri)": diverse ţări îşi promovează imaginea prin intermediul unor chiloţei pe care este reprodus drapelul statului respectiv. Ultimul este cel al României, cu celebra sa gaură din steag, care devine... găurica din slip, oferind, elegant, privirii accesul la clitoris. „Expoziţia satirizează în egală măsură atât pe cel care produce reclama, cât şi pe cel care o promovează şi consumă", este de părere Diana Dochia.

„Eye Candy",  expoziţie de pictură Mihai Florea
Curator: Diana Dochia
Unde: Anaid Art Gallery (str. Slobozia nr. 34)
Când: până la 5 martie

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite