De ce moţăiala în pat după ce sună alarma îţi poate strica ziua

De ce moţăiala în pat după ce sună alarma îţi poate strica ziua

Amânarea ridicării din pat după ce sună alarma accentuează starea de epuizare ziua Foto Shutterstock

Dacă încerci să mai furi 10, 20 ori chiar 30 de minute de somn, după ce sună alarma ceasului deşteptător, nu faci altceva decât să-ţi influenţezi negativ mecanismele care participă la „trezirea“ organismului, riscând să-ţi dai peste cap întreaga zi, avertizează specialiştii.

Ştiri pe aceeaşi temă


Mulţi oameni apasă pe butonul de amânare a alarmei şi mai stau 10, 20 sau chiar 30 de minute în pat pentru a recupera somnul de care mai au nevoie. Experţii spun că acesta este unul dintre cele mai dăunătoare obiceiuri posibile.

Asta deoarece, sunt bulversate mecanismele prin care corpul nostru se pregăteşte de trezire. Unul dintre acestea este creşterea temperaturii, care începe cu aproximativ două ore înainte ca organismul să se simtă de a intra „în funcţiune“, spune Rafael Pelayo, un specialist în probleme de somn de la Universitatea Stanford Sleep Medicine Center, din SUA. 

Dacă nu ai dormit suficient, vei dori să opreşti ceasul deşteptător, întrucât corpul este la temperatura din perioada somnului adânc. Astfel,  aerul din camera în care dormi va părea mai rece, iar patul – mai cald şi mai confortabil ca niciodată.

Aşadar, înainte de trezire corpul începe să se pregătească de intra în faza de veghe şi să-şi recapete din energie. Atunci când te culci la loc după ce sună alarma, organismul este derutat.

Organismul crede că e o alarmă falsă şi că nu trebuie să facă nimic, pentru că nu e momentul ridicării din pat“, explică Pelayo, citată de "Huffington Post".

Atunci când alarma ceasului deştetptător sună a doua oară, corpul şi mintea sunt luate prin surprindere, ceea ce determină apariţia senzaţiei de epuizare şi cap greu, cunoscută ca „inerţie de somn“. Cu cât foloseşti mai des butonul de amânare a alarmei, cu atât mai confuz va fi organismul, iar starea de oboseală va fi mai accentuată, în ciuda faptului că ai petrecut mai mult timp în pat.

Mai mult, potrivit experţilor, această „inerţie de somn“ îşi menţine efectele pe o perioadă de timp de până la patru ore, ceea ce-ţi va afecta activatatea din timpul zilei.

Cel mai bine e să te ridici din pat de îndată ce auzi primul sunet, să deschizi larg draperiile şi să laşi lumina să intre în cameră, astfel încât corpul să înţeleagă că e ziuă şi să se trezească.

În ceea ce priveşte somnul odihnitor, încearcă să te obişnuieşti să te ridici din pat la aceeaşi oră în fiecare zi. Modificarea haotică a orei de trezire perturbă ceasul biologic, avertizează experţii. 

Practic, dacă nu te trezeşti în fiecare zi la aceeaşi oră, corpul nu ştie când să pornească mecanismele de trezire şi când să înceapă, seara, să se simtă somnoros. Acest lucru te poate determina să amâni ora de culcare şi astfel intri într-un cerc vicios al privării de somn.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările