Comentariul săptămânii:Snag
0
Dacă ne uităm în dicţionar, cuvântul „snag“ înseamnă „obstacol neaşteptat“. Însă în lumea auto acest cuvânt a explodat datorită folosirii de către Li Schifu, preşedintele Zhejiang Geely Holding Group.
El a declarat că achiziţia lui Volvo de către firma chineză s-a lovit de un „snag". Ne-am fi aşteptat ca autorităţile chineze să se fi opus. Sau băncile să nu-i fi dat lui Li cele 2 milarde de dolari pentru achiziţie. Nici vorbă! „Snag"-ul nu vine de la chinezi ci de la Ford.
Aici, presa mondială nu ştie sau evită să ne spună despre ce „snag" este vorba. Noi, aici la Adevărul, am avut numeroase discuţii la Detroit pe această temă şi avem o bănuială. Ideea vânzării lui Volvo vine din filozofia lui Alan Mulally, preşedintele executiv al Ford Motor Company, botezată „One Ford". Strategia presupune concentrarea resurselor către marca Ford.
Vânzarea lui Volvo are o mică legătură cu eficienţa financiară a producătorului suedez cât are cu filozofia respectivă. Există suficiente date care ne arată că acum Volvo traversează o perioadă bună, cu produse tot mai interesante şi vandabile. Numeroşi executivi Ford, consideră că locul lui Volvo este la Ford. Dar nu prea pot exprima această opinie care intră în conflict cu Mulally.
Este cât se poate de real succesul lui Mulally în redresarea companiei. Pentru prima dată după mult timp, Ford este profiatbil, iar în februarie a devenit nr 1 în SUA, depăşind nu doar GM dar şi pe Toyota. Deloc întâmplător, acesta a primit pe 2009 un salariu de 1,4 milioane de dolari cash şi alte 16,5 milioane de dolari în acţiuni şi alte bonusuri non-cash. (chiar şi aşa, salariul a fost redus cu 30% faţă de ce era iniţial stabilit.)
Cu toate acestea, vocea celor care se gândesc la o excepţie în strategia Mulally, este tot mai puternică. Există informaţii potrivit cărora chiar şi Bill Ford ar fi de părere să se păstreze Volvo. Dacă are vreo importanţă şi părerea noastră, atunci noi mergem pe mâna lui Bill şi nu pe limba lui Li.