Duelul talent-show-urilor, „Vocea României“ versus „X Factor“
0Lupta pentru audienţă în televiziunile româneşti a fost marcată, în ultimii ani, de achiziţionarea unor produse de succes din străinătate, adaptate pe tiparul publicului autothon. În iulie 2011 Pro TV a achiziţionat drepturile pentru formatul muzical „The Voice“, iar Antena 1 a contracarat cu talent show-ul „X Factor“ în septembrie 2011.
Rivalitatea dintre cele două televiziuni s-a adâncit şi mai mult acum, în ajunul celor două finale din 2013. Actul final de la „X Factor“ va avea loc pe 22 decembrie, în timp ce ultimul show de la „Vocea României“ se va desfăşura pe 26 decembrie. Linia de demarcaţie dintre cele două emisiuni nu este reprezentată doar de cele patru zile care le despart, ci este definită şi de audienţe, organizare, de valoarea concurenţilor şi de componenţa juriului.
Audienţele au fost mai mereu în favoarea show-ului „Vocea României“. În acest sezon, cele mai bune cifre au fost furnizate în urma ediţiei din 5 octombrie, atunci când 2,24 de milioane de persoane au urmărit, în medie, pe minut, discuţiile dintre Horia Brenciu şi colegii săi din juriu, potrivit datelor furnizate de Kantar Media şi redate pe paginademedia.ro. În schimb, edţia live a emisiunii „X Factor“ de pe 24 noiembrie a înregistrat un vârf de peste 890.000 de telespectatori.
În mod evident, zilele de difuzare ale show-urile au un rol foarte important în atragerea publicului în faţa micilor ecrane. „Mutarea emisiunii «Vocea României» sâmbăta a fost una strategică. În ultimul sezon, «Vocea României» a fost depăşită, marţea, de «Suleyman Magnificul», serialul difuzat de Kanal D. Pro TV a ales o altă zi pentru a-şi asigura un leadership. Dacă punem faţă în faţă «Vocea României» şi «X Factor», emisiunea de pe Pro TV are o audienţă de peste două ori mai mare decât talent-show-ul de pa Antena 1. Datele de audienţă arată că, în acest sezon, cu Vocea sâmbătă, Pro TV a fost pe primul loc în audienţe pe toate targeturile. Cu «X Factor» duminica, Antena 1 a reuşit de puţine ori să fie pe primul loc în clasamentele de rating, la nivel naţional, a fost şi pe poziţia a treia. A contat, în mod evident, şi «contraatacul» Pro TV care, duminica, a programat blockbustere în lupta cu «X-Factor»“, este de părere Petrişor Obae, editor paginademedia.ro.
Cheloo, ingredientul cheie
În ceea ce priveşte componenţa juriului din cadrul celor două show-uri, balanţa înclină net în favoarea „Vocii României“, show-ul fiind consistent, în timp ce emisiunea de pe Antena 1 mizează pe spectacol, crede Andrei Partoş, realizator Radio România Actualităţi. „Din punct de vedere al unui telespectator, juriul de la «Voce» este mai consistent ca dialoguri şi replici. Pentru consumatorul avizat, aducerea lui Cheloo la Antena 1 nu a fost inspirată, dar pentru spectacol a fost. Între cele două jurii balanţa înclină către cel de la «Voce», chiar dacă dialogurile sunt regizate pentru a da bine. Am observat şi la francezi, italieni sau americani, membrii juriului au atitudini diferite, ceea ce face parte din joc. Ei trebuie să se certe din când în când, că altfel nu e plauzibil“, declară realizatorul radio.
Dan Bittman, Delia şi Cheloo, juriu X Factor FOTO Antena 1
Pentru că juriul de la prima ediţie „X Factor“, format din Adrian Sînă, Paula Seling şi Mihai Morar, nu a excelat, producătorii au schimbat total componenţa după doar un sezon. Schimbarea a fost bună, crede Bogdan Naumovici, manager al agenţiei de publicitate 23 Communication Ideas. Acesta spune că aducerea raperului Cheloo în echipa Antenei 1 a condimentat show-ul şi a încins spiritele. „A fost o idee foarte bună cooptarea lui Cheloo. Mie îmi pare rău că, pe undeva, Cheloo pare ţinut în frâu. Nu pare a fi cine e el. Mi-ar fi plăcut să-l văd mult mai expansiv, dur şi tăios. E adevărat că la «Vocea României» dialogurile sunt mult mai naturale“, spune el.
Dacă între cele două mese ale juriului există diferenţe clare, în ceea ce priveşte prezentatorii balanţa se echilibrează. Astfel, Răzvan şi Dani, cuplul de la „X Factor“, se completează reciproc şi reuşesc să ducă până la capăt, cu bine, o ediţie live. De partea cealaltă, Pavel Bartoş, în audiţii, se descurcă în situaţii neprevăzute, flerul de actor fiind un atu. Totodată, în echipă cu senzuala Nicoleta Luciu, prezentarea devine destul de atractivă.
Organizarea celor două show-uri s-a ridicat, de fiecare dată, la cele mai înalte standarde, fiecare încercând să se apropie cât mai mult de aerul occidental al formatelor. Bogdan Naumovici crede că postul din Pache Protopopescu a adus ceva în plus faţă de formatul original, aspect apreciat de compania-mamă. „Nu e nimic mediocru la show-urile astea, nu se cântă manele. «Vocea României» nu numai că se apropie de formatul original, dar compania-mamă (n.r. - Talpa Distribution) studiază destul de aproape ce se întâmplă în România că să mai dea şi altor ţări. Se pare că cei de la Pro au adus lucruri în plus“, spune Naumovici.
Răzvan şi Dani FOTO Antena 1
„În general, între cele două show-uri se face o comparaţie, aşa cum s-a făcut întotdeauna între Pro TV şi Antena 1. Pro TV a fost mai spectaculos, şi-a făcut promovările mai bine. Tot timpul am senzaţia că Antena încearcă să copieze Pro-ul. Mă uit la Delia şi mi se pare că vrea să fie Andra (n.r. - componentă a juriului „Românii au talent“), nu Loredana. Am încă aceste déjà-vu-uri când mă uit la show-urile de pe Antena 1. E păcat pentru că e plină lumea asta de formate, nu trebuie să faci acelaşi lucru“, crede el.
Antena 1 este depăşită de Pro TV şi din punct de vedere tehnic, spune Petrişor Obae, care deţine un avantaj destul de important: „Ambele emisiuni respectă formatele internaţionale. Este o condiţie de bază în achiziţionarea unui program precum «X Factor» sau «Vocea României». Ce face diferenţa? Calitatea concurenţilor, juriul, spontaneitatea şi chiar tehnica. Pro TV emite şi în format HD, spre deosebire de Antena 1, amănunt important într-un show de acest gen.“
„E spectacol TV, nu spectacol de muzică“
Un element de diferenţiere între cele două emisiuni este dat şi de participanţi. La „X Factor“, oamenii obişnuiţi încearcă să profite de o şansă, în timp ce la „Vocea României“, mulţi concurenţi au luat lecţii de canto şi au experienţă de scenă, profesând chiar în domeniu. „La «Vocea României» e un anumit tip de selecţie, pentru că acolo vin şi profesionişti, uneori chiar şi consacraţi, iar la «X Factor», teoretic, ar trebui să vină amatori care să se afirme. Cei care îi selecţionează asigură nivelul ridicat sau scăzut al show-ului“, mai spune Andrei Partoş.
Mihai Trăistariu crede că ediţiile curente ale emisiunilor sunt cele mai bune de pănă acum. „Eu urmăresc tot, de câţiva ani încoace. Ediţiile acestea au fost cele mai bune ca voci, şi la «X Factor», şi la «Vocea României». Din nefericire, preferaţii mei au plecat deja acasă, a mai rămas Mădălina Lefter la «X Factor». Eu cred că are şanse să câştige şi îi doresc lucrul ăsta pentru că mi se pare cea mai bună voce din emisiune în secunda asta. La «Vocea României», după opinia mea, cea mai complexă voce o avea Georgia Dascălu. Dar îmi place şi Ana Maria Mirică“, spune cântăreţul.
Acesta crede că la show-ul de la Pro TV ar trebui să câştige o voce cu-adevărat bună, în timp ce în producţia de la Antena 1 ar trebui să iasă învingător un artist cu prezenţă scenică. „Dacă se cheama «Vocea României», trebuie să fie o voce cu adevărat. Ştefan Stan a câştigat prima ediţie, dar a recunoscut că nu este o voce, dar el e o prezenţă interesantă. Trebuia trimis la «Românii au talent» sau la «X Factor». La Pro TV trebuie să meargă o voce înainte, iar la «X Factor» se merge pe prezenţă. Anul acesta, nivelul a fost ridicat, au fost copii valoroşi. Nu-mi place că, pe parcurs, pleacă acasă concurenţi talentaţi. M-a enervat gestul Loredanei de a elimina o supervoce, Romeo Zaharia, pentru a păstra un bătrân care nu are legătură cu cântatul. Eu înţeleg că a făcut-o pentru audienţă. Mă enervează partea cu circul, dar o înţeleg perfect pentru că e showbiz şi asta aduce audienţă. Dacă show-ul s-ar concentra doar pe muzică, atunci audienţa poate că ar fi fost mai mică“, încheie Trăistariu.
Pavel Bartoş şi Nicoleta Luciu FOTO Pro TV
Miza pe spaţiul virtual
Ambele emisiuni au avut parte de promovări agresive înainte de lansare, mediul virtual fiind principalul cârlig, aspect în privinţa căruia Pro TV a avut din nou câştig de cauză. „Pro TV a fost mai spectaculos, şi-a făcut promovările mai bine. MediaPro Interactiv (n.r. - acum Apropo Media, divizia de internet a trustului Media Pro) a apărut cu mult înainte de încercările de a se apropia de internet ale Antenei. Din punctul ăsta de vedere au o experienţă mult mai mare şi site-uri mult mai puternice. Au o înclinaţie mult mai puternică spre internet, de aceea au şi cu ce să se promoveze“, mai spune Naumovici.
Promovarea intensă a ambelor show-uri s-a dovedit a fi de bun augur, tinerii fiind, în mod special, vizaţi. Astfel de emisiuni pot să suscite dorinţa de afirmare a acestei categorii în cautare de modele. „Atât «Vocea României», cât şi «X Factor» au adus în faţa televizoarelor un public care, în mod obişnuit, consumă mai puţin TV decât alte categorii. Foarte mulţi tineri au fost atraşi, pe lângă factorul «divertisment», de componenta aspiraţională a acestor talent-show-uri“, a afirmat Petrişor Obae.
Soarta neclară a câştigătorilor
În ceea ce priveşte învingătorii, ambele emisiuni au un numitor comun, anume vizibilitatea concurenţilor care câştigă titlul suprem. Dacă în trecut, în cadrul emisiunii „Megastar“, câştigătorul avea o traiectorie definită, acum, deţinătorul titlului ajunge să devină un personaj monden cu apariţii conjuncturale pe micile ecrane. „În cazul emisiunilor ăstora, situaţia este tragică. Intră într-un circuit de concerte prin cluburi sau, mai rău, devin personaje mondene. Cum a fost Ştefan Stan. Asta arată că nu le-a mai păsat deloc celor care l-au lansat“, încheie Andrei Partoş.
Ştefan Stan FOTO Adevărul