Taylor Swift ar putea fi imboldul de care are nevoie industria de Realitate Virtuală
0În timp ce companiile de realitate virtuală caută modalități de a-și răspândi tehnologia, acestea ar putea găsi un public neașteptat pentru adoptarea pe scară largă: Swifties.

Popularitatea fără precedent a turneului Eras Tour al lui Taylor Swift a inspirat fanii să cheltuiască mii de dolari pe bilete, în timp ce debutul său cinematografic a doborât recorduri de încasări. Acum, unii experți în domeniul realității virtuale (VR) speră că aceasta îi va inspira și pe fanii ei - "Swifties" - să adopte platforma tehnologică imersivă, potrivit bbc.com.
Pe lângă stadioanele și cinematografele din întreaga lume, The Eras Tour este difuzat și pe aplicația Prime Video a Amazon. La scurt timp după lansare, fanii au descoperit că, la fel ca o mare parte din biblioteca de conținut Prime Video, puteau să difuzeze filmul în propriile teatre virtuale private prin intermediul aplicației VR a Prime Video pe un Meta Quest.
Pe TikTok și pe alte platforme de socializare, videoclipurile cu Swifties cântând în timp ce poartă căștile au devenit virale.
Până în acest moment, adoptarea pe scară largă a VR a fost dificilă. Căștile VR au început să apară în arcade la începutul anilor '90, dar primele încercări de a crea un produs de masă au eșuat. Un sondaj Deloitte din 2022 a arătat că aproximativ 12% dintre respondenții americani și 8% dintre cei din Marea Britanie dețineau o cască VR.
Limitările tehnologice au contribuit la această adoptare lentă, dar și costurile prohibitive au reprezentat un factor major. Abia în 2016, Oculus Rift, achiziționat de Facebook, a devenit primul produs VR viabil din punct de vedere comercial, ajungând pe rafturile magazinelor la prețul de 600 de dolari. De atunci, prețurile au scăzut: casca de realitate mixtă Meta Quest 3 - tocmai prezentată la Consumer Electronics Show 2024 din Las Vegas, disponibilă în septembrie - va avea un preț de 499 de dolari, costul predecesorului său, Meta Quest 2, va scădea la pentru 299 de dolari în iunie. Alte căști VR sunt încă extrem de scumpe: Vision Pro de la Apple, lansat în februarie, începe de la 3.499 de dolari.
În mod obișnuit, costul participării la un concert este o fracțiune din costul unei noi piese hardware, dar Eras Tour a răsturnat această ecuație pe dos. Cu bilete de revânzare care costă în medie peste 3.800 de dolari fiecare, cunoscătorii din industria VR spun că există motive să creadă că popularitatea fără precedent a lui Swift ar putea oferi în sfârșit un răspuns la barierele legate atât de conținut, cât și de costuri.
"Cumpărarea unei căști VR pentru 400 de dolari ar putea părea nerezonabil de mare, dar dacă te gândești la cumpărarea ei ca o alternativă la experiența unui concert Taylor Swift... 400 de dolari pare o alternativă rezonabilă", spune Rolf Illenberger, directorul general al VRdirect din Munchen, care ajută organizațiile să creeze experiențe virtuale. "Prețul pentru un fan al lui Taylor Swift nu este un factor limitativ pentru a urmări superstarul din nou și din nou în această experiență imersivă".
Acum, când căștile VR sunt mai funcționale și mai accesibile, mulți din domeniu consideră că principalul ingredient care lipsește este un software sau un conținut atât de popular încât să inspire persoana obișnuită să achiziționeze un nou dispozitiv hardware.
"Taylor Swift este o aplicație ucigașă pentru realitatea virtuală", spune Tom Emrich, expert în VR și Swiftie neabătut, care a fost extaziat să vadă cum cele două pasiuni ale sale se ciocnesc pe rețelele de socializare în timpul sărbătorilor. "A fost un semnal important pentru mine și a reafirmat cu adevărat faptul că o proprietate intelectuală puternică este un ingredient necesar pentru a atrage oamenii către o categorie de dispozitive nou-nouță."
Emrich, în vârstă de 45 de ani, care ocupă funcția de director de produse și platforme de realitate augmentată pentru Niantic Labs din San Francisco - compania care a adus lumii Pokémon Go -, remarcă faptul că filmul concertului The Eras Tour a fost filmat în 2D, nu cu camere VR. În loc să îi cufunde pe fani într-o experiență de concert care îi face să se simtă ca și cum ar sta în primul rând, el spune că experiența este mai degrabă ca și cum ar fi scufundat într-o sală de cinema, cu filmul Eras Tour rulând pe ecran.
"Acesta este doar nivelul de bază al experienței pe care o veți putea obține în realitatea virtuală", spune el. Pur și simplu, acest lucru înseamnă că conținutul va deveni din ce în ce mai bun pe măsură ce evenimentele vor fi capturate cu ajutorul tehnologiei de filmare 3D - cum ar fi experiența concertului Megan Thee Stallion din 2023 sau un viitor eveniment Doja Cat - care au fost concepute pentru a-i face pe fani să se simtă ca și cum ar sta pe scenă alături de artistul lor preferat.
"Sunt foarte entuziasmată de faptul că Swifties va putea, în cele din urmă, să experimenteze concertele Taylor Swift făcute pentru VR", spune Emrich. El adaugă că nu a fost confirmat niciun astfel de proiect, dar spune că rămâne optimist că va apărea unul, având în vedere cât de entuziasmați au fost fanii să vadă versiunea 2D în VR.
Industria a mai încercat să declanșeze adoptarea în masă prin intermediul divertismentului. În ultimii ani, evenimentele sportive în direct în VR au fost întâmpinate cu un entuziasm similar, dar, în cele din urmă, cu o adopție redusă. În martie 2023, de exemplu, ESPN a partajat un videoclip TikTok cu un fan care se bucura de o perspectivă de lângă terenul de joc al unui meci live al Asociației Naționale de Baschet (NBA) din camera lor de zi. În ciuda faptului că a adunat peste patru milioane de vizualizări și peste 330.000 de like-uri numai pe TikTok, acesta nu a declanșat o adopție în masă în rândul fanilor sportului.
Illinberger susține însă că concertele sunt mai potrivite pentru acest mediu. Asta pentru că, spre deosebire de un eveniment sportiv live, acestea pot fi editate și retușate cu CGI după filmare pentru a îmbunătăți experiența spectatorului. În plus, evenimentele sportive sunt pline de opriri și porniri, timp în care fanii discută între ei, folosesc alte dispozitive, mănâncă și beau sau merg la toaletă, nimic din toate acestea nefiind convenabil cu căștile pe urechi.