Edwina Vodă, românca ce machiază vedete la Hollywood: „Erau dimineţi în care îi aveam în rulotă pe Jennifer Lawrence, Sophie Turner şi Ben Hardy“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cine trece prin mâinile Edwinei Vodă se transformă în vampir sau vârcolac. Michael Fassbender, Ben Hardy, Dominic Purcell şi Donald Sutherland au simţit-o pe pielea lor. Românca ce machiază vedetele la Hollywood a lucrat pentru producţii ca „X-Men: Apocalypse“ şi „Being Human“ şi a aplicat pudră pe nasul actorilor la -25 de grade Celsius. Povestea ei începe în 1995, când l-a întâlnit pe Mircea Vodă, cel care a iniţiat-o în arta machiajului.

Edwina Vodă trăieşte, din 2007, la Montreal, în Canada. În 1995, era studentă la Litere şi îşi dorea să devină profesoară de limba română. Pe atunci, nici nu-şi putea imagina că există pe lume oameni plătiţi pentru a machia actorii de la Hollywood. Practic, nici nu i-a dat prin cap că ar putea avea o astfel de carieră, darămite să devină deţinătoarea trofeului Canadian Screen Awards pentru Cel mai bun machiaj („Being Human“, 2014). Asta până când viaţa i l-a scos în cale pe Mircea Vodă, cel pe care îl numeşte „cel mai mare şi important machior din România, omul care a influneţat şi inspirat generaţii întregi de artişti de cinema“.

„Meseria asta nu se învaţă din cărţi, ci de pe platoul de filmare“

„Am fost introdusă în lumea machiajului şi implicit în lumea magică a micului şi marelui ecran în 1995 de către Mircea Vodă, cel mai mare şi important machior din România, omul care a influenţat şi inspirat generaţii întregi de artişti de cinema“, povesteşte Edwina Vodă, într-un interviu pentru coolturamall.ro. „El mi‐a deschis ABC-ul şi a fost răbdător şi generos timp de şapte ani în care am adunat experienţe după experienţe. Nu pot să uit ce îmi spunea Mircea mereu: «meseria asta nu se învaţă din cărţi, ci pe platoul de filmare»“.

După şapte ani de ucencie în studiourile Pro TV, Edwina a devenit personal make-up artist pentru actorul canadian Donald Sutherland, celebru pentru rolurile din „Mândrie şi prejudecată/ Pride & Prejudice“ (2005), „Aurul nebunilor/ Fool’s Gold“ (2008) şi „Jocurile Foamei/ The Hunger Games“ (2012). Minunea, care „i-a deschis căi incredibile, la care nici nu îndrăznea să viseze“, s-a întâmplat în 2005, pe platourile de filmare ale lungmetrajului „An American Hunting“, turnat la Buftea. De atunci, de Donald şi de soţia acestuia o leagă o relaţie specială.

Edwina Vodă alături de echipa sa de machiaj FOTO coolturamall.ro

image

„Donald Sutherland este unul dintre cei mai generoşi şi sufletişti oameni pe care îi cunosc. I‐am fost personal make‐up artist când am filmat «An American Haunting», turnat la Buftea şi, apoi, în 2006 la «Land Of The Blind», filmat în Anglia. Am petrecut o lună la Londra şi Brighton. A fost o experienţă incredibilă din care am învăţat multe. Donald şi soţia lui, Francine, m‐au răsfăţat literalmente, m‐au invitat la musicalul «Mary Poppins», am luat ceaiul cu ei la vestitul Savoy, am fost la shopping la Harrods, dar, mai presus de toate, sunt recunoscătoare pentru încrederea pe care mi‐a acordat‐o Donald. Am păstrat legătura, ne‐au invitat la grătar la casa lor din Magog, Quebec, sunt oameni foarte apropiaţi de sufletul meu şi cărora le datorez atât de mult“, mărturiseşte Edwina.

Cinci ani de „strâns din dinţi“

Pe soţul ei, canadianul Erik Gosselin, l-a cunoscut în 2006, când machia actorii din serialul „Wind in The Willows“, o producţie anglo-canadiano-română. Ea era şef machior din partea română, iar el era responsabilul cu machiaje speciale. Au lucrat două luni împreună şi s-au îndrăgostit nebuneşte. Apoi au tânjit nebunşte unul după celălalt vreme de un an: „Filmările s‐au terminat, el a plecat, am crezut că nu o să‐l mai văd niciodată. Am avut o relaţie pe Skype/ e-mail/ telefon timp de un an, ceea ce a fost foarte greu, dar noi suntem dovada vie că dragostea puternică poate să învingă. Anul urmator, în mai, am venit în vizită la Montreal şi mi‐a plăcut. În noiembrie, chiar dupa terminarea filmărilor la «Eva», Erik a venit călare pe un cal alb (glumesc, a venit cu avionul), m‐a luat şi… iată‐mă rezident temporar la Montreal“.

Edwina Vodă şi Erik Gosselin la gala de decernare a premiilor Canadian Screens Award 2013 FOTO Facebook/Canadian Screen Award

image

La Montreal, Erik i-a fost profesor de efecte speciale. A trebuie să ia totul de la zero şi recunoaşte că nu i-a fost deloc uşor. La atelier era confuză, se ciocnea zi de zi de tot felul de produse ale căror nume nu le cunoştea nici în limba română, darăminte în engeză sau franceză.

Am ştiu că nu mă aşteaptă nimeni cu un covor roşu şi nici cu contracte. Trebuia pur şi simplu să demonstrez. A fost nevoie de cinci ani de muncă asiduă, de adaptare şi de strâns din dinţi Edwina Vodă, make-up artist

„Being Human“, un proiect de suflet

Primul job de „key make-up artist“ în Canada a venit odată cu serialul „Being Human“. Proiectul a însemnat „recunoaşterea sa ca artistă în ţara sa adoptivă“, dar şi renunţarea la viaţa personală timp de şase luni: „Programul a fost, într-adevăr, infernal, am filmat cinci zile pe săptămână, 14-15 ore pe zi, câteodata şi mai mult. Uneori aveam senzaţia că locuiesc la hotel; ajungeam acasă seara târziu doar ca să dorm patru-cinci ore şi să o iau de la capăt“.

Practic, munca Edwinei nu se termina niciodată. Actorii transpiră, feţele li se înroşesc, fondul de ten curge, machiajul trebuie ajustat chiar cu degetele îngheţate.

„E uşor când filmezi în studio, dar când filmezi în noiembrie, noaptea, în mijlocul pădurii şi ai degetele îngheţate, e mai greu. Apoi, machiajul vârcolacului…patru ore, patru make-up artists, şi asta dacă nu aveam cascadori. Îmi amintesc că prima oară când l-am pus pe Sammy Huntington în machiajul de vârcolac, am aplicat faţa, pieptul şi spatele şi apoi am machiat totul în aceeaşi culoare ca pielea lui. Numai ca în scenă Sammy trebuia să urle cât îl ţineau plămânii şi s-a înroşit tot la repetiţie. A trebuit să ajustăm repede culoarea“, povesteşte Edwina.

Efectele speciale realizate pentru seriaul „Being Human“ i-au adus, în 2013, româncei şi soţului ei canadian trofeul Canadian Screen Awars pentru Cel mai bun machiaj al unui serial. „Am fost tare mândră“, mai spune Edwina.

Edwina transformă un actor în vârcolac cu ajutorul machiajului FOTO coolturamall.ro

image

Cum rezistă machiajul la -25 de grade Celsius

Pentru serialul „Northpole“, Edwina Vodă a trebuit să realizeze un machiaj care să reziste la -25 de grade Celsius şi, totuşi, nu asta a fost cea mai dificilă parte. A renunţat la produsele pe bază de apă, care riscau să îngheţe, însă mai greu a fost când a trebuit să retuşeze actorii la cadru fără mănuşi: „Îţi îngheaţă mâinile aproape instantaneu“, îşi aminteşte Edwina.

Cel mai deştept lucru pe care-l poate face un Head of Department este să angajeze asistenţi experimentaţi şi talentaţi Edwina Vodă, make-up artist

Anul acesta, la sfârşitul lunii aprilie, Edwina a început să lucreze pentru lungemtrajul „X-Men: Apocalypse“, „cel mai greu proiect din cariera ei“. Dacă ar fi să reducă toată aceasta experienţă la trei cuvinte acestea ar fi „stresant, interesant şi ireal“. Stresant, pentru că toată munca a presupus „nervi de oţel“, Edwina având în subordine 30 de make-up artişti; interesant, pentru că a lucrat alături de oameni talentaţi, deşi nu toţi aveau experienţă; ireal, pentru că: „Erau unele dimineţi când îi aveam în rulotă pe James McAvoy, Michael Fassbender (cu care am mai lucrat şi la «Blood Creek» regizat de Joel Schumacher, în 2007), Jennifer Lawrence (care a avut personal make-up artist), Nicholas Hoult, Ben Hardy, Rose Byrne, Sophie Turner… un pic ireal să fii în preajma atâtor actori mari, actori foarte buni şi oameni extraordinari“.

Tot la „X-Men: The Apocalypse“ s-a întâlnit şi cu cele mai grele încercări profesionale. De exemplu, a avut un personaj pe care îl machia zilnic timp de patru ore, singură. Apoi, o pereche de sâni din silicon „i-a scos peri albi“: „Erik şi cu mine am avut de curând de aplicat o pereche de sâni de silicon unei actriţe, pentru un film. Sunt scene de dans, scene de nuditate şi o scenă când iese din piscină complet dezbrăcată, toate astea ne-au scos câţiva peri albi. A trebuit să ne asigurăm că marginile nu se vor dezlipi, că nu se va vedea unde e lipit“.

Efectele speciale realizate de românca Edwina Vodă în filmul „X-Men: Apocalypse“ vor putea fi admirate pe marile ecrane în 2016.

În prezent, Edwina conduce echipa de make-up a serialului poliţist „19/2“. Revine în România în fiecare an, pentru că „acasă îşi încarcă bateriile“, îi place să alerge zece kilomteri de două ori pe săptămână şi recunoaşte că „în industria cinematografică este uşor să-ţi perzi echilibrul“: „Ăsta e jobul nostru: să creăm ceva ce nu există, să pretindem“.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite