Mazda CX-60 reprezintă primul pas al constructorului nipon în segmentul premium

0
Publicat:
Ultima actualizare:
mazda cx-60

Acum o săptămână ne-am întâlnit undeva pe lângă Frankfurt cu Mazda CX-60. Astăzi avem libertatea de a comunica primele impresii, dacă modelul celor de la Mazda are calităţile pentru a juca în segmentul premium.

De-a lungul anilor am văzut multe mărci şi modele care au fost poziţionate în segmentul premium cu ajutorul comunicatelor de presă, dar fără o regăsire a acestui concept şi în produs. Aici mă refer la partea tehnică, la materiale sau ambele, dacă ar fi să fim corecţi.

În ultimii ani am remarcat un salt semnificativ la capitolul calitate la modelele Mazda. Iar acest salt calitativ acompaniat de un design coerent m-a determinat deseori să afirm în urma unor teste cu modele ale constructorului nipon că senzaţia de calitate percepută, ambianţa interioară este adeseori peste cea oferită de modele premium de la producători cu tradiţie.

Mazda nu a folosit până acum în comunicare conceptul de premium, dar lucrurile evoluează.

Pentru a susţine un astfel de salt din punct de vedere al poziţionării, Mazda trebuie să pluseze şi cu o parte tehnică pe măsură.

Mazda CX-60 are la bază o platformă nouă, una care va primi motorizări termice amplasate longitudinal, o platformă care permite electrificarea până la nivel de plug-in hybrid. Nu vorbim în cazul lui CX-60 de o versiune EV, vor fi doar sisteme PHEV şi MHEV. Este o platformă RWD care poate oferi şi tracţiune integrală.

mazda cx-60

În cazul lui CX-60, evident vorbim despre tracţiune integrală, puterea ajunge la puntea spate în condiţii optime de aderenţă, iar la nevoie, poate fi transferat până la 50% din cuplu motor spre puntea faţă.

Toate modelele CX-60 vor fi echipate cu o cutie automată cu 8 trepte, o unitate dezvoltată de Mazda. Pentru a obţine o cutie mai compactă s-a renunţat la convertzorul de cuplu, acesta fiind înlocuit cu un ambreiaj multidisc umed. S-a ales această soluţie şi pentru a conserva feedback-ul clasic de cuplare a treptei de viteză, pentru o conexiune mai vie, directă între cel de la volan şi automobil.

Motorizări

2.5 E-SKYACTIV PHEV

La debutul comercial va fi disponibil doar o singură motorizare. Este vorba despre primul PHEV dezvoltat de Mazda. Sistemul PHEV este compus dintr-un motor termic Skyactiv-G de 2.5 litri cu patru cilindri în linie şi injecţie directă, motor cunoscut din gama Mazda. Motorul termic dezvoltă 141 kW/190 CP la 6.000 rpm şi un cuplu motor de 261 Nm.

Motorul electric dezvoltă 100 kW şi 250 Nm, şi este alimentat de o baterie litiu-ion cu o capacitate de 17,8 kWh la o tensiune de 355V. Puterea totală a sistemului este de 241 kW/327 CP şi 500 Nm. Niponii au reuşit să menţină o masă decentă pentru CX-60, versiunea 2.5 E-SKYACTIV PHEV are o masă de 1.980 kg cu roţi de 18 inch şi un şofer de 75 kg la volan. Destul de sprintenă pentru a mulţumi un client premium, ajunge la 100 km/h în 5,8 secunde, cu această motorizare, iar viteza maximă este limitată electronic la 200 km/h.

mazda cx-60

Mazda susţine că CX-60 poate rula cu un plin de baterie 60 km la o viteză de până la 100 km/h. Urban, autonomia în modul EV poate fi uşor mai mare, spre 70 km.

Motorul electric fiind amplasat între cel termic şi cutia de viteze permite folosirea cutiei automate în regim EV.

3.3 E-Skyactiv D

Prima mare surpriză oferită de acest CX-60 este acest propulsor diesel de 3.3 litri şi şase cilindri în linie. În nişte vremuri în care toată lumea se înghesuie să lanseze modele electrice, nu mai vorbesc de prigoana la care este supus propulsorul diesel, să lansezi un astfel de motor este categoric un act de curaj... şi poate viziune.

Folosind principiul ”cilindreei adecvate”, adică folosirea unui motor care să ofere cel mai bun raport al emisiilor raportat la masa maşinii, cei de la Mazda au ajuns la concluzia că propulsorul diesel de 2.2 litri cu patru cilindri trebuie să se transforme într-un 3.3 litri cu şase cilindri în linie.

Acest propulsor va utiliza tehnologia MHEV 48V, specificaţiile tehnice urmând a fi comunicate ulterior. Vestea bună este că acest propulsor va fi disponibil pe CX-60 din acest an.

3.0 E-Skyactiv X

Al doilea propulsor nou anunţat de CX-60 este tot un şase cilindri în linie, de 3 litri care foloseşte tehnologia Skyactiv X, adică un propulsor pe benzină aspirat, cu aprindere prin compresie asistată. Cu două motorizări cu şase cilindri în linie ai în rastel configuraţii nobile pentru a justifica ambiţiile premium.

O arhitectură aleasă atât pentru lipsa vibraţiilor cât şi pentru soundtrack. Mazda a adoptat acelaşi principiu ca la BMW privind propulsoarele termice. Baza este cilindrul cu capacitatea de 500 cmc, iar de aici se compune. Avem deja un Skyactiv X de 2 litri, acum avem unul de 3 litri. Acest propulsor va debuta în 2023, va fi parte a unui sistem mild-hybrid de 48V.

La nivelul şasiului, notăm o suspensie faţă independentă cu două braţe suprapuse, iar pe puntea spate tot o suspensie independentă multi-link. Ruliul este controlat cu ajutorul sistemului Kinematic Posture Control (KPC). Pe viraje, sistemul va frâna roata spate de pe interiorul virajului, astfel caroseria este trasă în jos spre interiorul virajului. Cei de la Mazda ne-au spus că este un sistem automat, a cărui intervenţie nu va fi sesizată de cel de la volan.

mazda cx-60

La capitolul tehnologie, aş dori să menţionez un sistem prezent în habitaclu şi care este prevăzut cu o cameră care scanează chipul celui de la volan. Când vei urca prima dată la volanul lui CX-60, sistemul îţi va cere să îi spui ce înălţime ai, apoi va regla automat scaunul şoferului, volanul , oglinzile retrovizoare şi head-up display-ul. Cei de la Mazda ne-au spus că sistemul este capabil să regleze aproape perfect poziţia la volan, şoferul fiind nevoit, dacă este cazul, la mici reglaje de fineţe. Pot fi înregistrate până la şase profiluri de şofer, fiecare profil stocând peste 250 de reglaje şi ajustări – de al poziţia la volan, la posturi de radio, setările climatizării... totul fiind încărcat automat în clipa în care sistemul îl identifică pe cel de la volan.

Via MyMazda App, proprietarul va putea verifica maşina bloca uşile dacă a uitat acest lucru, va putea localiza mai uşor maşina într-o parcare vastă, dar va putea să-şi stabilească un traseu în aplicaţie şi apoi să-l trimită maşinii pentru a fi încărcat în sistemul de navigaţie în momentul plecării. În aplicaţie mai poate fi asociat un şofer, iar proprietarul poate gestiona gradul de libertate pe care al doilea profil îl are.

În urma întâlnirii cu Mazda CX-60, cea mai puternică impresie a fost lăsată de interior. Aici Mazda a păşit cu fermitate în segmentul premium. Materiale impecabile din punct de vedere al calităţii. Am rămas impresionat de curajul de a adopta ţesături pe planşa de bord, ţesături cu o textură superbă. Modul în care sunt finisate ornamentele din lemn, şi cum acestea îşi schimbă nuanţa în funcţie de cum pică lumina iarăşi este o experienţă extrem de plăcută. Şi peste toate acestea am fost cucerit de armonie, de curajul de a nu transforma interiorul unei maşini într-o sorcovă, într-un teren de luptă pentru lumini de toate culorile. Este un loc cald, liniştit în care îţi doreşti să călătoreşti.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite