Legea navigatiei civile descurajeaza infuzia de capital strain in Romania
0Printr-o prevedere legislativa, in care, paradoxal, interesele pesedistilor se impletesc cu cele ale democratilor, navigatia civila pe Dunare, activitate ajunsa in pragul colapsului, este si mai mult
Printr-o prevedere legislativa, in care, paradoxal, interesele pesedistilor se impletesc cu cele ale democratilor, navigatia civila pe Dunare, activitate ajunsa in pragul colapsului, este si mai mult restrictionata prin eliminarea societatilor comerciale romanesti cu capital majoritar strain. Dupa ce, ani la rand, asociatiile de armatori si operatori fluviali au reclamat pierderi uriase din cauza razboiului din Iugoslavia, acestea au acum un nou dusman: capitalul strain atras in Romania. Sub aparenta imbracarii in haine europene, in iulie 2002 a fost promulgata "Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civila". Totul ar fi fost perfect daca, la inceputul anului in curs, firmele romanesti cu capital majoritar strain care au activitati in domeniu n-ar fi fost puse in imposibilitatea de a-si reinnoi atestatele de navigatie pe cursul Dunarii. Raspunsul Autoritatii Navale Romane a fost transant: "Va facem cunoscut ca nu vom da curs solicitarii dv. pana ce nu veti depune Certificatul constatator emis de Registrul Comertului din care sa rezulte ca participarea capitalului romanesc al societatii este de cel putin 51%". (vezi facsimil). La aceasta situatie partinitoare, de a respinge persoanele juridice romane care opereaza cu capital strain, s-a ajuns printr-o modificare a ordonantei. Initial, Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 prevedea, la articolul 24, ca: "Dreptul de arborare a pavilionului roman se acorda: a) navelor proprietate a persoanelor juridice sau fizice romane". Odata cu trecerea prin Parlament a Legii 412 privind aprobarea OG 42/97, promovata de doi parlamentari galateni, senatorul PSD Viorel Stefan, care este si presedinte al CA Navrom Galati (firma care se ocupa cu transportul de marfuri pe Dunare), si deputatul PD Mircea Toader, actionar si director al grupului de firme TransEuropa (societate comerciala care detine si activitatea de transport fluvial), s-a "umblat" si la articolul 24 al ordonantei. Astfel, in lege, articolul 24 are urmatorul cuprins, care avantajeaza evident firmele celor doi parlamentari galateni: "Dreptul de a arbora pavilion romanesc se acorda: ...c) navelor fluviale proprietate a persoanelor fizice sau juridice romane la care participarea capitalului romanesc este de cel putin 51%". Prin aceasta restrictionare, dobandita prin modificarea in interes propriu a OG 42/1997, o serie de firme romanesti, cu capital majoritar strain, risca sa fie scoase de pe piata. In aceasta situatie se afla mai multe societati cu capital strain, printre care si firma elvetiana Merona Holding AG, care a investit peste 100 milioane euro in industria mobilei si a chibriturilor. Activitatea de transport al lemnului, desfasurata prin SC "Tremula Nav" SA Constanta, la care Merona Holding detine peste 88% din capitalul social, risca sa fie blocata si peste 200 de oameni sa-si piarda locul de munca, pentru ca navele firmei, nemaiputand arbora pavilionul romanesc, nu mai au dreptul sa execute anumite servicii pe cursul Dunarii. Despre aceste anomalii, unul din promotorii legii, deputatul PD Mircea Toader, spune: "Este norma europeana ce prevede acelasi principiu al proprietatii persoanei fizice sau juridice cu rezidenta in statul respectiv. Iar, ca idee, de ce a fost promovata? Fiindca eu, in acest mod, vreau sa impiedic firme, cum este flota ucraineana, sa transfere aici toate navele dupa ce intram in UE". Pentru o singura amenintare (flota ucraineana), pe care legea ar fi putut-o solutiona prin alt tip de restrictii, nu pot fi afectati toti investitorii straini care detin de ani buni capital in societati comerciale romanesti. In loc sa gaseasca solutii pentru a ridica astfel de restrictionari privind infuzia de capital strain, deputatul galatean vede ca rezolvare, pentru societatile de navigatie romanesti cu capital majoritar strain, cedarea in management catre o firma cu capital majoritar roman, desi ambele functioneaza conform Legii 31 (a societatilor comerciale). MERONA HOLDING AG