Guvernul schimbă regulile programului „Prima maşină”. O maşină din trei are peste 16 ani vechime

Guvernul schimbă regulile programului „Prima maşină”. O maşină din trei are peste 16 ani vechime

Mai bine de o treime din autovehiculele înmatriculate în acest moment în România au o vechime de cel puţin 16 ani. Este vorba de peste 3 milioane de unităţi, dintr-un total de peste 8 milioane de vehicule înmatriculate.

Mai mult, conform datelor Direcţiei Regim Permise Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, dintre acestea, 1,3 milioane pot fi încadrate din punct de vedere legal oricând la categoria „maşini istorice” pentru că depăşesc vârsta de 20 de ani. La polul celălalt mai puţin de un milion de autoturisme au o vechime sub 8 ani.  
Bucureştiul rămâne fruntaş atât în ceea ce priveşte numărul de înmatriculări — 1,1 milioane de unităţi — cât şi atunci când vine vorba de achiziţia de maşini noi. Din cele 235.704 maşini cu vârsta de 0-2 ani, care se află în circulaţie la nivel naţional, 30.687 sunt înmatriculate în Capitală. Apoi, un număr de 370.000 de autoturisme din Bucureşti au o vechime mai mică de 8 ani, iar peste 320.000 de unităţi au depăşit 16 ani vechime. 

Ne alăturăm  trendului „diesel ban”

Pe categorii de combustibil, la finele anului trecut, balanţa a început să încline destul de serios spre motoarele alimentate pe benzină, românii adaptându-se din acest punct de vedere trendului european. Astfel, din 6,4 milioane de autoturisme (restul până la 8 milioane sunt autoutilitare, autobuze, autospeciale sau microbuze) peste 3,5 milioane au sub capotă motoare pe benzină, în timp ce 2,9 milioane sunt diesel. Maşinile exclusiv electrice nu figurează încă în statistici. 
Iar datele publicate recent de Asociatia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) arată că situaţia vechimii parcului auto este pe un trend pozitiv, numărul de înmatriculări de maşini noi crescând considerabil în primele două luni ale anului. În februarie, de exemplu, s-au înmatriculat 12.000 de maşini noi, cu 38% mai mult comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut.
 
Rabla ca avans la „Prima maşină”

Pentru a accelera acest trend, Guvernul a adoptat, în şedinţa de ieri, un document care modifică o ordonanţă din 2014 pentru aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi “Prima maşină”.  
În primul rând, foarte important, din acest an, la accesarea acestui program, ecobonusul sau ecotichetul obţinute prin programele "RABLA CLASIC" şi "RABLA PLUS" pot fi considerate avans pentru noua maşină. Practic, cei care au o rablă cu ITP valabil, dar nu aveau de gând să o dea la REMAT deoarece nu aveau bani pentru achita preţul maşinii noi minus valoarea ecobonusului, acum o pot face. Cel puţin parţial, suma rămasă se poate achita cu ajutorul acestui credit garantat de stat. 

Fără datorii la stat sau restanţe la banci

Maşinile nou achiziţionate trebuie să respecte cel puţin norma de poluare Euro 6. Cei care accesează programul de finanţare trebuie să demonstreze că nu înregistrează obligaţii de plată restante la bugetul general consolidat şi că nu au restanţe la plata altor credite bancare. În plus, beneficiarul trebuie să aibă cel puţin 18 ani  la data accesării programului. 
Pentru autoturismele cu sistem de propulsie termic (cu motor cu ardere internă), preţul de achiziţie nu poate depăşi suma de 50.000 lei (puţin peste 10.000 de euro), la care se adaugă TVA. „Pentru autoturismele cu sistem de propulsie hibrid preţul de achiziţie nu poate depăşi suma de 100.000 lei, la care se adaugă TVA, iar pentru autoturismele electric hibrid şi pur electric, preţul de achiziţie nu poate depăşi suma de 150.000 lei, la care se adaugă TVA”, se mai arată în document. 

Avansul minim pe categorii de maşini

În plus, beneficiarii programului trebuie să dispună de un avans de minimum 5% din preţul de achiziţie a autoturismului nou pentru autoturismele cu sistem de propulsie termic, de minimum 25% din preţul de achiziţie a autoturismului nou pentru autoturismele hibrid, respectiv de minimum 30% pentru autoturismul electric hibrid şi pur electric. Garanţia statului va fi de maximum 50% din finanţarea acordată.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: