Avocatul Poporului avertizează că două proiecte de acte normative prin care medicii riscă să fie concediaţi sunt neconstituţionale şi inadecvate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Renate Weber FOTO Arhiv[
Renate Weber FOTO Arhiv[

Avocatul Poporului Renate Weber atrage atenţia că două proiecte de acte normative duc la încălcarea unor drepturi fundamentale şi că restrângerea de drepturi şi libertăţi nu poate fi făcută decât prin lege adoptată de Parlament. Renate Weber subliniază şi că testele pentru depistarea coronavirului au un cost ridicat, raportat la puterea de cumpărare, în contextul în care statul nu a intervenit pentru a plafona preţurile, ca în cazul altor state.

„În exercitarea atribuţiilor sale constituţionale şi legale, Avocatul Poporului a fost sesizat în privinţa neconstituţionalităţii a două proiecte de acte normative aflate în proces legislativ: Proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unităţi publice şi private şi Proiectul de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, reglementând condiţionarea exercitării dreptului la muncă al personalului care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor sanitare publice sau private şi al centrelor rezidenţiale, de obţinerea certificatului digital al UE privind COVID-19”, transmite un comunicat al Avocatului Poporului. 

Potrivit sursei citate, Avocatul Poporului face referire la două proiecte de acte normative: Proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unităţi publice şi private şi Proiectul de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. 

În comunicatul de presă, Avocatul Poporului explică faptul că, „potrivit ambelor proiecte de acte normative, costurile privind activitatea de testare împotriva virusului SARS-CoV-2 sunt suportate de către personalul din cadrul unităţilor vizate, cu excepţia personalului care are indicaţie medicală pentru nevaccinare”. 

Sursa citată mai arată, de asemena, că „proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unităţi publice şi private prevede sancţiunea suspendării contractelor individuale de muncă, respectiv a încetării de drept a contractelor de muncă, în situaţia în care perioada de suspendare cumulează 30 de zile în situaţia în care angajaţii nu prezintă certificatul digital în condiţiile prevăzute de aceste acte normative, iar Proiectul de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 stabileşte interdicţia accesului în centrele rezidenţiale a personalului care nu prezintă certificatul digital sau, după caz, interzicerea desfăşurării activităţilor care presupun contactul cu persoanele beneficiare”, astfel că, în ambele cazuri se interzice dreptul la muncă al celor din domeniul sanitar. 

„Recunoscând obligaţia constituţională a statului de a lua măsuri pentru asigurarea sănătăţii publice, Avocatul Poporului apreciază că soluţiile legislative care condiţionează exercitarea dreptului la muncă al personalului din unităţile sanitare publice şi private, precum şi al personalului încadrat în centrele rezidenţiale publice şi private de obţinerea certificatului de vaccinare sau de certificatul de testare (cu plata testelor realizată de către angajat), sub sancţiunea suspendării contractului individual de muncă, respectiv a încetării de drept a acestuia reprezintă măsuri restrictive privind exerciţiul dreptului la muncă, al egalităţii în 2 drepturi şi al asigurării măsurilor de protecţie socială, măsuri lipsite de proporţionalitate şi inadecvate scopului urmărit”, mai arată comunicatul de presă. 

Avocatul Poporului mai aminteşte că „restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi poate fi făcută numai prin lege”, iar potrivit mai multor decizii ale CCR, „o astfel de restrăngere se poate face numai prin lege ca act normativ aprobat de Parlament” şi nu prin „ordonanţe de urgenţă sau acte administrative”. 

„Potrivit art. 53 alin. (1) din Constituţia României, restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi poate fi făcută numai prin lege. Anul trecut, în contextul pandemiei, Curtea Constituţională a emis mai multe decizii în care a precizat clar şi ferm că o asemenea restrângere se poate face numai prin lege ca act normativ aprobat de Parlament, nu prin ordonanţe de urgenţă sau acte administrative. 

Sursa citată arată că Ordonanţa de urgenţă va fi neconstituţională şi subliniază că s-a constatat „un mare deficit de personal”, iar costul testelor privind depistarea COVID-19 este unul ridicat, raportat la puterea de cumpărare a cetăţenilor, în contextul în care statul nu a intervenit pentru plafornarea preţului. 

„Aşadar, Ordonanţa de urgenţă de modificare a Legii nr. 55/2020 va fi neconstituţională. Conţinutul actelor normative aflate în stadiul de proiect este total inadecvat, din următoarele considerente: (i) potrivit datelor oficiale furnizate, numărul persoanelor vaccinate în România este, de 5.353.033 (la data de 28 septembrie 2021); (ii) în urma zecilor de anchete şi vizite realizate de instituţia Avocatul Poporului atât în centre rezidenţiale, în cămine de bătrâni, în centre de plasament, în centre de recuperare, dar şi în unităţi sanitare, s-a constatat un mare deficit de personal în aceste instituţii; (iii) costurile testelor RT-PCR sau al testelor antigen rapid sunt foarte ridicate raportat la puterea de cumpărare a cetăţenilor; (iv) statul nu a intervenit, ca în cazul altor state din Uniunea Europeană, în vederea creării cadrului legal pentru plafonarea preţului testelor de o manieră care să faciliteze cetăţenilor accesul la efectuarea acestora, ca măsură de protecţie anti-COVID. 

Potrivit comunicatului de presă, cele două proiecte pot „aduce atngere” mai multor drepturi fundamentale. 

„Avocatul Poporului apreciază că soluţiile legislative menţionate, în forma propusă, sunt de natură să aducă atingere următoarelor prevederi constituţionale: dreptului la muncă şi protecţia socială a muncii, consacrat de art. 41, interzicerii discriminării pe criterii de avere, prevăzută în art. 16 alin. (1) şi art. 4 şi încălcării dreptului beneficiarilor din centrele rezidenţiale la măsuri de asistenţă socială, recunoscut de art. 47 alin. (2) teza finală din Legea fundamentală”. 

Citeşte şi Când şi cum vor putea fi concediaţi medicii nevaccinaţi

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite