Administraţia Străzilor, puşculiţă pentru regii asfaltului. Cum plăteşte Primăria Capitalei preţuri de zeci de ori mai mari pentru întreţinerea străzilor

Administraţia Străzilor, puşculiţă pentru regii asfaltului. Cum plăteşte Primăria Capitalei preţuri de zeci de ori mai mari pentru întreţinerea străzilor

Lucrări de reabilitare a străzilor din Capitală, executate de mântuială, pe ploaie şi pe bani mulţi. FOTO: ADEVĂRUL

Primăria Capitalei, prin Administraţia Străzilor, a încheiat, în 2011, o serie de contracte pentru întreţinerea şi reabilitarea a 204 străzi, în valoare de 1,7 miliarde de lei. Contractele semnate pe patru ani au fost luate de un consorţiu de firme condus de Tehnologica Radion, tariful pe kilometru fiind de zeci de ori mai mare decât preţul pieţei.

Primăria Capitalei plăteşte lucrările de întreţinere ale drumurilor de zeci de ori mai scump decât preţul pieţei, după cum susţine Nicuşor Dan, preşedintele Asociaţiei „Salvaţi Bucureştiul“. Acesta susţine că, municipalitatea, prin Administraţia Străzilor, condusă de Alina Roman, ar plăti sume mult mai mari faţă de costurile actualei pieţe.

Primăria Municipiului Bucureşti anunţa în anul 2010 că va organiza o licitaţie pentru atribuirea de acorduri-cadru de servicii de întreţinere şi administrare a străzilor din Capitală. În urma licitaţiei, 11 asocieri de firme au pus mâna pe 1,7 miliarde de lei (aproximativ 430 de milioane de euro), bani publici puşi la bătaie de municipalitate prin Administraţia Străzilor Bucureşti. În mare parte, companiile câştigătoare sunt abonate la fondurile Primăriei Capitalei. Este vorba despre Tehnologica Radion, Euro Construct Trading 98, Straco Grup, Delta Antrepriza de Construcţii şi Montaj 93 (Delta A.C.M. 93), Pro Cons XXI, RCV Global Group, Swietelsky Construcţii Feroviare, Strabag, Eurovia-Construct Internaţional, Global Service Proiect şi Drum Concept.


Calculul pe bani publici dă cu virgulă

Preşedintele Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul, Nicuşor Dan, a făcut un calcul pe baza valorilor celor şase pachete deţinute de firmele care au câştigat licitaţia în urmă cu doi ani. De aici, spune el, rezultă că Primăria Capitalei plăteşte întreţinerea drumurilor de 15 până la 48 de ori mai mult decât preţul actual al pieţei.
Socoteala lui Nicuşor Dan porneşte de la valorile estimate ale acordului-cadru, pentru valoarea minimă şi cea maximă a fiecăruia dintre cele şase pachete. Astfel, Pachetul 1 are valoarea minimă a contractului din 2011 până în 2014 de 93,9 milioane de lei fără TVA, în timp ce valoarea maximă este de 281,8 milioane de lei fără TVA.
Aşa continuă şi cu ce de-al doilea pachet, cu valorile de 90,2 milioane de lei fără TVA şi 270,7 milioane de lei fără TVA. Pachetul 3 are valorile de 64,9 milioane de lei fără TVA şi 194,8 milioane de lei fără TVA, Pachetul 4 – 64,8 milioane de lei fără TVA şi 194,4 milioane de lei fără TVA, Pachetul 5 – 76,6 milioane de lei fără TVA şi 229,9 milioane de lei fără TVA, în timp ce Pachetul 6 are valoarea minimă de 78,3 milioane de lei fără TVA şi valoarea maximă de 235 de milioane de lei fără TVA.

„Pentru fiecare cele şase contracte, Primăria Capitalei a indicat o valoare minimă şi una maximă, afirmând că plăţile se vor face «după necesităţi». Licitaţia s-a făcut în urma preţului oferit pentru valoarea minimă, ceea ce este incorect, întrucât diferenţele între valoarea minimă şi valoarea maximă sunt uriaşe şi nu există niciun element de control care să oprească plata până la final a valorii maxime a contractului“, precizează Nicuşor Dan.

Pornind de la aceste cifre, preşedintele Asociaţiei spune că valoarea maximă a contractelor prevede un preţ de 477.940 de euro pe kilometru, pe an, adică de 48 de ori mai mult decât valoarea maximă de pe piaţă. Din calculul făcut de Nicuşor Dan reiese că în perioada aprilie-decembrie 2011, municipalitatea a plătit suma de 140.485 de euro pe kilometru, pe an, adică de 14 ori mai mult decât valoarea maximă de pe piaţă.
Un document al Băncii Mondiale estima în 2003 un cost maxim de întreţinere a infrastructurii de 10.000 de dolari pe kilometru pe an. „Luând în calcul inflaţia, putem estima un cost maxim de întreţinere de 10.000 de euro pe kilometru pe an pentru perioada 2011-2014“, a explicat Nicuşor Dan.


De asemenea, acesta spune că Primăria a plătit sume mult mai mici decât în contract pentru o scurtă perioadă de timp, mai exact, pentru perioada aprilie - decembrie 2011.

Până la ora închiderii ediţiei, reprezentanţii Administraţiei Străzilor nu au remis un punct de vedere solicitat de „Adevărul“.

Consiliul Concurenţei a investigat licitaţia

Consiliul Concurenţei anunţa în luna februarie a anului trecut că investighează o posibilă înţelegere între firmele care au participat la licitaţie, pentru că existau suspiciuni în ceea ce priveşte asocierea acestora. „Noi ne-am sesizat din cauza asocierii frecvente între aceste firme, însă am fost nevoiţi să lichidăm cazul din lipsă de probe. Am bănuit că acele firme au comunicat între ele, or nu am avut probe scrise, iar noi nu avem mijloacele avansate de investigare specifice anchetatorilor. Mai avem cazuri similare în investigare şi până la urmă tot îi vom prinde“, a explicat, pentru „Adevărul“, Valentin Mircea, vicepreşedintele Consiliului Concurenţei. ;


Căşuneanu, despăgubit de Primărie

În iunie 2013, instanţa a decis că municipalitatea este bună de plată, după ce firma lui Costel Căşuneanu, PA&CO International, a dat în judecată administraţia Capitalei, pe motiv că nu şi-a primit banii la timp pentru construirea Pasajului Pipera, inaugurat anul trecut, înainte de alegerile locale. Lucrarea i-a revenit firmei PA&CO International, care în decembrie 2012 a dat Primăria Capitalei în judecată, pe motiv că aceasta a întârziat cu plata, şi au cerut penalităţi de întârziere şi actualizarea sumelor datorate cu rata inflaţiei. Deşi avocaţii Primăriei au susţinut în instanţă că de vină au fost problemele cu bugetul, motiv care ar fi scutit Primăria de plata penalităţilor, firma lui Căşuneanu a câştigat procesul. În consecinţă, printr-o decizie definitivă şi irevocabilă, s-a decis că Primăria Capitalei trebuie să plătească „regelui asfaltului“ peste 16 milioane de lei. Lucrările la pasaj au costat peste 140 de milioane de lei.

Pe aceeaşi temă:

Sediul Primăriei, o „gogoaşă“ de 2,7 milioane de euro pe an. Maidanezii, un „fonfleu“ electoral

Oprescu: „În sectoarele în care primarii nu pot, adun eu câini“- Piedone: „Tot ce vreau de la Primărie este să mă lase să-mi rezolv problema maidanezilor din sector“

Oprescu se laudă la Bruxelles cu piste de biciclete şi cu încurajarea transportului public, în timp ce în Bucureşti situaţia stă cu totul altfel

UPDATE Isterie în Bucureşti: o femeie susţine că hingherii au bătut-o şi au prins-o cu lasoul pentru a-i lua câinele, un maidanez adoptat. Poliţia nu ştie nimic

Câţi maidanezi au adunat hingherii din Bucureşti în ultimele trei zile

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările