Blestemele liniei 41.Tramvaiul a făcut victime din prima zi

Cinci oameni, printre care şi un copil, au murit loviți de tramvaiul groazei în ultimii zece ani.

Din 2002, de când tramvaiul 41 a fost modernizat și transformat în metrou ușor, nenorocirile s-au ținut lanț în București. Chiar în ziua inaugurării, o garnitură a lovit un copil de zece ani care a murit după două săptamâni de suferințe.

După primul accident au mai urmat alte patru decese, dar şi cel mai grav dezastru rutier din istoria Capitalei.  Evenimentul s-a petrecut pe 10 mai 2012, în Pasajul Lujerului, și s-a soldat cu peste 90 de răniți, dintre care cinci s-au aflat în stare foarte gravă.

Problemele au început chiar înainte ca metroul ușor din linia 41 să fie dat în folosință. Încă de la probe, primarul de atunci al Bucureştiului, Traian Băsescu, a așteptat trei ore într-o stație pentru a testa „cel mai mare proiect de investiții al Capitalei” după 1989. Traian Băsescu a așteptat, la capătul Bulevardului Ghencea, tramvaiul care a întârziat din cauza unor probleme la instalația electrică.

În aceeași zi, tot din cauza problemelor cu tensiunea electrică la linia de metrou uşor, un cablu de pe marginea străzii a luat foc, fapt care a determinat oprirea temporară a iluminatului public în zonă.

Trei victime în primul an

În ziua inaugurării a avut loc şi primul accident. Un tramvai 41 a lovit un copil pe Podul Grant. Cel mic traversa podul împreună cu bunica lui, care îl ţinea de mână, când metroul ușor l-a lovit din lateral. Puştiul de zece ani a fost dus de urgenţă la spital şi a fost operat, însă după două săptămâni de suferinţe a murit.

Pe 17 iunie 2003, tramvaiul terorii a făcut a doua victimă. Un tânăr a fost accidentat mortal de o garnitură în apropiere de strada Turda din sectorul 1. Băiatul a vrut să traverseze, dar a văzut tramvaiul venind şi s-a răzgândit. El s-a oprit însă înainte de a sări gardul de siguranţă, rezemându-se de acesta. În momentul în care tramvaiul a ajuns în dreptul lui, din cauza curenţilor de aer, gardul a început să se balanseze, iar tânărul a fost lovit de tramvai și și-a pierdut viața.

După încă o lună, a treia persoană moare călcată de tramvaiul 41. O pensionară din Bucureşti a fost accidentată în timp ce încerca să traverseze liniile şi strada în zona Piaţa Crângaşi. Femeia, în vârstă de 69 de ani, a traversat pe roşu către Piaţa Crângaşi, dar a fost lovită în plin de tramvai, murind pe loc.

După trei accidente mortale în mai puţin de un an de la inaugurarea liniei de metrou uşor 41, autorităţile Capitalei au anunţat, pe 5 august 2003, că vor lua măsuri pentru siguranţa pietonală. Printre măsurile propuse atunci au fost instalarea a încă 17 semafoare pietonale, dintre care 12 în intersecţii, precum şi lărgirea cu până la doi metri a unor peroane. De asemenea, s-a impus și o limită de viteză a tramvaielor de 30 de kilometri pe oră.

Ultimul accident, catastrofa de la Lujerului

A fost liniște pe linia 41 în următorii patru ani. Acalmia a fost spulberată pe 16 martie 2007, când un bărbat de 60 de ani a fost lovit de un metrou ușor în staţia din zona Pieţei Drumul Taberei.

Nici un an mai târziu, la începutul lui 2008, un alt tramvai ucigaș a deraiat în apropiere de Piaţa Moghioroș, pe sensul de mers spre Ghencea, traficul în zonă fiind blocat timp de peste o jumătate de oră. 

În 20 martie 2008, un alt bărbat moare călcat de un tramvai 41. Tânărul de 30 de ani a fost lovit de un tren care ieşea din Pasajul Lujerului. Bărbatul încerca să traverseze strada către şoseaua Virtuţii.

Tot în Pasajul Lujerului, pe 10 mai 2012, a avut loc cel mai grav accident rutier din istoria Capitalei, care s-a soldat cu peste 90 de victime. Un tramvai 41 a rămas blocat pe șine în curba din pasaj, al doilea a reușit să oprească la timp în spatele primului, însă cea de-a treia garnitură nu a putut să frâneze şi le-a lovit violent pe celelalte două.

Traseul, construit în perioada comunistă

Traseul tramvaiului 41 a fost construit în perioada comunistă pentru a lega cartierele Ghencea, Drumul Taberei, Militari și Crângași de nordul Capitalei. Linia pe care circulă garnitura este lungă de aproape 11 kilometri și a fost modernizată în 2002, transformând tramvaiul în metrou ușor.

Ce ar trebui să facă RATB

Ca urmare a accidentului din Pasajul Lujerului, Asociaţia Industriei Feroviare (AIF) solicită RATB, dar şi celorlalţi operatori de tramvai din ţară, să introducă sisteme de dispecerat al traficului şi de protecţie automată a tramvaiului. Asociația doreşte ca sistemul feroviar de gestionare a problemelor în trafic să fie introdus și în cazul metroului ușor. AIF consideră că proiectele de modernizare a reţelelor de tramvai s-au concentrat pe lucrările civile, dar fără a pune accent și pe sistemele de automatizare și siguranță. Accidentul ne-a arătat că vechile proceduri de gestionare a traficului sunt depăşite.

Înțepătorul din 41

Tramvaiul 41 a constituit gazda ideală pentru Cătălin Nistor, în vârstă de 38 de ani, un bărbat cu o plăcere mai mult decât bizară. Maniacul înțepa cu un bold anumite femei care circulau cu metroul ușor. Incidentele s-au întâmplat în luna ianuarie anul acesta, iar opt dintre victimele sale au depus plângeri penale la poliţie. Pe 12 ianuarie, bărbatul a fost arestat preventiv pentru 29 de zile, în prezent fiind cercetat în stare de libertate. Înțepătorul s-a ales cu dosar penal, iar femeile agresate i-au cerut daune morale cuprinse între 20.000 și 40.000 de lei. Mai mult decât atât, la scurt timp după acest eveniment, soția agresorului a divorțat de el.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările