CRONICĂ DE FILM: Anatomia unei crime
0Drama „Idele lui Marte“ / „Ziua trădătorilor“, semnată de actorul-regizor George Clooney, încearcă să radiografieze abjecţia unei campanii electorale americane.
„Idele lui Marte" este în primul rând un nou film semnat de actorul George Clooney, aflat de data aceasta în calitate de regizor. Cum toate i-au mers de minune în „cariera sa strălucită", până acum Clooney a avut mână bună cu filmele pe care le-a regizat (fenomenul actorilor deveniţi regizori excepţionali este vechi şi amplu, de n-ar fi să-i menţionăm decât pe Robert Redford şi pe Clint Eastwood, la fel de importanţi amândoi în ambele ipostaze).
Debutul cu „Confesiunile unei minţi periculoase" (2002), pe un scenariu al misteriosului şi inclasabilului Charlie Kaufman, a fost interesant într-un mod cu totul special, putându-se spune că George Clooney a păşit cu dreptul în cariera de regizor, iar „Noapte bună şi noroc" (2005), extrem de apreciat, l-a adus în plutonul select al autorilor care contează. Prin urmare, interesul suscitat de acest „The Ides of March" (proiectat prima oară la Festivalul de la Veneţia din toamnă) era la cote maxime.
Limite morale
Cu acest al patrulea film pe care-l semnează ca regizor, George Clooney încearcă să resusciteze genul dramei politice, care şi-a trăit perioada de glorie în anii '70 ai cinematografului american. Ne-au rămas de-atunci filme precum „Candidatul", cu Robert Redford, ori nesfârşita serie de thrillere politice ale lui Alan J. Pakula. Sistemul electoral american şi principalele personaje ale politicii de peste Ocean ajunseseră vedete pentru un public avid de ceea ce se întâmplă în culise („În spatele uşilor închise" se numea un serial din acea vreme).
Un sistem perimat
De data aceasta, Clooney îşi propune un subiect aparent cu o miză mai mică: alegeri locale pentru învestitura candidatului democrat la preşedinţia SUA, dar în care scenariul (scris, împreună cu Grant Heslov, după o piesă de teatru, „Farragut North") speră să sesizeze tarele şi problemele întregului sistem. Filmul pune sub reflector limitele morale ale celei mai performante democraţii din lume, aşa cum le place americanilor să se autointituleze.
„Idele lui Marte" (referire preţioasă şi neinspirată la ziua asasinării lui Caius Iulius Cezar) îl urmăreşte, timp de câteva zile, pe un tânăr şi ambiţios - dar încă plin de idealuri şi principii - ataşat de presă al unui candidat serios la învestitura democrată, guvernatorul Mike Morris (rol jucat de însuşi Clooney). Tânărul va face cunoştinţă cu tot arsenalul murdar al unei campanii de acest tip, va fi „lucrat" în diverse feluri şi îşi va pierde slujba.
Pentru a reveni, nu are decât o şansă: să joace mai murdar decât adversarii săi şi să facă lucruri pe care, cu câteva zile în urmă, le considera inacceptabile. Odată pornit pe acest drum, tânărul, inteligent şi arătos (interpretat de Ryan Gosling, unul dintre cei mai talentaţi actori din noua generaţie), va ajunge „departe", transformându-se în tot ceea ce dezaproba (cum ne sugerează şi afişul filmului, în care feţele lui Gosling şi Clooney se suprapun).
Totuşi, pentru un astfel de subiect, filmul pare că suferă de o lipsă de ritm, muzica elegiacă a lui Alexandre Desplat nefiind poate cea mai potrivită aici. În plus, incizia făcută de scenariu în mizeriile sistemului electoral se opreşte, oarecum, la suprafaţă: mai toate lucrurile prezentate ar putea fi socotite minore, dacă nu s-ar lăsa cu o crimă/sinucidere. Fără să mai vorbim de crima produsă asupra cetăţeanului american (sau de oriunde), căruia i se fură votul de către nişte indivizi profund imorali.
E clar că demersul autorilor a intenţionat a fi o parabolă a unui sistem politic profund corupt, nefuncţional şi ineficient, dar demersul reuşeşte doar parţial.
Info:
The Ides of March / Ziua trădătorilor (SUA, 2011)
Regia: George Clooney
Cu: Ryan Gosling, George Clooney, Philip Seymour Hoffman, Paul Giamatti, Marisa Tomei
Rulează la: Hollywood Multiplex Bucureşti Mall