Peliculele anului 2012, în viziunea criticilor români de film

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Toată lumea din familia noastră” este unul dintre cele mai apreciate filme româneşti din 2012
„Toată lumea din familia noastră” este unul dintre cele mai apreciate filme româneşti din 2012

Dacă în box office-ul românesc pe primele locuri se află filme ca „Epoca de gheaţă 4” sau „Skyfall”, în preferinţele criticilor domină alte titluri, de la „Holy Motors”  şi „Le Havre” la „Toată lumea din familia noastră” al lui Radu Jude.

Criticul de film Andrei Gorzo spune că oferta distribuitorilor români pe 2012 a fost „sărăcioasă”, multe dintre peliculele valoroase ale anului lipsind din circuitul cinematografelor. Pe prima poziţie în topul său, publicat pe site-ul Filmreporter.ro,  se află un film românesc:  „După dealuri”, în regia lui Cristian Mungiu, premiat la Cannes şi aflat pe lista scurtă la Oscarul pentru film străin.

„Am luat în considerare numai filme distribuite oficial (pe parcursul anului 2012) în reţeaua cinematografică românească. Dacă aş fi extins plaja de selecţie ca să cuprindă toate filmele proiectate legal, de-a lungul anului (fie şi doar o dată), într-un cinematograf românesc (fie şi unul sigur), clasamentul ar fi arătat cu totul altfel, în fruntea lui (sau foarte aproape de ea) trecând filme ca «A fost odată în Anatolia» (de Nuri Bilge Ceylan, Turcia) şi «Cosmopolis» (de David Cronenberg, Canada)”, scrie criticul de film pentru Filmreporter.ro.

Pe locurile doi şi trei în preferinţele lui Andrei Gorzo vin fascinantul „Holy Motors” al lui Leos Carax şi „Le Havre”, de Aki Kaurismäki, urmate de un alt film românesc, „Toată lumea din familia noastră”, thriller-ul de familie al lui Radu Jude. Drama emoţionantă a fraţilor Jean-Pierre şi Luc Dardenne, „Băiatul cu bicicleta” / „Le gamin au vélo”, filmul cu spioni „Tinker Tailor Soldier Spy”, „J. Edgar” al lui Clint Eastwood şi „Killer Joe”, de William Friedkin, se regăsesc în topul personal al criticului român.

În ce priveşte filmele româneşti, criticul de film Iulia Blaga numeşte trei titluri: „După dealuri”, „Toată lumea din familia noastră” şi „Visul lui Adalbert”, comedia neagră a lui Gabriel Achim. În clasamentul filmelor străine al Iuliei Blaga, „Le Havre”, „The Artist” şi „My Week With Marilyn” ocupă primele trei locuri. 

„Holy Motors”, în topul preferinţelor

Din tot ce a rulat pe ecranele din România, Andrei Creţulescu a reţinut „minunea greu de încadrat” „Holy Motors” - care nu lipseşte aproape din nici un clasament – fascinantul periplu al unui actor prin vieţi diferite în Parisul unei singure zile, „Killer Joe”, thriller-ul lui William Friedkin despre un tip care plănuieşte să-şi ucidă mama ca să-şi răscumpere o datorie, „Le  Havre”, „Looper”, thriller-ul SF cu Bruce Willis şi Joseph-Gordon Levitt, „Tinker Tailor Soldier Spy”, comedia „Ted” al lui Seth MacFarlane sau „Oslo, 31 august”, câştigătorul trofeului Transilvania la TIFF 2012. Un singur titlu autohton în topul său: „Toată lumea din familia noastră”, în regia lui Radu Jude.

„Holy Motors” e cel mai bun film al anului şi în opinia criticului Codruţa Creţulescu. Pe locul doi şi trei vin „Killer Joe” şi „Tinker Tailor Soldier Spy”, urmate de „Le gamin au velo” şi „Seven Psychopaths”, comedia neagră cu Colin Farrell lansată recent pe ecranele din România.

În opinia lui Alin Ludu Dumbravă, filmul românesc al anului este „Toată lumea din familia noastră”, de Radu Jude, titlu pe care îl menţionează, în clasamentul său, şi Cristi Luca. Acesta din urmă face şi un top 5 al filmelor care nu au avut premiera în România, „Amour” al lui Michael Haneke, laureat cu Palme d’Or, şi „The Master”, în regia lui Paul Thomas Anderson, la care Mihai Mălaimare Jr. semnează imaginea fiind pe primele locuri.

Favoritul criticului Ileana Bîrsan (revista „BeWhere”) este tot filmul lui Leos Carax, „Holy Motors”, secundat de acelaşi „Le Havre”, al lui Aki Kaurismaki. Cât despre producţiile româneşti, „Toată lumea din familia noastră”  apare pe locul al cincilea, înaintea lui „După dealuri”, plasat pe poziţia a noua.

Producţii hollywoodiene „ca la carte”

„Cu toate că în jur de 170 de filme au avut premiera în Romania în acest an, nu mi-a fost uşor să aleg cele zece titluri pe care să le aşez într-un top. Şi, din păcate, cauza acestei situaţii nu e una pozitivă, impusă de calitatea proiectelor prezente pe ecranele noastre”, remarcă şi criticul Lucian Maier, pentru care un film văzut la TIFF este cea mai bună producţie adusă în 2012 pe un ecran românesc: „De Jueves a Domingo”/ „Thursday Till Sunday”, de Dominga Sotomayor Castillo. Filmul „narează dezorganizarea unei familii. Faptele sunt cuprinse excelent şi susţinute fără probleme prin ceea ce ţine de cinematograf – cadraj, apertură, ritm, secvenţe, montaj. În urma vizionării, e greu de imaginat cum ar fi putut fi spusă această istorie altfel decât cinematografic, fără a pierde din calităţi”, notează Maier.

În clasamentul său apar şi titluri precum „Atlasul norilor”, „Viaţa lui Pi”, „J. Edgar” sau „Skyfall”, „producţii hollywoodiene făcute ca la carte, producţii în cadrul cărora există şi lucruri ce merită contemplate dincolo de spectacolul rezultat în urma folosirii unor tehnnologii de creaţie din ce în ce mai performante”.

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite