Alexandru Andrieş, la Adevărul Live: „Nu există campanie electorală în care să nu fie folosite cântecele mele. Sunt tentante“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alexandru Andrieş aniversează 60 de ani de viaţă şi 30 de ani de la lansarea albumului de debut FOTO Eduard Enea
Alexandru Andrieş aniversează 60 de ani de viaţă şi 30 de ani de la lansarea albumului de debut FOTO Eduard Enea

Alexandru Andrieş va avea o aniversare cu „Interioare“, pe 13 octombrie. Artistul, care împlineşte 60 de ani, îşi va serba ziua de naştere pe scenă, într-un concert care va avea loc la sala Radio, dar va aniversa, totodată, 30 de ani de la lansarea albumului său de debut, „Interioare“. Alexandru Andrieş a fost la Adevărul Live, de la ora 15.00, pentru poveşti din interior, despre „Interioare“.

În 1984, Alexandru Andrieş îşi lansa albumul de debut, la casa de discuri Electrecord. „Ideea a fost să marcăm acest lucru printr-o ediţie specială, în primul rând o variantă remasterizată a întregului album, făcută la nivelul tehnic de azi“, declara artistul.

La realizarea albumului din 2014 au contribuit Maria Ioana Mântulescu, Sorin Romanescu şi Berti Barbera, care vor fi invitaţii artistului şi în concertul de la Sala Radio.

Recent, echipa care se ocupă de campania electorală a lui Victor Ponta a „împrumutat“ o piesă a cântăreţului, fără a avea acordul acestuia, şi a folosit-o într-o filmare prin care îl atacă pe candidatul ACL, Klaus Iohannis.

Alexandru Andrieş a scris pe contul personal de Facebook că „băieţii ăia veseli au folosit fără pic de jenă“ cântecul, care nu are nicio legătură cu campania electorală de acum, precizând că nu a existat niciun fel de acord din partea lui.

Cele mai importante declaraţii:

„Adevărul“: Aţi avut deja concerte în mai multe oraşe mari din România, aţi dus aceste „Interioare“ prin ţară. Cum a fost?Alexandru Andrieş: Întâi mi-am dat seama că sunt 30 de ani de când a apărut discul „Interioare“, după care mai mulţi prieteni mi-au atras atenţia că o să împlinesc şi eu 60 de ani. Aşa am aflat (Râde). Într-adevăr, a fost ideea domnului Aurel Mitran ca acest concert care marchează 30 de ani de la lansarea discului „Interioare“ să fie chiar de ziua mea, pe 13 octombrie, când împlinesc 60 de ani. E prima şi probabil, nu ştiu dacă ultima, dar nu-mi doresc să cânt de ziua mea, dar de data asta m-a convins, pentru că are o putere de convingere extraordinară. 

Vreau să precizez că acest concert este făcut cu sprijinul şi ajutorul celor de la „Dilema Veche“ şi vreau să mulţumesc în special domnului Mircea Vasilescu şi doamnei Alina Stoian, pentru că ei m-au ajutat foarte mult să existe acest concert. E adevărat că am fost cu câteva spectacole şi în ţară, am vrut să cânt neapărat la Timişoara, pentru că discul „Interioare“, cel de acum 30 de ani, a fost făcut cu mai mulţi muzicieni din Timişoara: MIhai Farcaş (tobe), Mircea Marcovici (bass), Doru Apreotesei (clape), iar Mircea Baniciu a fost backing vocal, iar în afară de mine mai erau Maria Ioana Mîntulescu şi Garbis Dedeian (saxofon), deci erau mai mulţi timişoreni şi din acest motiv am ţinut ca primul concert să fie la Timişoara. Am mai fost la Cluj, la Piatra Neamţ, la Suceava şi la Braşov, iar aici a fost un spectacol mai special pentru că l-am făcut pentru o organizaţie nonprofit, Hospice Casa Speranţei, care strânge bani pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă ale copiilor care ajung în faza terminală de cancer, când e clar că nu se mai poate face nimic pentru noi. A fost o onoare pentru noi să facem acest spectacol pentru a-i ajuta. 

Concertul de la Bucureşti, exact în aceeaşi formulă, aceeaşi listă de cântece?

Nu ştiu dacă va fi la fel, pentru că eu tot timpul îmi schimb părerile şi nu ştiu dacă va rămâne bătut în cuie. Cei care vor fi pe scenă sunt siguri: Maria Mîntulescu la voce, Sorin Romanescu la chitară şi voce şi Berti Barbera, care va cânta din voce, muzicuţă şi va face şi partea de percuţie. 

Am văzut în promo şi imagini de arhivă. Scriaţi pe site-ul dumneavoastră, atât de sugestiv intitulat Cyberioare, că, citez, „acum 30 de ani nu se interesa nimeni de mine“. Nu cred că era chiar aşa....

Întrebaţi-l pe domnul Mitran.

Cum era, domnule Mitran?

Aurel Mitran: Eu îl impresariez de mai bine de 30 de ani pe Alexandru Andrieş, nu pe Alexandru Macedon (Râde). Nu sunt de atât de multă vreme. Alex a fost, este şi va fi o figură aparte. Este un alt tip de artist. Acum 30 de ani discul a însemnat foarte, foarte mult pentru că venea cu un alt tip de cultură pentru o întreagă generaţie. Alexe nu este un artist care cântă foarte mult, îşi alege cu atenţie apariţiile la un concert, dar este foarte selectiv, el cu el e foarte atent cu ceea ce face şi acum 30 de ani nu era problema că nu-l ştia nimeni, de fapt, nimeni nu bănuia că peste 30 de ani vom avea discuţia asta aici. 

Cum a apărut, atunci albumul, cum aţi ales piesele?

Am cântat prima dată în Club A, m-au împins colegii mei de la Arhitectură. Până în '80 am cântat în Club A, după care am terminat facultatea şi am început să cânt şi pe scene oficiale şi am ajuns la Festivalul de Jazz de la Sibiu, unde am fost invitat ani la rândul, apoi la Festivalul de Jazz de la Costineşti şi apoi în tot felul de spectacole. În clipa în care s-a pus problema să scot un disc, lucru pe care eu nu-l credeam posibil, dar din fericire s-a întâmplat, trebuie să fiu cinstit şi să spun că am vrut să scot un disc de blues. Mariana Mîntulescu, care îmi era o foarte bună prietenă, mi-a spus că este o greşeală pentru că în clipa aceea oamenii vor fi tentaţi să-mi pună eticheta asta pe frunte şi ei i se părea nedrept pentru că ştia că am tot felul de cântece de diverse genuri. Ea m-a convins că cel mai bine ar fi ca primul disc să cuprindă o paletă mult mai variată de tipuri de cântece. Ea este cea care a ales cântecele pentru discul „Interioare“. Oricum de la primul disc până acum ea a fost persoana care a ales ce cântece apar, pentru că eu nu pot fi obiectiv. Eu le fac şi îmi plac şi cred că este foarte bine ca o persoană în care ai încredere şi are experienţă să facă această alegere pentru tine. Peste tot în lume, în ţările serioase unde chiar există industrie muzicală care îşi merită numele, asta este treaba producătorului şi este un om care asta face, asta este profesia lui. La noi nu prea există persoana asta, nici n-ar avea de ce. 

Alexandru Andrieş, alături de Aurel Mitran FOTO Eduard Enea

Alexandru Andries si Aurelian Mitran la Adevarul Live FOTO EE

Aveţi o poveste legată de fotografia de copertă: dvs aţi propus ceva (o fotografie în care apăreţi pe o canapea, lângă măsuţă, cu chitara în mână), iar pe album a apărut o fotografie cu dvs pe scenă.

Fotografia este făcută de un prieten fotograf, Radu Vintilescu, şi iniţial am vrut ca acest disc să fie foarte alb, un coleg de-al meu arhitect îşi amenajase sufrageria cu nişte fotolii albe, nimic ieşit din tipare, dar arăta puţin altfel decât mobila pe care o vezi în vitrină. Şi m-am aşezat acolo cu o chitară în braţe şi pe masă avea el un microfon, vechi din anii '20, care nu mai mergea, evident, dar era un obiect frumos. Când cei de la Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste au văzut fotografia au spus că e mult prea occidentală şi evident nu puteai să te cerţi cu ei şi a trebuit să o înlocuim foarte repede, trebuia să apară discul. Am profitat de faptul că era presiunea mare şi le-am propus o fotografie din concert, cu toate că ei nu acceptau poze din concert. Era o imagine de la Festivalul de Jazz din Sibiu, din 1981-1982, în care cântam împreună cu Mugurel Vrabete la bas, Relu Biţulescu la tobe şi un prieten din Braşov, Mihai Soare. 

Albumul a mai fost reeditat de-a lungul timpului. Credeţi că este cel mai ascultat album al dvs?

El a apărut în colecţia „50,20,30“, cel de acum este remasterizat în 2014 la nivelul tehnic de astăzi şi are împreună cu discul şi un DVD pe care cântăm exact în formula în care cântăm în concert şi a fost filmat în studio, în timp ce am înregistrat. Cântecele care vor fi cântate în concert sunt multe de pe „Interioare“, dar şi de pe alte albume, pentru că pe „Interioare“ sunt 37 de minute, deci ar fi fost caraghios să cântăm 37 de minute, cred că publicul nu ar fi fost deloc fericit. 

Multe dintre piesele dvs. sunt scurte. De ce?

Dacă nu ai nimic de spus, de ce să fie piesa lungă? Eu am fost încântat când am ascultat ultimul disc The Beatles, unde era un cântec de un minut. În contextul unui disc este foarte bine, pentru că în momentul în care pui o melodie după alta, nu poţi avea doar piese de şapte-opt minute la infinit, şi cântecele astea scurte vin şi taie parcursul normal şi te aduc cu picioarele pe pământ. Sunt foarte interesante, sunt cântece de intersecţie, e ca şi cum mergi pe o stradă şi ajungi la o intersecţie şi o iei la stânga pentru că e mai interesant ce vezi acolo. Şi sunt simpatice, nu văd ce ar fi putut fi în plus la cântecul cu şoricelul supărat, cred că trebuie să primeze ce ai de comunicat.

Domnule Mitran spuneaţi, şi aveţi dreptate, că domnul Andrieş îşi selectează cu grijă apariţiile şi cred că este o binecuvântare pentru un impresar că biletele se vând.

Andrieş îţi place sau nu-ţi place. Din fericire sunt foarte mulţi cărora Andrieş le place. Niciodată un spectacol de-al lui Andrieş nu va semăna cu altul, de fiecare dată are altceva ceva de povestit. A cântat în zeci de formule, cu foarte mulţi muzicieni. Probabil că unul dintre secretele lui Alexandru Andrieş este că, dincolo de ce face el în esenţă ca muzician, lucrează cu nişte profesionişti care sunt de-o calitate foarte bună. Şi de obicei schimbă formulele în care cântă în funcţie de ce crede el că are de spus în momentul respectiv şi asta creează o poveste nouă de fiecare dată, cu alt sunet, cu alt tip de îmbrăcăminte muzicală. Am avut şansa că am început într-o perioadă în care cel mai important era să ne placă nouă.

Ce faceţi de obicei de ziua dvs?

De obicei nu cânt de ziua mea, este prima dată. Îmi place să stau retras, să mă văd cu prietenii, să sărbătorim normal, nu-mi plac chestiile fastuoase şi publice. Îmi place să-mi petrec momentele importante cu prietenii buni şi în linişte. 

Echipa de campanie a lui Victor Ponta v-a folosit o piesă.

Eu nu aş discuta despre asta acum pentru că nu aş vrea să fie folosit numele meu de artist în campania electorală. Lucrul ăsta îl păţesc din 1990 încoace, nu e campanie electorală în care cântecele mele să nu fie folosite fără acordul meu, pentru că sunt tentante, înţeleg, din cauza textului. În clipa în care vrei să foloseşti opera cuiva trebuie să ai acordul acelei persoane, mai ales că persoana deocamdată e vie, dar despre asta vreau să vorbim după ce se termină campania electorală, pentru că vrând, nevrând numele meu va fi folosit în campania electorală şi eu nu vreau acest lucru, nici să sprijin, nici să nu sprijin, pentru că nu mi se pare normal ca un artist să fie implicat dacă el nu vrea. 

Aţi încercat vreodată să luaţi o măsură?

Din punct de vedere strict tehnic au folosit mai puţin de 30 de secunde din ea. Deci dacă e să luăm legea spune că până în 30 de secunde oricine poate folosi orice, ei ştiu lucrul ăsta, evident. Asta nu înseamnă că eu nu pot să iau atitudine. 

O privire de ansamblu asupra concertului de luni.

Va dura tot în jur de o oră şi jumătate, vor fi şi cântece de pe „Interioare“, dar şi altele, dar vă pot asigura că va fi un spectacol vesel. 

Muzică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite