Noi reguli privind colectarea şi utilizarea datelor de către asociaţiile de proprietari. Fără nume la avizierele de bloc

Noi reguli privind colectarea şi utilizarea datelor de către asociaţiile de proprietari. Fără nume la avizierele de bloc

Foto: Arhivă

Autoritatea Română de Protecţie a Datelor a emis noi reglementări privind protecţia datelor cu caracter personal. Asociaţiile de proprietari trebuie să ţină cont de aceste noi reguli atunci când colectează şi utilizează datele cu caracter personal ale locatarilor. Regulile impun ca spre exemplu numele şi prenumele unui locatar să poată fi folosite de către asociaţia de proprietari doar dacă există un temei legal.

Ştiri pe aceeaşi temă

Potrivit A.N.S.P.D.C.P. Asociaţiile de proprietari au calitatea de operatori de date cu caracter personal şi, în consecinţă, au obligaţia de a respecta dispoziţiile  Regulamentului general privind protecţia datelor (RGPD) al Uniunii Europene. Iar prelucrarea (inclusiv dezvăluirea) datelor personale, de către asociaţiile de proprietari trebuie să se efectueze legal, conform dispoziţiilor RGPD prin raportare la prevederile legale din domeniul lor de activitate, potrivit noiloreglementări apărute recent într-un ghid făcut public de Autoritatea Română de Protecţie a Datelor. 
 
Fără nume la avizierul blocului
 
Afişarea numelui la avizierul de bloc, spre exemplu, ar putea încălca protecţia datelor cu caracter personal.
 
Aşadar dezvăluirea datelor precum numele şi prenumele proprietarilor/locatarilor la avizierul scării de bloc, în lipsa unei prevederi legale exprese, pot fi dezvăluite doar pe baza consimţământului persoanei vizate.
 
  • „În ceea ce priveşte consimţământul, acesta trebuie acordat printr-o acţiune neechivocă care să constituie o manifestare liber exprimată, specifică, în cunoştinţă de cauză şi clară a acordului persoanei vizate pentru prelucrareadatelor sale cu caracter personal, cum ar fi o declaraţie făcută în scris, într-o formă inteligibilă şi uşor accesibilă, utilizând un limbaj clar şi simplu.

  • Absenţa unui răspuns sau absenţa unei acţiuni din partea persoanei vizate nu constituie un consimţământ valabil.

  • Consimţământul trebuie să vizeze toate activităţile de prelucrare efectuate în acelaşi scop sau în aceleaşi scopuri, iar asociaţia de proprietari trebuie să fie în măsură să demonstreze faptul că persoana vizată şi-a dat consimţământul pentru operaţiunea de prelucrare a datelor cu caracter personal.” potrivit sursei citate.

Supravegherea video în bloc doar cu acordul locatarilor
 
Măsura instalării unui sistem de supraveghere video poate fi luată de către asociaţia de proprietari în baza interesului legitim al asociaţiei, de ex. pentru asigurarea pazei şi protecţiei persoanelor, bunurilor şi valorilor, a imobilelor şi a instalaţiilor de utilitate publică, precum şi a împrejmuirilor afectate acestora, dar şi în zona de acces în imobil sau lifturi.
 
Argumentele privind justificarea interesului legitim trebuie să se regăsească într-o documentaţie la nivelul asociaţiei de proprietari şi, ulterior, hotărârea de a instala un astfel de sistem trebuie adoptată în cadrul adunării generale a asociaţiei de proprietari, potrivit legii.
 
De asemenea în spaţiile monitorizate prin camerele de supraveghere video, trebuie instalată o pictogramă adecvată, care să conţină o imagine reprezentativă, poziţionată la o distanţă rezonabilă de locurile unde sunt amplasate echipamentele de supraveghere, astfel încât să poată fi văzută de orice persoană.
 
De altfel Autoritatea recomandă ca în ce priveşte imaginile captate şi înregistrate de camerele video, instalate în zonele stabilite potrivit hotărârii adunării generale a proprietarilor, să se apeleze la echipamente care din punct de vedere tehnic pot fi orientate astfel încât să focalizeze zonele necesare a fi supravegheate. 
 
În ceea ce priveşte instalarea camerelor video pe fiecare nivel/palier din imobil, pentru prelucrarea imaginilor respective este necesară obţinerea consimţământului fiecărui locatar de pe nivelul/palierul respectiv.
 
Înregistrarea datelor personale în cartea de imobil, fără consimţământ
 
 În ceea ce priveşte înregistrarea datelor personale în cartea de imobil, în măsura în care există o obligaţie legală în acest sens, datele pot fi prelucrate fără consimţământul persoanei vizate.
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările