Comentariul săptămânii: Frunza lui Ghosn
0„Nu am nicio îndoială. Calea pe care am inaugurat-o reprezintă viitorul mobilităţii“, declara Carlos Ghosn, preşedintele Nissan, la primirea trofeului „Car of the Year 2011“, în cadrul unei festivităţi desfăşurate la Paris.
„La început, lumea a fost sceptică. Este normal. Ca orice cale nouă, provoacă temeri. Dar viteza cu care electrificarea automobilului se produce este impresionantă. Iar infrastructura necesară începe să apară. Împreună cu Renault, Nissan este compania care arată drumul de urmat şi celorlalţi producători de maşini", a adăugat Ghosn, primul preşedinte din istoria de 48 de ani a competiţiei care a primit de două ori trofeul.
Bossul Nissan este extrem de încrezător în programul electric iniţiat. „Cel mai târziu la nivelul lui 2016 vom vinde undeva între 500.000 şi un milion de EV-uri anual la nivel global". Sigur că depinde foarte mult de ajutoarele financiare pe care le vor da guvernele europene, dar prognoza lui Ghosn este - potrivit propriei declaraţii - cât se poate de realistă.
Recent, Primăria oraşului Amsterdam a anunţat un bonus de 6.000 de euro pentru cei care locuiesc în oraş şi cumpără un Leaf. Aici se adaugă cei 5.000 de euro oferiţi de guvernul olandez. Un total de 11.000 de euro! Alţii fac la fel. România? Zero bonus! Nissan Leaf este primul automobil pur electric ce câştigă titlul european suprem. Este chiar şi primul în lume. Totuşi, americanii nu‑l iubesc foarte tare. Cu două săptămâni mai devreme, „Frunza" domnului Ghosn a pierdut finala în faţa lui Chevy Volt, un nou tip de plug-in hybrid denumit „extended range".
Acesta din urmă a devenit North American Car of the Year după ce câştigase toate titlurile posibile oferite de mass- media americană. Este pentru prima dată după cel puţin zece ani când o tehnologie auto americană este competitivă la nivel monidal. Este de înţeles un asemenea patriotism.
Pentru domnul Ghosn, SUA şi Canada nu sunt teritorii unde Leaf să poată domina. În schimb, Europa pare o gazdă bună. Spre sfârşitul lui 2011 vom avea confruntarea mult aşteptată: Volt (împreună cu geamănul Opel Ampera) versus Leaf. Cine va vinde cel mai bine? Vom vedea. Ce ştim însă sigur este că Volt are foarte mari şanse să devină „Car of the Year 2012".