Pe lângă toate acestea, vedem apariţia unei alte crize, în încercarea spitalelor de a gestiona valurile de COVID-19: vizitele la urgenţe şi pentru îngrijire permanentă s-au redus din pricina îngrijorărilor pacienţilor cu privire la transmiterea virusului.
 
Sănătatea este într-un moment crucial. Mai mult ca oricând, informatica medicală, prin integrarea datelor şi a inteligenţei artificiale, poate ajuta la gestionarea îngrijirii medicale pentru pacienţi, indiferent de loc, distanţă şi timp – ajutându-i să evite spitalizarea, îmbunătăţind rezultatele pacienţilor externaţi şi ajutând sistemele medicale să îşi gestioneze mai bine numărul de pacienţi şi resursele. Aşadar, discutăm acum despre tranziţia îngrijirii medicale. 
 
Tranziţia îngrijirii medicale către ce anume?  
 
În timp ce pandemia a adus telemedicina în prim plan, multe persoane au comparat telemedicina cu un apel video cu medicul, din confortul propriilor lor case. Dar puterea integrării profunde a datelor permite mult mai mult decât atât: un nou model de îngrijire medicală, un model virtual, care le oferă medicilor acces la tendinţe şi informaţii despre pacienţi când şi unde au nevoie de ele. Informaţiile care vin din colectarea, analizarea şi reprezentarea datelor joacă un rol esenţial în gestionarea tratamentului şi pot sta la baza deciziilor de alocare a resurselor în spitale. Oferind o perspectivă largă, bazată pe date, asupra parcursului unui pacient, medicii pot decide mai rapid dacă un tratament va avea cele mai de succes rezultate. 

Valorificând aceste informaţii, sistemele de sănătate moderne încep să implementeaze acum modele de unităţi de comandă centralizate. Generând analize în timp real, soluţiile de îngrijire centralizată pot ajuta ca pacienţii să fie direcţionaţi către cea mai potrivită instituţie de sănătate. De exemplu, tele-ICU, coordonate de o echipă ATI într-o unitate de monitorizare centrală care acţionează precum un centru de control al traficului aerian, pot extinde resursele medicale la patul pacientului, indiferent de localizarea spitalului. Prin capturi de date, specialiştii ATI pot fi responsabili pentru un număr mult mai mare de paturi în acelaşi timp şi pot interveni rapid dacă datele şi tendinţele indică semne timpurii de deteriorare.
 
În special în timpul pandemiei, soluţiile tele-ICU au devenit absolut esenţiale pentru a răspunde la valurile de cazuri ATI pentru mulţi dintre clienţii din Statele Unite, de pildă. Directorii de spitale au descoperit rapid că abilitatea telemedicinei de a accesa pacienţii la distanţă nu se aplică doar la distanţa măsurată în kilometri, ci şi în metri. Extinzând capabilităţile de monitorizare dincolo de capul patului, medicii pot evita intrarea repetată în salonul unui pacient cu COVID-19, în timp ce continuă să îi supravegheze starea de sănătate. Astfel de exemple de bune practici sunt analizate şi adaptate pentru a ajuta alte ţări ale lumii să răspundă cât mai prompt provocărilor aduse de pandemia COVID-19. 
 
Aşadar, serviciile medicale nu trebuie să fie definite de pereţii fizici între care au loc. Prin intermediul instrumentelor eficiente de integrare a datelor, de sprijin în luarea deciziilor clinice prin intermediul tehnologiilor şi al dispozitivelor purtabile, proximitatea fizică între pacient şi furnizorul de servicii medicale, începem să vorbim despre o industrie care se va schimbata pentru totdeauna. Un ATI într-o cutie pentru capacitate de efort intensificat, monitorizarea la distanţă a pacienţilor spitalizaţi pentru reducerea expunerii personalului la infecţii şi a revenirilor la ATI, precum şi primul şi singurul selector de mască CPAP validat clinic care permite montaj 2D la distanţă sunt doar căteva exemple. 

Pandemia ne-a demonstrat rezilienţa şi încrederea tot mai mare în strategiile de telemedicină. Cu soluţiile potrivite, îngrijirea nu trebuie să fie definită de un loc, ci de nevoile unui pacient şi de afecţiunea de care acesta suferă. Extinzând sfera de îngrijire a pacienţilor prin mijloace tehnologice, îi abilităm pe furnizori să direcţioneze cu încredere pacienţii în multiple medii şi tranziţii de asistenţă medicală, generând rezultate mai bune şi, în cele din urmă, consolidând sistemul de sănătate de care avem urgentă nevoie. Acesta este viitorul şi lucrăm pentru a-l aduce în prezent!

Şerban Isopescu,lider al Diviziei de Health System, Philips Romania