Cât ne costă campania „Un ostaș în slujba țării”. Nicolae Ciucă a „împușcat” câteva milioane de euro. Explicațiile unui analist
0Campania de promovare a candidatului Nicolae Ciucă - „Un ostaș în slujba țării” - a costat până acum 2 milioane de euro, sumă care se va dubla în noiembrie. Suma a fost plătită de PNL din bani publici, pentru cele 400 de panouri de promovare a cărții autobiografice a președintelui partidului, potrivit Snoop.ro.
PNL a precizat, într-un răspuns oficial către Snoop.ro , că publicitatea cărții „Un ostaș în slujba țării”, care a intrat în a patra lună, costă 510.000 de euro pe lună, aici intrând chiria expunerii publicitare, TVA și taxele locale.
Producerea și montarea panourilor care promovează cartea lui Nicolae Ciucă a mai costat 450.000 de euro, de asemenea, bani publici.
Cu totul, deja a costat 2 milioane de euro și suma va crește la 4 milioane până în noiembrie.
În perioada 10 mai – 9 iunie 2024 a fost pentru prima oară din 2015, de când legea română a interzis publicitatea electorală outdoor, când un partid și-a păstrat panotajul în timpul campaniei. În locul unui mesaj electoral al lui Nicolae Ciucă, pe panouri a apărut, în orașe, pe străzi și autostrăzi, imaginea cărții lui Nicolae Ciucă, cu figura aceluiași politician pe copertă.
Din mai și până acum, campania s-a derulat deja pe trei luni și e prevăzută să continue până în noiembrie-decembrie.
400 de panouri costă 510.000 de euro pe lună
400 de panouri de outdoor cu imaginea lui Nicolae Ciucă sunt prezente în orașele, pe autostrăzile și pe drumurile naționale din România. Imaginea lui Ciucă se reflectă în 762 de afișaje, a comunicat oficial PNL, la cererea jurnaliștilor Snoop.ro. Unele panouri, complexe, au mai multe afișaje, de aceea numărul de „fețe” din răspunsul PNL e mai mare decât cel al panourilor.
Pentru perioada 15 mai – 15 iunie, care s-a suprapus în bună măsură peste campania electorală, prețul a fost de 510.000 de euro, reprezentând chiria, TVA și taxe locale, susține PNL. În plus, conform liberalilor, ei au mai plătit 450.000 de euro, o singură dată la începutul campaniei, pentru producerea panourilor cu volumul lui Ciucă și pentru montarea lor.
Totalul de până acum al publicității outdoor pentru carte a fost de 2 milioane de euro. Până la finalul anului, afișarea volumului lui Nicolae Ciucă va costa, în total, peste 4 milioane de euro.
În unele județe au fost declarate ilegale, dar au rămas
Snoop.ro mai notează că, din monitorizarea situațiilor din județe, rezultă că unele Birouri Electorale Județene au considerat că reclama e ilegală, iar altele că e legală. În Timiș, de pildă, panourile cu „Un ostaș în slujba țării” au fost coborâte doar câteva zile. În Sălaj, au fost declarate ilegale, în campanie, dar au fost lăsate. În Cluj, au fost coborâte. În Călărași, au fost apreciate drept legale. Pe ansamblul țării, ele au fost acolo în campanie și sunt în continuare acolo.
Liderul liberal Rareș Bogdan crede că volumul lui Nicolae Ciucă va fi o carte politică importantă, în stilul cărților liderilor de talia Angelei Merkel, cancelar al Germaniei, sau Barack Obama, fost președinte al SUA.
UPDATE Pîrvulescu: „pentru mine este evident, a fost o campanie politică”
Analistul politic Cristian Pîrvulescu comentează pe marginea articolului din Snoop.ro:
„Nu cred că e o dezvăluire, ci un calcul aritmetic. Și PNL recunoaște că este o parte din campania pentru prezidențiale, dar asta înțelesesem de la început cu toții”.
Problema ridicată de jurnaliștii de la Snoop este că s-au folosit bani publici în interes privat, de exemplu, în interesul promovării unei cărți.
„PNL consideră că promovarea respectivei cărți - pe care autorul nu primește bani, deoarece el a declarat că-i va dona în scopuri caritabile - este partea unei campanii. Am văzut declarația lui Rareș Bogdan care spune că au închiriat respectivele panouri de publicitate pentru tot anul și că aveau perioade în care nu puteau fi folosite pentru campania electorală. E, într-adevăr, o discuție legată de etica acestei finanțări”, susține analistul.
Pîrvulescu este de părere că avem de a face cu o acțiune de promovare electorală.
„Evident că este o întreagă discuție dacă cheltuielile au fost făcute în interes personal sau nu, dar pentru mine este evident: domnul Ciucă este președintele PNL și a fost o campanie politică, nu a fost o campanie de susținere a unei cărți private. De altfel, nici nu știu dacă datorită acestei campanii cu 400 de panouri de publicitate au crescut în un fel vânzările cărții. Mă îndoiesc”, a concluzionat analistul.
Întrebat dacă a face publicitate din bani publici unei cărți, care este acțiunea unei persoane private, reprezintă un lucru la care PNL a reflectat, Rareș Bogdan a spus că se bucură pentru faptul că românii vor citi.
„Faptul că vorbim despre o carte pe mine mă bucură. După mult timp, de la Cățeluș cu părul creț și Capra cu trei iezi, unii vor mai ține, în sfârșit, mâna pe o carte”, a spus prim-vicepreședintele partidului de guvernământ pentru Snoop.
„Noi am făcut un deal că am luat panourile pe un an de zile”, a spus Rareș Bogdan. El a spus că „panourile le-am plătit strict în zona electorală, iar, în rest, le-am ocupat cu altceva”, referindu-se la cartea șefului său de partid.