15 filme esenţiale, o introducere în „Noul Val Românesc“

0
0
Stop-cadru din pelicula „După dealuri“, regizată de Cristian Mungiu.  Foto: cinemagia.ro
Stop-cadru din pelicula „După dealuri“, regizată de Cristian Mungiu.  Foto: cinemagia.ro

Website-ul „Taste of Cinema“ a realizat un clasament al filmelor esenţiale pentru cei care doresc să afle mai multe despre mişcarea cinematografică intitulată „Noul Val Românesc“. Majoritatea producţiilor au fost premiate la festivaluri internaţionale de film precum cele de la Cannes, Berlin şi Locarno.

1. „După dealuri“ (2012), în regia lui Cristian Mungiu

Pelicula regizată de Cristian Mungiu spune povestea a două fete care au crescut împreună şi care se reîntâlnesc după câţiva ani de despărţire. Alina (Cristina Flutur) se întoarce din Germania să o ia cu ea pe Voichiţa (Cosmina Stratan), prietena ei din copilărie, de care se simte, în continuare, ataşată. Voichiţa şi-a găsit, însă, calea în credinţă, iar maicile printre care trăieşte la mănăstire ţin locul familiei pe care nu a avut-o niciodată. Alina vrea să recâştige afecţiunea Voichiţei.

  2. „Poziţia copilului“ (2013), în regia lui Călin Peter Netzer

Filmul regizat de Călin Peter Netzer, cu Luminiţa Gheorghiu, Bogdan Dumitrache şi Florin Zamfirescu în rolurile principale, vorbeşte despre traumele sufocării copiilor prin dragoste şi despre amprentele pe care le lasă părinţii asupra personalităţii acestora. Pelicula este, totodată, o radiografie a high-class-ului românesc contemporan şi prezintă traficul de influenţă şi corupţie la nivel mic, în instituţiile de bază ale societăţii.

3. „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile“ (2007), în regia lui Cristina Mungiu

Otilia (Anamaria Marinca) şi Găbiţă (Laura Vasiliu) împart aceeaşi cameră, într-un cămin studenţesc. Cele două sunt colege la universitatea dintr-un oraş din România, în timpul ultimilor ani ai regimului comunist. Găbiţa este însărcinată şi vrea să avorteze, în condiţiile în care avortul este ilegal.
Pelicula lui Cristian Mungiu face parte dintr-un proiect mai mare, intitulat „Amintiri din epoca de aur - o istorie subiectivă a comunismului în România“, spusă prin intermediul legendelor urbane. 

4. „Marţi, după Crăciun“ (2010), în regia lui Radu Muntean

Paul Hanganu (Mimi Brănescu) este căsătorit cu Adriana (Mirela Oprişor) de zece ani şi au o fetiţă împreună. De şase luni, Paul are o relaţie extra-conjugală cu Raluca (Maria Popistaşu), o dentistă de 27 de ani. Bărbatul, care se chinuie să găsească timp pentru Raluca, familie şi goana după cumpărături, hotărăşte să îşi ducă fiica la dentist încă o dată, înainte de Crăciun. O schimbare neaşteptată în programul Adrianei le aduce pe cele două femei în aceeaşi încăpere, pentru prima oară. Întîlnirea îl obligă pe Paul să ia o decizie dificilă.

5. „Poliţist, adjectiv (2009)“, în regia lui Corneliu Porumboiu

Al doilea lungmetraj al lui Porumboiu îi are în rolurile principale pe Dragoş Bucur, Vlad Ivanov şi Irina Săulescu. Dragoş Bucur îl interpretează pe tânărul poliţist Cristi, care refuză să aresteze un adolescent care le oferă haşiş unor colegi de şcoală. Cristi nu vrea să aibă pe conştiinţă un tânăr pe care îl consideră doar iresponsabil. Însă, superiorul său are o altă definiţie pentru termenul „conştiinţă".

6. „A fost sau n-a fost?“ (2006), în regia lui Corneliu Porumboiu

Într-un oraşel situat la est de capitală, la 16 ani de la revoluţia din '89, Jderescu, patronul unui post TV local invită doi cetăţeni, pentru ca aceştia să dezbată asupra amintirilor  lor de revolutionari. Întrebarea la care trebuie să răspundă Piscoci, un bătrân pensionar, şi Mănescu, profesor de istorie, este următoarea: „A fost sau n-a fost revolutie in orasul lor?“.

  7. „Bucureşti, unde eşti?“ (2014), în regia lui Vlad Petri

După 23 de ani de la Revoluţie, oamenii se întorc în stradă şi recuceresc spaţiul public. Vlad Petri le urmăreşte poveştile pentru o perioadă de un an, de la primele zile ale protestelor, până în zilele Referendumului pentru demiterea preşedintelui. Acesta nu e un film didactic despre un fenomen politic, ci o analiză a străzii, pornind de la poveştile oamenilor, de la revendicările, dorinţele şi viziunile lor despre democraţie.

 Din clasamentul realizat de „Taste of Cinema“ mai fac parte peliculele: „Pescuit sportiv“ (Adrian Sitaru, 2009), „Aurora“ (Cristi Puiu, 2010), „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii“ (Cătălin Mitulescu, 2006), „Eu, când vreau să fluier, fluier“ (Florin Şerban, 2010), „Hârtia va fi albastră“ (Radu Muntean, 2006), „Moartea domnului Lăzărescu“ (Cristi Puiu, 2005) şi „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu“ (Andrei Ujică, 2010).

Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite