„Batman“ intră paşnic pe ecranele româneşti. America discută despre violenţa în filme
0„În România nu au mai fost înregistrate vreodată astfel de cazuri“, este premisa liniştitoare cu care „The Dark Knight Rises“/ „Cavalerul Negru: Legenda renaşte“ intră, de astăzi, pe ecranele din România. Dată fiind lipsa antecedentelor, cel mai aşteptat film al verii a avut parte de o o avanpremieră (aglomerată) la Cinema City Cotroceni, în sala Imax, fără măsuri de securitate suplimentare.
„Nu am fost informaţi despre luarea unor astfel de măsuri, însă ne vom alinia deciziilor producătorului filmului în acest sens“, spune Georgiana Oprea, PR-ul MediaPro Distribution, subliniind faptul că România s-a dovedit până acum o ţară paşnică, cel puţin la cinema.
Masacrul din Aurora, Colorado, în urma căruia au murit 12 oameni şi au fost răniţi alţi 59, la premiera celui mai recent film din seria Batman, i-a alertat pe proprietarii marilor lanţuri de cinematografe din Europa, care au dispus în unele cazuri controale şi restricţii la intrarea în sala de cinema. Însă nici una dintre ţări nu are o politică a armelor comparabilă cu cea din Statele Unite, motiv pentru care circa 25% dintre spectatorii americani încă ezită să-şi cumpere un bilet la film în al doilea weekend, arată un poll realizat zilele acestea de compania de research NRG. Dacă bussines-ul „The Dark Knight Rises“ rămâne profitabil, în ciuda tragediei, cu 340 de milioane de dolari încasări într-o săptămână, celelalte filme care se lansează în săli ar putea avea de suferit.
În România, un debut în forţă, în primul weekend, ar însemna în jur de 100.000 de spectatori, cifră greu de atins, totuşi, în plină perioadă de concedii. Un record de peste 800.000 de bilete vândute a înregistrat „Avatar“, în 2010, însă asta în câteva luni.
Frenezie şi furie
Filmul lui Christopher Nolan a avut parte de o atenţie considerabilă încă de la anunţarea proiectului, ultimul dintre cele trei pe care le semnează, după „Batman Begins“ şi „The Dark Knight“/ „Cavalerul Negru“. Maşinăria de marketing a Hollywood-ului a hrănit constant aşteptările fanilor, până în punctul în care aceştia i-au ameninţat cu moartea pe criticii care i-au găsit cusururi filmului, pe RottenTomatoes.com, agregatorul american de review-uri.
E o frenezie vecină cu o furie care nu mai are nimic de-a face cu ideea de entertainment, susţine inclusiv Harvey Weinstein, cel mai influent producător de la Hollywood, aflat el însuşi în spatele a foarte multe filme violente, printre care şi „Inglourious Basterds“. „Ca oameni de film, cred că ar trebui să ne aşezăm puţin – Martin Scorsese-ii, Quentin Tarantinii şi toţi cei care au de-a face cu violenţa în filme – şi să discutăm serios despre rolul nostru în povestea asta“, a declarat acesta pentru „The Huffington Post“. Principala problemă, explică Weinstein, este însă legea potrivit căreia orice cetăţean îşi poate procura o armă, în Statele Unite (autorul atacului din Colorado, James Holmes, deţinea un întreg arsenal, inclusiv o armă de asalt). „Dacă nu facem legi prin care să controlăm armele în ţara asta, degeaba vorbim“, a adăugat producătorul, convocând lumea filmelor la un summit pe această temă.
Teama va influenţa mersul la cinema
O consecinţa directă a masacrului din Colorado ar fi că mersul la cinema nu va mai fi niciodată acelaşi, în Statele Unite. Spaţiu aglomerat şi vulnerabil, în care oamenii se adună de plăcere, „dezarmaţi“, sala de cinema va deveni un spaţiu controlat şi restrictiv. Managerii de cinematografe, împreună cu autorităţile, gândesc deja măsuri pe termen lung pentru a preveni orice alt incident de acest tip.
Într-un număr special numit „Tragedy at the movies“, revista americană „The Hollywood Reporter“ se întreabă cum va schimba teama indusă de atacul de la Aurora experienţa spectatorului la cinema. Printre cei chestionaţi despre violenţă şi filme se află şi renumitul regizor Peter Bogdanovich, convins că oamenii care mor ca muştele, zilnic, pe mii de ecrane, îi obişnuinesc pe cei ce privesc cu o idee care nu are nimic de-a face cu realitatea, aceea că o crimă e facilă şi pasabilă: „Audienţa este într-un proces de amorţire astăzi. Sunt prea multe filme cu crime. Îi faci pe oameni insensibili arătându-le mereu. Numărul cadavrelor în filme este uriaş! Amorţeşte audienţa făcând-o să creadă că moartea nu e chiar aşa teribilă“.
Unele voci susţin cu atât mai mult această idee, cu cât James Holmes, care şi-a vopsit părul în roşu, a strigat că este Joker şi şi-a transformat casa într-o capcană, asemeni personajului din „Batman“, părea confuz la proces, ca şi cum realitatea l-ar fi luat prin surprindere. Influentul critic american Roger Ebert, în schimb, crede că a acuza filmele e o pistă falsă, menită să ascundă adevărata problemă: „Că James Holmes e nebun, puţini se îndoiesc. Şi legile noastre privind armele sunt nebune, dar cei mai mulţi refuză să facă legătura. SUA e una dintre puţinele ţări dezvoltate care acceptă noţiunea de arme de foc în mâinile cetăţenilor. În teorie, cetăţenii au nevoie să se apere. Nici măcar o singură persoană aflată în cinematograful din Aurora, Colorado, nu a tras înapoi, dar teoria va fi în continuare apărată“, susţine Ebert în „The New York Times“.
Despre dictaturi şi democraţii
Dincolo de tot ce s-a întâmplat să stârnească „The Dark Knight Rises“, filmul a fost primit cu destul entuziasm de critică. Tom Hardy face un rol excelent în pielea lui Bane, antagonistul lui Batman, folosindu-se de corpul masiv, de voce şi atitudine (şi, într-un moment cheie, de privire). Cine a văzut „Bronson“, de Nicolas Winding Refn, ştia ce poate actorul britanic. Christian Bale are mai multe momente de reflecţie şi de chinuri decât de luptă, însă finalul va fi cu atât mai răsplătitor, iar Anne Hathaway e o Selina Kyle frumoasă şi înşelătoare.
Pentru prima dată, Gotham pare mai mult o reflexie a unor suflete rănite şi cinice decât o realitate în care crimele erodează viaţa unui oraş; Christoper Nolan face puţină introspecţie cu fiecare dintre personaje şi descoperă în cele negative un sâmbure de umanitate – o poveste de dragoste, în cazul lui Bane. Nu renunţă însă la convenţiile adaptărilor după benzile desenate, cum ar fi scenele în care adversarii îşi dau replici cu miez, explicative, încleştările filmate expresiv din anumite unghiuri sau imaginea pelerinei lui Batman fluturând pe un turn, care-ţi dau senzaţia de de deja-vu şi de familiar.
De neevitat va fi, pentru spectatorii români, analogia pe care o va stârni felul în care Bane preia conducerea Gotham-ului invocând „voinţa poporului“ cu ce se întâmplă astăzi în România. „The Dark Knight Rises“ vorbeşte despre democraţie şi dictatură probabil mai mult decât şi-a propus, iar discuţia e mai relevantă ca niciodată.
***
Cavalerul Negru: Legenda Renaşte intră din 27 iulie pe ecranele din România şi poate fi văzut la: CinemaPro, Hollywood Multiplex, Movieplex, The Light Cinema, Grand Cinema Digiplex Băneasa, Lotus (Oradea), Odeon Cineplex (Cluj), Cityplex (Constanţa, Tulcea şi Braşov), Cinema City (Cotroceni – în Imax şi 2D), Arad, Arad Galeria, Bacău, Baia Mare, Brăila, Cluj, Iaşi, Constanţa, Piteşti, Sun Plaza, Timişoara, Târgu-Mureş), Cortina (Oradea), Cinema ,,Eugen Ionescu”(Slatina), Cinema Florin Piersic (Cluj), Patria (Craiova şi Bucuresti), Premiera (Ploieşti), Cinema Arta (Târgu Mureş), Cinema Grand Mall (Satu-Mare), Glendale (Bucureşti).