Cercetătorii israelieni afirmă că pot inversa procesul de îmbătrânire prin oprirea degradării celulelor

Oamenii de ştiinţă spun că tratamentul poate încetini, opri sau chiar inversa procesul normal de îmbătrânire la nivel celular.

Cercetătorii de la Universitatea Tel Aviv (TAU) şi Centrul Medical Shamir din Israel anunţă că tratamentele cu oxigen hiperbaric (HBOT) în rândul adulţilor sănătoşi poate opri îmbătrânirea celulelor sanguine şi inversa procesul de îmbătrânire. Este vorba despre un protocol unic de tratamente cu oxigen într-o cameră hiperbarică, acesta putând inversa două din procesele majore asociate îmbătrânirii şi bolilor: scurtarea telomerilor (regiunile protective aflate la ambele capete ale fiecărui cromozom) şi acumularea de celule bătrâne în organism, anunţă Neuroscience News, citat de hotnews.ro

Studiul s-a concentrat pe celulele imunitare care conţin ADN obţinut din sângele subiecţilor, descoperind o alungire cu 38% a telomerilor precum şi o scădere cu 37% a prezenţei celuleor îmbătrânite.

„Echipa noastră a fost implicată de mulţi ani în cercetări şi tratamente hiperbarice - tratamente bazate pe protocoale de expunere la oxigen de înaltă presiune în diferite concentraţii în interiorul unei încăperi hiperbarice”, afirmă profesorul Shair Efrati de la Universitatea de Medicină Sackler şi directorul departamentului de medicină hiperbarică de la Centrul Medical Shamir.

„În studiul actual am dorit să examinăm impactul HBOT asupra unor adulţi vârstnici sănătoşi şi să descoperim dacă astfel de tratamente pot încetini, opri sau chiar inversa procesul normal de îmbătrânire la nivel celular”.

Cercetătorii au expus 35 de indivizi sănătoşi cu vârsta de peste 64 de ani unor serii de 60 de sesiuni hiperbarice pe parcursul a 90 de zile.

Fiecărui participant i-au fost prelevate mostre de sânge înainte de începerea tratamentului, pe parcursul acestuia şi la o perioadă de timp după încheierea sesiunilor.

Cercetătorii au analizat apoi diferitele celule imunitare din sânge şi au comparat rezultatele.

Rezultatele au indicat că tratamentul a reuşit inversarea procesului de îmbătrânire în două aspecte majore: telomerii de la capetele cromozomilor au crescut mai lungi cu 20-38% în loc să se scurteze şi procentul celulelor îmbătrânite a scăzut între 11 şi 37%, în funcţie de tipul celulei.

„Scurtarea telomerilor este considerată în prezent 'Sfântul Graal' al biologiei îmbătrânirii”, afirmă profesorul Efrati.

„Cercetătorii din întreaga lume încearcă să dezvolte intervenţii farmacologice şi de mediu care să permită alungirea telomerilor. Protocolul nostru HBOT a reuşit să facă acest lucru, dovedind că de fapt procesul îmbătrânirii poate fi inversat la nivel celular-molecular”, a subliniat Efrati.

„Trei luni de tratament HBOT au reuşit să alungească telomerii la rate cu mult peste orice este disponibil în prezent prin intervenţii asupra stilului de viaţă”, afirmă şi dr. Amir Haddani, co-autor al studiului şi ofiţer medical principal la departamentul de medicină hiperbarică al Centrului Medical Shamir.

Stil de viață