ANIVERSARE De ziua sa, regizorul Andrei Şerban se află în repetiţii cu „Don Giovanni“: „Când eram tânăr, credeam în iluzia că teatrul poate salva lumea“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Regizorul Andrei Şerban, care împlineşte astăzi 74 de ani, montează, la Opera Naţională Bucureşti, opera "Don Giovanni" de Mozart. Premiera va avea loc pe 1 septembrie. Astăzi, de ziua lui, regizorul, care trăieşte în Statele Unite, şi-a luat liber de la repetiţii. Se va plimba, se va bucura de  oamenii şi locurile dragi din Bucureşti, oraşul pe care l-a purtat în suflet oriunde a fost plecat.

După ce a avut la Opera Naţională Bucureşti un extraordinar succes de public cu "Lucia de Lamermoor" şi "Văduva veselă"(spectacol care s-a reluat la Iaşi cu biletele epuizate cu luni în urmă),  Andrei Şerban montează pentru prima data celebra opera a lui Mozart "Don Giovanni", socotită una din cele mai apreciate compoziţii din repertoriul muzical.

Premiera va avea loc pe 1 septembrie şi, cu ocazia sărbătoririi zilei sale de naştere, celebrul regizor de teatru şi operă şi şef al şcolii de actorie de la Columbia University din New York, a ţinut o conferinţă despre opera lui Mozart, din care vă redăm cateva fragmente:

"Giovanni e un om liber"

"Don Giovanni nu poate fi definit. Ca şi Nunta lui Figaro sau Flautul fermecat, operele lui Mozart au ceva în comun: sunt alunecoase, eşueaza oricărei caracterizări. Nu le poţi defini, nu sunt nici comice, nici tragice, nici uşoare, nici solemne. Cum spunea şi Brook, singura lor definiţie e ca sunt mozartiene. Mozart ca om şi artist e expresia însăşi a vitalitatii şi a acestei exuberanţe uriaşe, care i-a  caracterizat viata. Şi, în acelasi timp, o recunoaştere a prezenţei morţii în viaţă. Toata opera sa se situează între aceşti doi poli: bucuria de a trăi şi liniştea în faţa misterului morţii.

Don Giovanni este un personaj complex, ambiguu. Pe de o parte, e un criminal (omoară cu sânge rece), un seducător pervers şi un violator periculos, dar în acelasi timp e  un rebel, un revoltat împotriva unei societăţi sclerozate, muribunde. Giovanni e un om liber. Ce cuvânt periculos acest "liber", e oare expresia supremă a năzuintelor omeneşti ori o libertate lipsită de orice conştiinţă morală, ca acea a teroriştilor de azi, care se sinucid crezând ca vor fi "liberi" dincolo?"

Andrei Serban foto Dana Dima

Întrebat despre parcursul carierei sale artistice, Şerban a răspuns:  "Nu am o definiţie a parcursului meu, dar ştiu ca în tot ce facem ar trebui să încercăm să fim "căutători de adevăr".

Nu ştiu cât talent am avut, dar sigur noroc am avut cu carul; faima internatională o consider ca şi cum aş fi câştigat la o loterie artistică.

Mă întreb şi azi, de ce eu şi nu altul ?!  Zilnic, mă pun sub semnul întrebării. Am nevoie de ceilalţi pentru a găsi un raspuns, singur nu ajung nicăieri. De acea lucrez în teatru.

                                                                                 FOTO: Dana Dima
Când eram tanar credeam în iluzia ca teatrul poate salva lumea. Acum sunt mult mai modest. Lucrând împreună, putem ameliora puţin calitatea relaţiilor noastre umane, e deja mult.

Ce-mi doresc de ziua mea: e să re-descopăr prospeţimea zilnic, ca şi cum aş renaşte odată cu răsăritul soarelui"

Din Bucureşti, la New York

În timpul evenimentelor din decembrie 1989, Andrei Şerban repeta „A douăsprezecea noapte“. „Văzută din America, revoluţia din decembrie avea curând să apară ca o telenovelă cu nuanţe de film de aventuri şi spionaj...“, îşi aminteşte Şerban euforia acelor zile. Venirea lui la directoratul Teatrului Naţional  din Bucureşti s-a întâmplat relativ repede, la invitaţia lui Andrei Pleşu, care era atunci ministru al Culturii.

„În viziunea mea, Teatrul Naţional ar fi trebuit să fie oglinda timpului în care trăim, nu un muzeu evlavios şi lipsit de viaţă.“

Pe această idee a şi încercat să refacă din temelii gândirea despre teatru a oamenilor din teatrul românesc şi, în efervescenţa acelui nou început, s-a creat „Trilogia antică“, una dintre montările care au făcut istorie în teatrul românesc, Andrei Şerban redescoperind şi folosind ca spaţii de joc culoarele secrete ale clădirii teatrului.

Ceea ce a vrut să facă el nu a fost înţeles atunci, în anii 90. 

A făcut din nou, după ani şi ani, după ce a fost alungat de la Teatrul Naţional, "Trilogia antică" la Iaşi. A reluat şi alte spectacole din operă o dată cu întâlnirea cu Beatrice Rancea, care a crezut necondiţionat în el, l-a invitat pe scena Operei Naţionale din Iaşi, apoi pe cea a Operei Naţionale din Bucureşti.

Iată acum pe 1 septembrie vom putea vedea o operă, "Don Giovanni", pe care regizorul o pune în scenă în premieră la Opera Naţională din Bucureşti.


FOTO: Andreea Alexandru/ Mediafax

Andrei Serban Mediafax
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite