autorităţi, anunţurile triumfaliste ale relansării (Florin Cîţu şi Klaus Iohannis), amestecul politicului în campania de vaccinare, lipsa încrederii în politicieni etc.

În textul de faţă, voi adăuga o cauză despre care, până în prezent, nimeni nu s-a aplecat să o discute din perspectiva comunicării publice şi, mai ales, a psihologiei comunicării. Am în vedere campania Guvernului României de publicitate. Un clip video are următorul mesaj (text): ,,Mi-e dor de mesele întinse cu ai mei. Mi-e dor de zarva de familie. Mi-e dor de agitaţia din aeroport. Mi-e dor de zbor. Mi-e dor de împreună. Alege să te vaccinezi acum. Împreună învingem pandemia.”

Alt clip publicitar, ţintit pe părinţi, are acest mesaj: ,,Ce ai face să îţi ştii copilul în siguranţă? Copiii sunt şi ei expuşi la infectare şi pot transmite COVID-19. Alege să ii vaccinezi pe ai tăi pentru a se bucura de copilărie.”

Din punctul de vedere al comunicării publice şi, în special, din punctul de vedere al psihologiei comunicării, aceste mesaje nu promovează vaccinarea, ci ne-vaccinarea: se promovează de fapt alegerea de a te vaccina sau alegerea de a nu te vaccina. Prima reacţie a oricui aude/vede aceste clipuri este aceea de a spune că eu aleg să nu mă vaccinez. Sunt liber, fac parte dintr-o ţară democratică, nimeni nu mă poate obliga să mă vaccinez.

Acest efect pervers promovat de Guvernul României se poate foarte uşor testa pe un grup ţintă de 10-15 persoane cărora li se pune clipul şi li se cere să scrie pe o foaie de hârtie care este primul gând atunci când aud mesajul. Majoritatea spun că aleg să nu se vaccineze (60-70 la sută). Tot la fel, alcătuim un al doilea grup ţintă şi le punem acelaşi mesaj, cu excepţia propoziţiei legate de alegere. In loc de ,,alege să te vaccinezi acum” vom transmite ,,mergi acum să te vaccinezi”. Rezultatul va fi, de data asta, că majoritatea vor scrie că se vor vaccina; numai o mică parte (10-20 la sută) vor scrie că nu vor să meargă la vaccinare.

Faptul că nici o ţară din Europa (şi, probabil, din lume) nu a promovat din fonduri publice alegerea de a te vaccina sau de a nu te vaccina (multe clipuri există pe net; se pot vedea de oricine), este un alt argument că în România s-au dat bani mulţi unor firme de publicitate ca să promoveze nevaccinarea. Fie că s-a făcut cu ştiinţă, fie din prostie, este cert că ceva trebuie modificat. Şi că cineva trebuie să fie trimis în judecată pentru miile de morţi.

Măcar acum, în ceasul al doisprezecelea, poate că ne aude şi acel expert trimis de OMS şi despre care, a propos, nu am auzit că ar fi lăsat vreo propunere de diminuare a dezastrului.