Obiecţii la mai multe proiecte de legi de pe agenda Parlamentului, expuse în expertiza anticorupţie a CNA

Obiecţii la mai multe proiecte de legi de pe agenda Parlamentului, expuse în expertiza anticorupţie a CNA

Parlamentul de la Chişinău

Printre proiectele expertizate săptămâna aceasta de Centrul Naţional Anticorupţie se numără cel de modificare a codului fiscal, legea privind producţia agroalimentară ecologică şi etichetarea acesteia, legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2022, legea privind compensarea tarifelor la gazele naturale utilizate de consumatorii gospodăriilor casnice, dar şi proiectul de modificare a legii cu privire la Procuratură.

Drept urmare, experţii CNA au identificat posibilele riscuri de corupţie în promovarea proiectelor respective şi le-au remis entităţile publice, la pachet cu recomandările ce se impuneau.

Astfel, în raportul de expertiză a CNA pe marginea legii privind compensarea tarifelor la gazele naturale utilizate de consumatorii gospodăriilor casnice se arată că, chiar dacă proiectul a fost elaborat ca să susţină societatea în situaţia de criză, cauzată de creşterea tarifului la gaze, acesta nu este în concordanţă cu politicile statului în domeniul bugetar-fiscal. În proiect nu este clar stipulat dacă există mijloace financiare disponibile de fi alocate pentru implementare, se spune în raport.

În avizul emis de CNA pe acest proiect, se menţionează că au fost identificate norme care instituie ambiguităţi administrative în ceea ce priveşte procedura de stabilire şi achitare a compensaţiilor de către Ministerul Finanţelor. În acelaşi timp, proiectul nu reglementează instituţia responsabilă pentru stabilirea cuantumului corect al compensaţiilor.

Prin urmare, Centrul recomandă reexaminarea proiectului, inclusiv cu stabilirea perioadei exacte de implementare a legii şi a procedurii clare de alocarea a mijloacelor financiare.  

Din analiza anticorupţie a proiectului care vine să modifice legea procuraturii, se constată că acesta poate admite abuzuri, în dependenţă de interesul urmărit de responsabilii de implementare. Mai exact, proiectul este lacunar şi în ce priveşte dreptul procurorului general de a respinge candidatura propusă de Consiliul Superior al Procurorilor pentru funcţia de procuror-şef al procuraturilor specializate, dacă se depistează probe incontestabile de incompatibilitate a candidatului cu funcţia respectivă.

Experţii CNA atenţionează că, caracterul ambiguu al proiectului de lege ar putea face imposibilă tragerea la răspundere a factorilor de decizie, acest lucru generând un risc major de abuz de serviciu sau putere.

Lipsite de riscuri de corupţie s-au dovedit a fi legea privind producţia agroalimentară ecologică şi etichetarea produselor ecologice şi Legea fondurilor, asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2022. Experţii CNA au constatat că, toate prevederile legale cu privire la transparenţa în procesul decizional au fost respectate în cadrul procesului de elaborare a proiectului, iar acesta corespunde, în mare parte, normelor de tehnică legislativă.

Referitor la proiectul de lege pentru modificarea Codului fiscal, expertiza anticorupţie confirmă că norma legislativă vine să diminueze semnificativ povara administrativă asupra antreprenorilor şi să asigure proporţionalitatea aplicării sancţiunilor fiscale, iar riscuri de corupţie nu au fost identificate.

Amintim că, expertiza anticorupţie este procesul de identificare a riscurilor de corupţie care pot apărea la promovarea proiectelor de acte legislative şi normative de către entităţile publice, a factorilor care le generează şi elaborarea recomandărilor pentru înlăturarea efectelor acestora. CNA face expertiză anticorupţie din 2006.

Rapoartele integrale pot fi găsite pe site-ul oficial www.cna.md, la compartimentul Expertiză anticorupţie, sau accesând linkul https://cna.md/reports.php?l=ro

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările