Articol publicitar

Dansul Horei şi decoraţiunile cucutenilor, motivele principale ale decoraţiunilor din Fântânile Unirea

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
d

Fântânile emblematice din Piaţa Unirii, care au intrat în luna mai într-un amplu proces de reabilitare, vor avea din septembrie un mozaic nou, cu elemente decorative inspirate din dansul horei, alfabetul chirilic şi ceramica cucutenilor.

Cel mai important ansamblu de fântâni din Bucureşti, reabilitat printr-un proiect de anvergură în valoare de peste nouă milioane de euro, din fonduri proprii ale companiei Apa Nova, include lucrări de reabilitare şi de modernizare în urma cărora fântânile urbane vor putea oferi bucureştenilor adevărate spectacole stradale. În afara echipamentelor, infrastructurii moderne şi a spectacolelor pe care le vor oferi pe timp de seară, ansamblul va avea şi un nou mozaic în care se vor împleti teme caracteristice României şi originilor sale. „Hora va fi elementul care va înconjura fântânile, un dans ilustrat abstract prin caractere chirilice, unite cu ajutorul unor elemente grafice inspirate din obiectele de ceramică ale cucutenilor,” a declarat Carmen Tănăsoiu, muzeograf la Muzeul de Artă Naţională.

Astfel, arhitecţii proiectului au urmărit înglobarea cunoscutului dans, specific spaţiului post-bizantin (horas – „a dansa”, în limba greacă, horo – termen întâlnit în Bulgaria şi khoras, în Turcia), alături de elemente care arată varietatea, profunzimea şi amploarea originilor României de astăzi, cum sunt caracterele chirilice şi spiralele specifice ceramicii cucutenilor.

Mai mult, pentru a vorbi despre ”unire” , în locul folosirii unei formule „clasice” a stemelor regiunilor istorice ale Românie, heraldiştii implicaţi în proiect au optat pentru includerea în ansamblu a patru reprezentări emblematice din istoria ţării noastre: stema provinciilor unite de Mihai Viteazul; stema Principatelor Unite (stema folosită sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza); stema Principatelor Unite sub Carol I şi blazonul României Mari sub Regele Ferdinand I. „Am reuşit să decelăm patru simboluri puternice ale înfăptuitorilor evenimentelor care de-a lungul timpului au condus la unirea românilor sub ceea ce înseamnă astăzi România,” a declarat Tudor Tiron, unul dintre cei mai cunoscuţi si valoroşi heraldişti români, membru al Comitetului Naţional de Heraldică şi al Academiei Internaţionale de Heraldică.

De asemenea, pentru mozaicul fântânii centrale din ansamblu s-a optat pentru reprezentarea vizuală a Soarelui, element prezent în toate culturile strămoşilor românilor, fie ei daci, romani sau greco-bizantini.

„Simbolistica reprezintă o stilizare, o «prescurtare» a ornamenticii circulare prin care se exprimă conceptul de regenerare infinită şi totală prin întoarceri repetate la Timpul originar, sacru. Este o imagine focalizată şi detaliată a spaţiului şi momentului în care se declanşează transferul de energie germinativă şi regenerantă, momentul în care se produce în mod ritual «sfârşitul Lumii» şi «re-crearea» ei”, a declarat Andrei Mulţescu, arhitectul şef al proiectului.

Proiectul de reabilitare a fost realizat în linie cu elementele de identitate vizuală şi valorile reprezentative pentru Bucureşti şi pentru România, în simbioză arhitecturală cu ansamblul complet al fântânilor, punând în evidenţă obiectul central din Piaţa Unirii, subliniind temele principale ale acestui ansamblu şi redând Hora Unirii, element atât de reprezentativ pentru România, în toată profunzimea sa.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite