Absolventul fata in fata cu legea junglei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Incotro o ia un tanar, odata ce a absolvit cursurile unei institutii de invatamant superior in Romania? Intrebarea s-a pus din nou - a cata oara? - cu ocazia editiei 2002 a Galei tanarului actor, care

Incotro o ia un tanar, odata ce a absolvit cursurile unei institutii de invatamant superior in Romania? Intrebarea s-a pus din nou - a cata oara? - cu ocazia editiei 2002 a Galei tanarului actor, care s-a incheiat aseara la Mangalia, intalnire profesionala gandita special (de UNITER si Ministerul Culturii si Cultelor, cu suportul Primariei Mangalia) pentru a veni in sprijinul absolventilor scolilor de teatru de la noi. Ea este insa valabila pentru intreaga societate romaneasca, ghidata inca de reguli haotice ce ii aduc mari deservicii. Fiindca trebuie sa fii nebun sa pregatesti cu bani din bugetul national - singura sursa sigura si cat de cat solida de fonduri a unui stat - tineri profesionisti care sa aiba apoi doar doua optiuni: emigrarea (caz in care se cheama ca un stat cu economia in piuneze ca al nostru are "generozitatea" de a antrena, personal, in beneficiul unor tari sensibil mai bogate) sau orientarea profesionala ("deziderat" ce poate fi atins, in mod normal, numai dupa urmarea unor alte cursuri, finantate si ele tot de la buget, in cele mai multe cazuri). Aberatia functioneaza din plin si in domeniul teatrului, unde absolventii, odata iesiti de pe bancile scolii - ma refer aici in special la absolventii de la stat, ceilalti asumandu-si un risc in plus, platit din buzunarul propriu - dau nas in nas cu portile inchise ale teatrelor. Inchise nu pentru ca directorii n-ar vrea sa-i primeasca, ci pentru ca sistemul are tot felul de "griji", numai pe aceea a oamenilor in care tot el a investit si pe care ar fi normal sa-i foloseasca la maximum, pe aceea nu. Unii dintre directorii de teatre prezenti la Gala tanarului actor in scopul descoperirii de noi talente au subliniat, in cadrul mesei rotunde cu titlul Tanarul actor intre acceptare si respingere, cerere si oferta, care sunt tarele acestui sistem, cerand insistent o modificare legislativa, in urma unei dezbateri publice (Iulian Iancu, director Teatrul "Ovidius" din Constanta; Bujor Macrin, director Teatrul "Maria Filotti" din Braila). Recunoscand ca sistemul are nevoie de corecturi, contracte pe perioada determinata, concurenta reala, Mircea Cornisteanu, directorul Nationalului craiovean, a fost de parere ca lucrurile nu stau chiar dramatic: "Piata actuala tinde spre normalitate, oferta trebuie sa fie cat mai mare, iar alegerea sa se faca pe criterii de valoare, ceea ce se si intampla in cele mai multe cazuri. Tinand cont ca o eventuala schimbare va dura, oricum, foarte mult, tinerii actori trebuie sa aiba forta sa manance pe ziar, daca e nevoie, daca in schimb pot lucra un spectacol de un regizor important". Daca aceasta discutie, care se poarta cu nuantele de rigoare de ani de zile in mediul teatral romanesc, ar mai avea nevoie de o concluzie, aceea ar fi ca singura solutie in acest moment este salvarea personala, gandita de fiecare absolvent, cat si cum poate, tinand cont de singura lege functionala in domeniu - legea junglei.

Cultură

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite