Faimosul Top Gear, uimit de Dacia 1300. „Mașina care a făcut ca România să funcționeze“ VIDEO

0
Publicat:

Autoturismul Dacia 1300 a fost cea mai de succes mașină românească, fiind considerat stâlpul gamei Dacia, care este inclus în catalogul auto cu mașini de altădată întocmit de faimoasa publicație britanică Top Gear.

Autoturismul Dacia 1300 a fost considerat „stâlpul“ gamei Foto: Arhivă Adevărul
Autoturismul Dacia 1300 a fost considerat „stâlpul“ gamei Foto: Arhivă Adevărul

Autoturismul a fost conceput de către compania franceză Renault.

Știm că Dacia nu a proiectat versiunea originală și că prima iterație a mașinii a fost asamblată din kituri expediate din Franța. Dar românii au fost de fapt destul de pragmatici în ceea ce privește externalizarea designului mașinii. Poate că Dacia a început ca un proiect de vanitate pentru a arăta lumii puterea industrială a țării (și cu siguranță a reușit acest lucru, chiar dacă nu a fost chiar mesajul pe care se așteptau să îl transmită), dar a existat suficient realism pentru a înțelege că mașinile trebuiau să fie asamblate sub licență, mai degrabă decât proiectate și construite de la zero. Pur și simplu nu exista în țară expertiza sau moștenirea în domeniul construcțiilor auto pentru toate acestea“, arată publicația „Top Gear“

Când s-a fabricat primul autoturism Dacia 1300

La început a fost realizat modelul Dacia 1100, o versiune a modelului Renault 8.

Fabrica de la Pitești a fost construită într-un timp record, iar primul autoturism Dacia 1300 a ieșit din fabricație în vara anului 1969.

„Pachetul a fost scos la licitație - Dacia dorea să construiască o berlină solidă și polivalentă, cu un motor de 1,0-1,3 litri, din care să se vândă în jur de 50.000 de unități pe an. Renault a câștigat licitația, dar mașina pe care o oferea era încă în curs de dezvoltare - Renault 12 urma să fie comercializat abia în anul următor, așa că, între timp, Dacia se putea mulțumi cu vânzarea unei versiuni a modelului 8, care urma să poarte denumirea de 1100. Dar, totuși, Dacia nu avea încă o fabrică. Instalația sa de lângă Pitești a fost construită într-un timp impresionant de 18 luni, iar primul 1300 a ieșit de pe linia de producție în august 1969“, precizează prestigioasa publicație auto.

„Compensa prin fiabilitate și o economie de combustibil“

Specialiștii de la „Top Gear“ consideră că Dacia 1300 nu era o mașină cu o motorizare de performanță, dar excela la fiabilitate și consum de combustibil.

Cu siguranță că nu era genul de mașină care să câștige un joc strâns de «Top Trumps» - putea scoate o viteză maximă de 89 de mile pe oră de la motorul de 1,3 litri și 53 CP și se bucura de o accelerație pe care o puteai cronometra cu un cadran solar. Dar ceea ce îi lipsea lui 1300 în materie de performanțe sclipitoare se compensa prin fiabilitate și o economie de combustibil decentă pentru acea vreme. Aceasta a fost mașina care a făcut ca România să funcționeze“, arată britanicii.

Dacia s-a „rupt“ de Renault după 9 ani

Dacia a început să producă independent de Renault după 9 ani de la primul autoturism fabricat. 

„Renault a încetat să mai furnizeze kiturile de asamblare în 1978, astfel încât Dacia a trebuit să înceapă să producă singură mașinile. Versiunea revizuită a mașinii a fost denumită 1310, cu faruri cvadruple distinctive în față. O versiune break a sosit în 1973 și un coupe în 1983. Au fost lansate versiuni pick-up pentru șoferii comerciali, iar în anii '70 și '80, aparatul de partid a fost transportat într-o adaptare a mașinii în formă de limuzină“, amintesc specialiștii de la Top Gear.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite