Am condus bolidul Mercedes-Benz SL 400 Roadster - tunete şi fulgere la o apăsare de pedală

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La 333cp şi 480Nm, SL 400 are reprize absolut fulgerătoare!
La 333cp şi 480Nm, SL 400 are reprize absolut fulgerătoare!

Clasa SL a celor de la Mercedes-Benz este printre cele mai bine vândute decapotabile de lux din lume. Până şi Steve Jobs a avut unul. În urma acestui test, am descoperit că SL 400 este magie pură.

Când spui Mercedes-Benz SL, trebuie să realizezi două lucruri. În primul rând, că vorbeşti despre un model legendar, apărut prima oară acum 60 de ani sub forma celebrului 300SL. Deci, este ok dacă ai aşteptări foarte mari în privinţa sa. În al doilea rând, şi poate şi mai important, trebuie să realizezi că ai de-a face cu poate cel mai versatil automobil premium de tip Roadster produs vreodată.

Un SL este precum o marcă de ceasuri de mână de lux. Nu toată lumea şi-o poate permite, însă există câte un model pentru fiecare. Mai elegant, mai sportiv, mai stylish, ai de unde să-ţi alegi. Uitându-te la gama Mercedes-Benz SL, poţi observa faptul că acest Roadster este disponibil în 4 versiuni diferite, fiecare punându-l foarte strategic într-o situaţie în care să se poată lupta direct cu aproape orice altă decapotabilă sport de lux produsă de alţi giganţi ai industriei auto, precum Porsche, Ferrari, Maserati, Aston Martin, BMW sau Jaguar.

Duo-ul extrem, format din versiunile SL 63 şi SL 65 AMG bate la uşa unor modele precum Ferrari California, BMW M6 Cabrio, Jaguar XKR Convertible, Porsche 911 Carrera S Cabrio, Aston Martin V12 Vantage Roadster şi Vanquish Volante. Şi nu doar că bat la uşă, ci pun şi piciorul în prag, pentru că reprezintă alternative cât se poate de viabile.

În schimb, modelul pe care l-am testat aici este un SL 400, adică versiunea de entry-level din gama SL – o maşină pe care o putem compara doar cu BMW 640i Cabrio, Porsche 911 Carrera Cabrio, Jaguar XK Convertible şi Maserati GranCabrio. În mod normal, toate aceste modele s-ar fi luptat cu SL 500, însă apoi cei de la Mercedes-Benz au renunţat la SL 350 şi iată cum a aparut acest SL 400 şi ai săi 333cp produşi de un propulsor V6 biturbo – mult mai eficient şi rapid decât acel V6 aspirat de pe vechiul SL 350. Dar mai mult despre partea tehnică puţin mai încolo.

Să vorbim acum despre primul lucru pe care-l observi atunci când vezi un Mercedes-Benz SL, anume aspectul său. Pe scurt, arată senzaţional. Iniţial mi-a fost greu să mă decid dacă arată mai sportiv decât elegant sau vice-versa, însă SL-ul nu face genul acesta de compromis. Nici generaţia precedentă nu a făcut. Un BMW Seria 6 Cabrio este aproape în totalitate o maşină elegantă şi nu are genul acesta de formă agresivă tipică unui Roadster. Este greu să nu te uiţi la el. Este lung, lat şi stă aproape lipit de şosea. Nici să nu te gândeşti la rampe de parcare supraterană. Sau cel puţin dacă o faci, să fi foarte atent la unghiul lor, întrucât unele sunt mai dificile decât altele şi nu vrei să pui spoilerul direct pe asfalt atunci când cobori.

roadster 3

Privindu-l din faţă, realizez că are o grilă retro care se potriveşte extraordinar cu acele faruri mari şi capota ultra agresivă. Apropo de capota, acele ” gheare ” au un efect senzaţional asupra şoferului atunci când eşti la volan. Nu fac decât să scoată în evidenţă sentimentul că nu eşti la volanul unei decapotabile obişnuite, ci esti într-un roadster puternic, pe care trebuie să-l respecţi indiferent dacă îl întâlneşti în trafic sau dacă tu eşti cel de la volanul său. Aşadar, o trăsătură de design foarte reuşită.

Aspectul uşor retro-modern se continuă şi în spate acolo unde portbagajul lung (nu ca volum) este înconjurat de o pereche de stopuri elegante dar şi agresive. Spoilerul arată relativ cuminte, însă pentru un efect vizual mai puternic, te poţi uita oricând în direcţia unui SL 63 AMG de exemplu. Jantele AMG de 19″ sunt o capodoperă estetică şi se potrivesc perfect modelului pe care l-am testat.

roadster 2

În zilele pe care le-am petrecut alături de SL 400, am realizat că nu-ţi poate fi deloc uşor să pui mâna pe o maşină cu o prezenţă pe şosea la fel de impunătoare din punct de vedere dinamic, pentru acelaşi preţ de bază. Un BMW 640i Cabrio este în mare parte o limuzină cu două uşi decapotabilă. Nu este un roadster. De fapt, toate maşinile pe care le-am enumerat ca find rivali direcţi pentru un SL 400 sunt GT-uri de lux, iar lumea când te vede în ele realizează ca ţi-ai dorit mai mult prestigiul şi confortul pe care ţi-l oferă modelele respective, mult mai mult decât ţi-ai dorit agilitate atât tehnic cât şi vizual. De fapt nu toate, singura excepţie este 911 Carrera Cabrio, cea mai agilă maşină din acest grup de decapotabile de lux.

Per total, SL este o maşină cu un aspect ireproşabil. Uneori îţi găseşti greu cuvintele atunci când te uiţi la ea. Fie că eşti pasionat de sau lucrezi în domeniul auto, fie că eşti doar cât de cât priceput, fie că nici măcar nu ştii la ce maşină te uiţi. Este o capodoperă din multe puncte de vedere. Iar acest lucru îţi este clar chiar şi atunci când tot ce faci este să te uiţi, fără să atingi. Şi cu un preţ de bază de 100.812 euro cu TVA inclus, ar face bine să-i impresioneze pe ceilalţi participanţi la trafic, nu?

Interiorul unui SL trebuie să reproducă fidel preţul de pe eticheta sa. Iar din acest punct de vedere, acest legendar roadster marca Mercedes-Benz îţi oferă tot luxul de care ai nevoie. Fiecare cm al cabinei este îmbrăcat în piele, lemn sau aluminiu de înaltă calitate. Chiar şi prin zone unde este necesară utilizarea plasticului, acesta este de-o calitate rar întâlnită şi nu îţi strică deloc impresia de lux atunci când pui mâna pe el (buzunarele uşilor, butoanele sistemului audio sau de climatizare).

roadster 5

Calitatea materialelor este extraordinară şi superioară celei pe care am întâlnit-o pe alte decapotabile de lux pe care le-am mai testat de-a lungul anilor precum Maserati GranCabrio (surprinzător), generaţia precedentă de Porsche 911 Cabrio sau Jaguar XK Convertible. Dar am să vă spun un mic ” secret “. Mercedes-Benz fac printre cele mai frumoase interioare de automobile din lume. Este foarte greu să-i surclasezi din acest punct de vedere la modele de lux dacă nu te numeşti Bentley sau Rolls Royce.

roadster 6

Modelul din imagini s-a dovedit a fi extrem de bine dotat, având la bord aproape toate opţiunile pe care le poţi bifa în ziua de azi pe un SL Roadster. Pielea cu cusătură dublă Nappa White Porcelain îţi fură privirea în timp ce scaunele încălzite/ventilate cu funcţie de masaj şi Airscarf (care îţi suflă aer cald la ceafă pentru acele zile de vară puţin mai răcoroase) sunt absolut un deliciu şi nu-ţi vine să te dai jos din ele. Marginile scaunelor se strâng în jurul tău automat în funcţie de viteza cu care abordezi virajele, pentru a te sprijini lateral cât se poate de bine. Apoi ai sistemul Magic Sky Control care opreşte lumina soarelui atunci când maşina nu este decapotată. Nu trebuie decât să apeşi un buton iar sistemul în valoare de 2.550 euro îţi întunecă plafonul instant.

Un alt motiv pentru care SL iese mult în evidenţă faţă de rivalii săi direcţi (Seria 6 şi 911 Cabrio) este prezenţa HardTop-ului (care se închide şi deschide în mai puţin de 20 de secunde). Aici, aceste modele de la BMW şi Porsche oferă doar SoftTop (acoperiş din material textil). Pentru mulţi, acest detaliu ar putea fi suficient pentru a înclina balanţa de tot în favoarea SL-ului. Apropo, un alt sistem de care te poţi îndrăgosti este cel audio Harman Kardon. Fie că rulezi cu ea capotată sau decapotată, calitatea sau mai bine zis fidelitatea sunetului, este absolut incredibilă.

roadster 7

Poziţia la volan este perfectă. Iar tehnologia din scaune te ajută să te simţi imediat ca acasă. Ţi le reglezi în toate modurile şi direcţiile posibile. Fără doar şi poate, m-am simţit mai bine în acest SL 400 decât în multe alte maşini mai scumpe. Interiorul său este o capodoperă.

Din punct de vedere practic, nu prea te poţi plânge de absenţa spaţiilor de depozitare pentru că ai destule. Pentru pahare nu trebuie decât sa deschizi acel compartiment din faţa schimbătorului, iar pentru alte obiecte ai torpedoul obişnuit, încă un compartiment pe tunelul median, un compartiment în cotieră şi mai ai încă un torpedou în spatele scaunului tău. Pentru bagaje, ai aproximativ 356 litri cu acoperişul la locul său şi 235 litri cu maşina decapotată.

Să trecem acum la lucruri mai distractive şi să vorbim despre cum te simţi la volanul acestui model. Pe scurt, cei de la Mercedes-Benz au trecut de la un V6 aspirat (SL 350) la un V6 biturbo (SL 400). Acest propulsor are 333cp şi 480Nm, cifre care se raportează unui timp de numai 5.2 secunde în care SL 400 atinge 100km/h de pe loc. Sprintul este realizat şi cu ajutorul transmisiei 7G-Tronic, bineînţeles. Cele 5.2 secunde sunt puţin înşelătoare deoarece nici măcar cu transmisia setată pe modul Sport sau amortizoarele pe Sport, n-ai să simţi că maşina decolează cu adevărat de sub tine atunci când staţionezi şi te înfigi în pedala din dreapta. Un sistem de tracţiune integrală ar fi oferit asta, sau o remapare diferită a cutiei şi a motorului, însă SL nu te face să uiţi vreodată că pe cât este de sportiv, este şi la fel de confortabil. Bine, odată ce ai parcurs primii 2 metri după ce te-ai înfipt în acceleraţie, motorul urcă flămând peste 4.000rpm iar asfaltul de sub tine parcă ar face orice să fie lăsat în pace, întrucât SL 400 te aruncă spre orizont cu o forţă mai mult decât impresionantă. Trebuie să te ţii bine de volan şi să analizezi permanent suprafaţa pe care rulezi (dacă este ud sau prafuit, vei pierde din aderenţă). Demarajul pur şi simplu spulberă orice impresie ai fi avut despre cei 333 cai putere ai săi. Dacă nu era vorba de un motor bi-turbo, atunci rezultatul nu ar fi fost la fel de impresionant. Asta vă garantez. Însă datorită felului în care este setat, acest motor urcă în trepte exact ca un V8 aspirat. Este magnific. Dacă interiorul lui SL reprezintă o “simplă” capodoperă, atunci dinamica lui SL 400 este Capela Sixtina.

roadster 9

Este greu să extragi acest gen de performanţe din numai 333cp. Ştiu că poate unii din voi vă uitaţi la mine şi vă întrebaţi ce aberez aici pentru că 333 cai sună foarte bine. Dar la peste 1.7 tone, SL 400 nu este o maşină foarte uşoară şi în general îţi doreşti undeva la 400cp pentru a bate 5 secunde până la sută sau poate chiar 4.8 – 4.9 secunde atunci când trebuie să tragi după tine atâtea kg. Dacă SL 400 era setat puţin mai ” violent “, sunt convins că era capabil să atinga 100km/h în mai puţin de 5 secunde datorită tehnologiei bi-turbo a propulsorului său V6 de 3.0 litri. Este pur şi simplu fulgerător odată ce-l pui în mişcare. Iar sunetul pe care-l face atunci când apeşi acceleraţia până la fund este şi el demn de un V8 în toată gloria sa. În această maşină, adevărata muzică vine de la motor şi de la evacuări, nu de la sistemul audio – chiar dacă acesta este unul fenomenal.

Să punem deci lucrurile în perspectivă:

BMW 640i Cabrio: 3.0 litri L6, 320cp, 450Nm, 0-100km/h în 5.5 sec, consum mixt 7.9 litri/100km, 1915kg – 94.302 euro cu TVA

Porsche 911 Carrera Cabrio: 3.5 litri B6, 350cp, 390Nm, 0-100km/h în 5.0 sec (4.8 PDK), consum mixt 8.4 litri/100km, 1545kg – 113.810 euro cu TVA

Maserati GranCabrio: 4.7 litri V8, 450cp, 510Nm, 0-100km/h în 5.2 sec, consum mixt 14.5 litri/100km, 2055kg

Jaguar XK 5.0 Cabriolet: 5.0 litri V8, 385cp, 515Nm, 0-100km/h în 5.6 sec, consum mixt 11.2 litri/100km, 2120kg – 104.160 euro cu TVA

Mercedes-Benz SL 350 Roadster: 3.0 litri V6, 306cp, 370Nm, 0-100km/h în 5.9 sec, consum mixt 7.5 litri/100km, 1685kg

Mercedes-Benz SL 400 Roadster: 3.0 litri V6, 333cp, 480Nm, 0-100km/h în 5.2 sec, consum mixt 7.3 litri/100km, 1730kg – 100.812 euro cu TVA

După cum vedeţi, cuplul maxim al lui SL 400 este mult mai aproape de ceea ce vă oferă un V8 aspirat decât un V6 obişnuit. Iar performanţele sale, alături de preţ, de economia de carburant, de felul cum sună pe demaraje şi de felul cum arată, îl transformă foarte probabil într-un best-buy din acest grup. Singurul motiv pentru care ai merge pe mâna lui 640i Cabrio ar fi cel al confortului suplimentar (acesta având două locuri în spate). Ok ar mai fi şi preţul de bază puţin mai mic – dar sare şi acesta de 100k odată ce pui câteva opţiuni pe el. Apoi motivul pentru care ai merge pe mâna unui 911 Carrera Cabrio ar fi cel al dinamismului. Un criteriu care, sigur, poate fi oricând cel decisiv, iar 911 este “tatăl lor” atunci când le pui pe un circuit şi vorbim de agilitate, viteza cu care abordezi un viraj, viteza pe care o menţii într-un viraj, cu care ieşi dintr-un viraj etc. Am condus un 911 Carrera Cabrio (generaţia precedentă), şi am înţeles ce înseamnă cu adevărat ca maşina să asculte până şi de cel mai mic impuls pe care-l dai direcţiei. Simţi că şasiul şi trenul de rulare sunt acolo ca o extensie a ta şi trebuie să ai grijă ca nu cumva acel impuls să fie prea puternic.

roadster 4

Spre deosebire de un Maserati GranCabrio, SL400 mi s-a părut mai agil. De fapt, mult mai agil. GranCabrio sună totuşi demonic atunci când accelerezi şi este puţin mai rigid, însă greutatea totală îşi spune cuvântul pe viraje.

În cazul lui SL 400, cei 480Nm şi 333 de cai putere puşi pe asfalt prin intermediul roţilor din spate sunt cât se poate de controlabili, dar şi jucăuşi. Creierul electronic al SL-ului te ţine pe şosea chiar dacă tu forţezi nota pe viraje, dar este aproape imposibil să nu rupi aderenţa măcar puţin, dacă accelerezi mai puternic cu volanul bracat – totuşi, un trademark de roadster. Aşa că spre deosebire de modele şi mai sportive, SL-ul este relativ uşor de împins şi de controlat la limită. Respectă-i tracţiunea spate şi cei 480Nm care au nevoie de asfalt uscat pentru a fi fericiţi şi nu vei avea probleme. Dar respectă-i (sau mai bine zis admiră-i) şi abilităţile de-a te purta din punctul A în punctul B într-un maxim de confort. Setează-i cutia pe ECO şi suspensia pe confort iar denivelările sau liniile de tramvai le vei simţi la fel cum le simţi într-un Clasa C. Nu te vor deranja mai deloc cu alte cuvinte. Ai până şi funcţie Start-Stop pentru un consum mai mic în trafic!

Pentru mine, cel mai impresionant lucru din punct de vedere dinamic la acest SL 400 a fost felul cum accelerează în linie dreaptă şi sunetul pe care-l produce sus în ture. Practic, este agresiv verbal faţă de ceilalţi participanţi la trafic…dar e ok pentru că.. îţi place. Şi într-o oarecare măsură, le place şi lor. Vor da volumul mai încet la muzică pentru a te auzi cum accelerezi. Vor deschide geamurile pentru a asculta sunetul evacuărilor tale. Dar pentru foarte puţin timp, întrucât odată ce ai plecat, rămâi plecat.

Cei de la Mercedes-Benz au reuşit practic să introducă un SL de entry-level în luptă cu toate aceste maşini care până recent nu le puteai compara decât cu SL-uri de la 500 în sus. Vechiul SL 350 nu ţinea piept unui 911 Carrera sau unui Maserati GranCabrio. Însă SL 400 o face fără probleme.

Dar cum rămâne cu bugetul? Pai deja am vorbit despre preţuri. Poţi achiziţiona un SL 400 pentru 100.812 euro cu TVA. Acesta este preţul său de bază. Modelul pe care l-am testat, avea câteva opţiuni de vis la bord, iar preţul total al exemplarului din imagini este de 128.209 euro cu TVA.

În concluzie, nimeni nu face un roadster de lux mai bine şi la un preţ de bază mai bun decât Mercedes-Benz. Aston-urile sunt mult mai scumpe iar Ferrari California tremură în faţa celor 1000Nm ai lui SL 65 AMG. Cât despre acest SL 400 al nostru, la finalul testului am zis pur şi simplu wow. Arată extraordinar, aleargă fantastic de bine, sună demenţial, urcă în ture ca un V8 aspirat, are un interior ireproşabil, este confortabil ca un GT veritabil şi mai este chiar şi relaxant de condus atunci când îţi doreşti să mergi încet şi liniştit.

roadster 10

Urmăriţi linkul pentru a accesa galeria foto!

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite