De ce pierdem din masa musculară

De ce pierdem din masa musculară

Alergarea moderată poate fi practicată de persoanele de toate vârstele

Unul dintre motivele pentru care pielea se lasă pe măsură ce înaintăm în vârstă este reducerea masei musculare care o susţine. Cercetările recente ale specialiştilor britanici au scos la iveală de ce se întâmplă acest lucru.

Ştiri pe aceeaşi temă

Lipsa de tonicitate a musculaturii de la nivelul membrelor inferioare şi de la nivelul şoldurilor este o cauză a suprasolicitării articulaţiilor, ceea ce în timp duce la deteriorarea acestora şi la apariţia artrozei.

De asemenea, musculatura slăbită şi folosită incorect de la nivelul spatelui duce la modificarea curburilor normale ale coloanei vertebrale şi, implicit, la apariţia problemelor.  Lipsa exerciţiului fizic poate fi cosiderată o cauză majoră a reducerii masei musculare, dar nu este singura.

Fluxul sanguin al muşchilor scade  în timp

Specialiştii spun că este normal ca, odată cu înaintarea în vârstă, muşchii să devină din ce în ce mai slăbiţi şi mai mici. Asta pentru că, în primul rând, circulaţia sângelui la nivelul musculaturii devine din ce în ce mai precară, iar alimentaţia nu îşi mai îndeplineşte rolul de a stopa deteriorarea muşchilor, cum se întâmplă în cazul persoanelor tinere.

Insulina întreţine fibra musculară

În mod normal, musculatura se află într-un proces continuu de deteriorare, deoarece este principalul motor de consum al energiei. Acest proces se accentuează în special între mese şi în timpul somnului. Atunci când mâncăm, deteriorarea este stopată, insulina eliberată de pancreas în timpul mesei având rolul de a menţine muşchii în formă.

În cazul vârstnicilor, alimentaţia nu mai are capacitatea de a opri degradarea muşchilor. Proteinele din dietă nu se mai asimilează la fel de bine. În plus, problemele de circulaţie împiedică fluxul de sânge cu nutrienţi şi cu hormoni către muşchi.

Băuturile pe bază de cola îi slăbesc

Unul dintre elementele esenţiale pentru o musculatură în stare bună de funcţionare este potasiul. Astfel, carenţele de potasiu sunt asociate cu slăbirea musculaturii şi cu reducerea ei în dimensiuni. Există mai multe elemente care „fură" din rezervele de potasiu ale organismului, iar printre cele mai importante se numără băuturile pe bază de cola.

Pe lângă potasiu, magneziul, calciul şi fosforul sunt minerale esenţiale care menţin starea de sănătate a musculaturii, inclusiv a muşchiului cardiac, susţin oamenii de ştiinţă. Şi carenţele de vitamina C pun în pericol funcţionarea normală a muşchilor.

Vitamina C este necesară pentru formarea fibrelor de colagen şi de elastină, componentele esenţiale ale structurii musculaturii. De asemenea, deficienţele de vitamine din complexul B sunt asociate cu o varietate de probleme musculare, printre care lipsa de coordonare şi pierderea echilibrului, existând un risc crescut de căzături.

Fumatul grăbeşte deteriorarea

Specialiştii atrag atenţia că persoanele fumătoare au o musculatură mai puţin tonifiată şi mai slăbită decât nefumătorii. Una dintre explicaţii este că substanţele nocive din ţigări, odată introduse în corp, distrug vitamina C şi alte elemente importante pentru funcţionarea musculaturii.

Ce roluri îndeplineşte

Menţine corpul în poziţie verticală, furnizându-i forţa de a se aşeza şi de a se ridica.

Conferă siguranţă în mişcări, astfel încât previne căzăturile şi fracturile osoase.

Arde calorii introduse în organism prin alimentaţie, fiind elementul-cheie al metabolismului. Cu cât avem o masă musculară mai bine dezvoltată, cu atât vom slăbi mai uşor.


Specialistul nostru
Dr. Georgiana Ozana Tache

medic primar balneofizioterapie şi recuperare medicală

Masa musculară este condiţionată, pe de-o parte, de numărul fibrelor musculare care intră în structura unui muşchi şi, pe de altă parte, de proteinele contractile, de gradul irigaţiei sanguine ce asigură aportul nutrienţilor, precum şi de buna utilizare a calciului. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, metabolismul va scădea în mod progresiv, aportul sanguin se va diminua, iar gradul antrenamentului fizic şi cel al condiţionării la efort scade.

O alimentaţie corespunzătoare, bazată pe proteine din carne, vitamine şi pe minerale din cereale, legume şi din fructe poate spori masa musculară la persoanele de peste 50 de ani. Un program adaptat de exerciţii fizice, efectuat supravegheat, cu o frecvenţă de trei şedinte săptămânal, menţine masa musculară la parametri optimi.

Precauţie

Exerciţiile fizice intense pot duce la deteriorarea articulaţiilor genunchilor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările