Huzur pe bani publici la Guvern: bufet cu ospătari și mașini care consumă 20 de litri la suta de kilometri. Ce cheltuieli taie Bolojan

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Șeful Cancelariei prim-ministrului, Mihai Jurca, a anunțat vineri, 18 iulie, la Palatul Victoria, o reducere cu 40% a personalului Cancelariei, despre care spune că va genera o economie lunară de 850.000 de lei.

„În total, cu tot cu demnitari, vorbim de 105 posturi. Vorbim de o reducere, per total cancelarie, de 40% din personal. Acelaşi impact îl vom avea şi în zona de costuri. Sigur, costurile cele mai mari fiind cele asociate demnitarilor, unde reducerea este de 48%. Pe aparatul tehnic al Cancelariei avem o reducere de 34%. Reducerea aparatului de demnitari aduce o economie de 615.000 de lei/lună. Reducerea corpului de funcţionari aduce o economie de 250.000 de lei/lună. Cheltuielile lunare sunt undeva la 1,9 - 2 milioane lei/lună, cu personalul", a spus el, într-o conferinţă de presă susţinută la Palatul Victoria.

Mihai Jurca a făcut o prezentare a situației actuale: Cancelaria are 16 consilier ide stat, cinci de stat, aparat de consilieri de 42 de persoane, prim-ministru, cabinetul premierului are opt posturi, un cancelar cu un cabinet de consilier de trei posturi, un secretar general, alte 27 de posturi la protocol, la comunicare 28 de posturi, o direcție de asigurare resurse de 25 de posturi, un compartiment de securitate de un1 post, un serviciu de politici publice cu 13 posturi, un departament de audit cu două posturi, dar neocupate și un departament juridic cu două posturi.

Cum va arăta Reorganizarea Cancelariei premierului. FOTO Guvernul Romaniei
Cum va arăta Reorganizarea Cancelariei premierului. FOTO Guvernul Romaniei

„Reducem consilierii de stat la 11 posturi”

Șeful Cancelariei prim-ministrului a explicat în ce vor consta schimbările.

„Reducem consilierii de stat la 11 posturi, secretarii de stat la patru. Aparatul demnitarilor va avea 14, ceeea ce înseamnă că fiecare consilier de stat sau secretar de stat va avea un consilier, nu doi, lucru care se transferă şi în cabinetul primului ministru, care nu va mai avea 8 posturi. Va avea 5 posturi. Dar şi în cabinetul meu, care nu va avea 3 posturi, ci 2 posturi. Rămâne şeful de cabinet, secretarul general"

În prezent Cancelaria prim-ministrului are un total de 176 de posturi, cu un număr de 15 posturi vacante. Dintre acestea, 99 sunt posturile dedicate corpului administrativ, iar diferenţa de 77 o reprezintă posturile demnitarilor publici (premierul, şeful cancelariei, consilieri de stat, secretari de stat, dar şi aparatul fiecărui demnitar), a șeful Cancelariei.

Jurca a explicat cum  fi modificată organizarea Cancelariei:

Direcţia de protocol şi relaţii internaţionale, care are acum 27 de posturi, se transformă în serviciu şi va avea 12 posturi.

Direcţia de comunicare, care numără 28 de posturi, se transformă în serviciu şi va avea 18 posturi.

Direcţia de asigurare resurse, care include partea de contabilitate, buget achiziţii, resurse umane, care totalizează 25 de posturi, va rămâne cu 22 de posturi.

Departamentul de audit public , care are două posturi, în prezent vacante, se va desfiinţa,  activitatea urmând să fie asigurată de către Secretariatului general al Guvernului, iar  Compartimentul juridic, care are două  posturi, va creşte la patru posturi.  

„Propunem organizarea unui departament pentru continuitate guvernamentală”

O nouă propunere este organizarea unui nou departament.

„Există multe comitete la nivelul guvernului, interministeriale, care au nevoie de o trasabilitate a informației. Deși am primit o serie de documente legat de activitatea anterioară, ele nu sunt concentrate într-un singur loc. Motiv pentru care propunem organizarea unui departament pentru continuitate guvernamentală, care va avea rolul de a urmări activitatea guvernamentală. Acest departament propunem să aibă șapte locuri”, a explicat Mihai Jurca.

„Fiecare demnitar va avea acces la o Dacie Duster, dar nu va mai avea șofer”

Jurca a explicat că în bugetul Cancelariei, de 41 milioane de lei, dintre care 18 milioane cheltuieli de bunuri și servicii, cea mai mare cheltuială este cea cu automobile.

„Bugetul Cancelariei previzionat pe anul acesta este de 41 de milioane de lei, dintre care 23 de milioane sunt cheltuielile de personal. Pe lângă asta mai avem 18 milioane de lei cheltuieli cu bunuri şi servicii, iar în categoria bunuri şi servicii cea mai mare cheltuială - a fost un şoc şi pentru mine - este cheltuiala cu automobile: avem 12 milioane de lei pe an, un milion de lei pe lună pentru 30 de maşini, fără să includem în această cheltuială şi cheltuiala cu combustibil. Cheltuiala lunară de până acum cu combustibil este de aproximativ o medie de 33.000 de lei pe lună şi un consum mediu de aproximativ 20 de litri per suta de kilometri", a explicat Jurca.

Șeful Cancelariei prim-ministrului  a precizat că din analiza de până acum a rezultat că " un cost zilnic cu tot cu TVA de 1.300 de lei, care include tot ceea ce înseamnă cheltuiala cu şofer, cheltuiala de întreţinere a maşinii, mai puţin combustibilul".

Cheltuieli „de restaurant” de 3 milioane de lei pe an

Jurca a adăugat că, în zona de cheltuieli cu bunuri şi servicii, RAPPS este unul dintre beneficiarii neţi, având şi cheltuielile de protocol.

„Cheltuielile de protocol sunt aproximativ, şi vă dau cifre generice, 3 milioane de lei pe an bugetate, dintre care 2,3 milioane de lei revin RAPPS-ului sub formă de, le denumesc generic, cheltuieli de restaurant, în care avem, de exemplu, o cheltuială fixă lunară de 80.000 de lei cu opt ospătari care deservesc demnitarii, sigur şi Cabinetul prim-ministrului, şi avem în medie 300.000 de lei, am avut 300.000 de lei pe lună protocol, cheltuieli cu protocolul", a mai spus şeful Cancelariei, citat de Agerpres. 

Șeful Cancelariei prim-ministrului a dezvăluit existența unei cheltuieli lunare fixe de 80.000 de lei cu opt ospătari care servesc demnitarii, cabinetului prim-ministrului, explicând că, în total s-a înregistrat o cheltuială de 300.000 de lei pe lună cu protocolul.

Demnitarii nu vor mai putea organiza mese cadrul şedinţelor

El a explicat că şi anumite cheltuieli cu protocolul pentru demnitari vor fi eliminate.

„Avem o alocare lunară de 300 de lei per cabinet de secretar de stat sau consilier de stat, 500 de lei pentru şeful Cancelariei, din care de obicei cheltuieşti apă, cafea, ceai pentru orice invitaţi, pentru orice şedinţă pe care o ai în Guvern, dar în acelaşi timp demnitarii pot organiza bufet, mese, tot în cadrul aceloraşi şedinţe. Şi era uzual obiceiul de a avea o masă după fiecare şedinţă de guvern, un bufet după fiecare şedinţă de guvern.

Vom reduce aceste cheltuieli, interzicând demnitarilor să mai poată organiza mese, bufet în cadrul şedinţelor. Sigur, e nevoie ca fiecare cabinet să aibă posibilitatea să aibă o apă, o cafea, un ceai şi, în acelaşi timp, am eliminat bufetul de după fiecare şedinţă de guvern. Este clar că suntem atenţi şi la volumul de activităţi, acţiuni pe zona de protocol, dar un alt lucru foarte important de menţionat şi s-ar putea să fie cu un impact mai mare decât volumul numărul de mese pe care îl organizăm", a declarat Jurca.

Șeful Cancelariei a punctat că din analiza de până acum a rezultat că "majoritatea tarifelor pe care le avem pentru zona de protocol sunt în principiu cu 30% mai mari, în unele situaţii chiar şi mai mult".

„Vă dau un simplu exemplu: o sticlă de 0,33 de suc carbogazos, fără să-i dau numele, costă 8,50 lei sau 9 lei, iar în hypermarketuri acelaşi produs costă undeva la vreo 4 lei, 3,50 lei, de la caz la caz. Şi astfel de situaţii sunt pe fiecare tip de produs. Am cerut o situaţie să văd care e lista de preţuri pe care o avem", a afirmat Jurca.

El a a anunţat că cele două contracte - cu maşinile şi cel privind protocolul - vor expira la finalul lunii august şi vor fi renegociate.

„Voi avea o discuţie, pentru că atât contractul cu autovehicule, cât şi cel de protocol vor expira în finalul lunii august. Cu siguranţă le vom renegocia, mai mult decât atât am redus imediat, am şi semnat un act adiţional cu RAPPS pentru reducerea numărului de maşini de la 30 la 15, reducând astfel cheltuiala lunară cu 50%. E un prim pas, urmând ca de săptămâna viitoare să căutăm situaţiile, căile legale prin care putem să reducem şoferii.

Fiecare demnitar din cancelarie va putea să aibă, noi am redus numărul de maşini, dar am redus şi maşinile care consumau mai mult decât ar trebui şi avem Dacia Duster, fiecare demnitar va avea acces la o Dacia Duster, dar nu va mai avea şofer, îşi va conduce propria maşină, la fel ca şi în orice altă companie privată, unde un director de bancă, sigur, are beneficiul acestui mijloc de transport, dar nu şi al şoferului”, a mai spus șeful Cancelariei.

„Vom elimina cheltuiala cu şoferii”

Altfel spus, fiecare demnitar își va conduce mașina, iar cine nu are permis, va circula cu metroul.

„Vom elimina cheltuiala cu şoferii şi în acelaşi timp vom renegocia contractul pentru autovehicule. (...) Vom renegocia, dacă nu putem renegocia acest contract, cu siguranţă vom găsi o variantă de a schimba furnizorul, nu ştiu, poate facem un parteneriat cu cei de la Dacia, astfel încât să pună la dispoziţia guvernului maşini pe care să le folosim şi să fie şi o promovare comună ", a declarat Jurca.

Amintim că, în urmă cu câteva zile, premierul Ilie Bolojan le-a cerut tuturor ministerelor să reducă pe cât posibil deplasările externe și numărul de persoane care participă la acestea. Singurele astfel de deplasări care se vor putea face vor fi cele aprobate de Cancelaria prim-ministrului.

Premierul Ilie Bolojan și de ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, vor prezenta vineri, 18 iulie, pachetul de măsuri privind reforma administrație publice locale.

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite