Noile tarife RCA. Când intră legea în vigoare şi cu cât vor fi mai mari

Noile tarife RCA. Când intră legea în vigoare şi cu cât vor fi mai mari

Decontarea pentru lucrările de reparaţie după un accident nu se mai face prin poliţa şoferului vinovat, ci prin propria asigurare FOTO Adevărul

Camera Deputaţilor a votat marţi, în calitate de cameră decizională, noua lege a asigurărilor de Răspundere Civilă Auto (RCA), care prevede tarife de referinţă pentru poliţele obligatorii, în condiţiile în care joi expiră plafonarea tarifelor stabilită de Guvern în noiembrie 2016. Specialiştii spun că preţurile vor creşte, în ciuda tarifelor de referinţă, care sunt doar orientative.

Ştiri pe aceeaşi temă

Plafonarea tarifelor la asigurările de răspundere civilă obligatorii, stabilită de Guvern în urmă cu 6 luni, expiră joi. Autoritatea de supraveghere financiară (ASF) ar putea prezenta însă chiar miercuri noile tarife de referinţă pentru asigurările de răspundere civilă obligatorii. Cu toate acestea, va mai dura ceva timp până ce tarifele de referinţă vor putea fi aplicate efectiv. Asta pentru că legea care va reglementa piaţa asigurărilor auto obligatorii RCA se află încă în Parlament.

După avizul final dat de comisia de Buget Finanţe, plenul Camerei Deputaţilor, care este for decizional, a adoptat, marţi, proiectul legislativ.

În vederea exercitării dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale, cu 2 zile înainte de a fi trimisă spre promulgare, legea se comunică Guvernului, Curţii Supreme, precum şi Avocatului Poporului şi se depune la secretarul general al Camerei Deputaţilor şi la cel al Senatului. La rândul său, preşedintele are un termen de maximum 20 de zile pentru a promulga legea. Asta dacă nu decide să o retrimită la Parlament pentru reexaminare.

După promulgare, legea va fi publicată în Monitorul Oficial şi va intra în vigoare în termen de 45 de zile. Un calcul simplu arată că va mai dura circa 2 luni până când legea se va aplica efectiv.

Şoferii, despăgubiţi de firma la care au încheiat poliţia RCA

Potrivit noului act normativ, preţurile asigurării obligatorii nu vor mai fi fixate prin lege, ci se vor baza pe un tarif de referinţă calculat de ASF. Concret, tariful de referinţă va cuprinde prima de risc care să asigure acoperirea cheltuielilor cu daunele, factorul de încărcare aferent rezervei de daune întâmplate, rata anuală de modificare a inflaţiei daunelor, încărcarea aferentă sistemului bonus/malus şi cheltuielile administrative ale asigurătorului, plafonat la maximum 25% din valoarea unei poliţe.

O altă noutate o reprezintă sistemul de decontare directă, după modelul Casco. Astfel, decontarea pentru lucrările de reparaţie după un accident nu se mai face prin poliţa şoferului vinovat, ci prin propria asigurare, urmând ca ulterior asigurătorul să facă regres către asigurătorul şoferului vinovat.

Totodată, s-au înăsprit pedepsele pentru service-uri în cazul în care folosesc piese contrafăcute sau neomologate, fapta devenind infracţiune sancţionată cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
Unul din amendamentele adoptate de Camera Deputaţilor va permite proprietarilor de maşini să fie despăgubiţi indiferent de service-ul în care îşi vor repara maşina, în afara sistemelor de referinţă propuse iniţial de ASF. Asigurătorii au criticat această modificare, susţinând că asta îi va obliga să mărească tarifele RCA.

”Din cele aproape 10.000 de service-uri din România, circa 25 au adaosuri comerciale foarte mari. Nu ar trebui, pentru un procent marginal, să se intervină într-o piaţă liberă. Costurile cu reparaţiile reprezintă doar o mică parte din costurile totale ale daunei. Poliţele vor creşte pentru că aşa vor asigurătorii, nu din această cauză”, a declarat Cristian Muntean, preşedintele Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
O altă modificare a legii arată că, în cazul daunelor totale, valoarea de piaţă a autovehiculului să fie stabilită de către un evaluator care îşi asumă răspunderea pt datele furnizate.

Tarife mai mari sau mai mici?

Potrivit unor surse din piaţa asigurărilor, tarifele de referinţă pe care le va calcula ASF vor fi, în mare, asemănătoare cu cele din perioada în care preţurile au fost plafonate. În cazul transportatorilor, se estimează că preţurile de referinţă vor creşte cu circa 5-6% faţă de actualul preţ îngheţat.

Cu toate acestea, specialiştii estimează că nu va trece mult şi preţurile vor urca. Nu va fi însă o creştere explozivă, ci una graduală.

”Tarifele de referinţă se învârt în jurul celor actuale plafonate. Dar acestea sunt orientative, iar asigurătorii sunt liberi să practice alte preţuri. Vor trebui să justifice modificările, dar asta este foarte uşor pe această piaţă. Eu sunt convins că vor fi companii care vor avea tarife semnificativ mai mari decât cele de referinţă. Pe piaţa RCA se practică, de obicei, următoarea strategie: unele firme vor oferta în jurul valorii de referinţă, altele vor avea tarife medii, iar altele vor merge către limita superioară, ajungând la preţuru aproape duble. Scopul este de a sonda gradul de acceptare al consumatorului. După ce va fi identificat, veţi vedea că şi cei care au avut tarife mici vor începe să crească. Vom vedea că tariful ofertat acum 8 luni, de exemplu, va fi cu totul altul. Preţurile vor creşte, dar gradual”, a explicat, pentru ”Adevărul”, Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările