FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“

FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“

Nicolae Giugiuvanu, la cârma navei Moldova FOTO Mariana Iancu

Nicolae Giurgiuvanu (61 de ani) este comandantul navei Moldova, ce transportă turişti în Delta Dunării. La comanda navei, se îmbracă întotdeauna în uniformă şi uneori face şi pe ghidul pentru oricine vrea să asculte poveşti marinăreşti.

Ştiri pe aceeaşi temă

Comandantul de pe Moldova are amintiri că ar putea scrie o carte. Pe puntea de comandă şi-a amenajat o a doua casă, de vreme ce îşi petrece cel mai mult timp la cârma navei. O canapea, un frigider şi multe ghivece cu flori. Pe măsuţă, mai multe cărţi despre navigaţie şi Delta Dunării. Alături îi stă întotdeauna Lady, o căţeluşă pe care a găsit-o în parcare chiar în ziua în care îi murise căţelul. Era speriată şi murdară. De atunci, îl însoţeşte pretutindeni. Cât durează cursa, ea doarme pe preş.

Indicativul „Radu cel Frumos“

Călătoria nu pare prea lungă. Nicolae Giurgiuvanu, comandantul navei Moldova a Navrom, este o enciclopedie. Tot drumul suntem legănaţi de valuri şi de poveşti marinăreşti spuse de comandant.

Cea mai haioasă amintire o are din timpul Revoluţiei. Atunci, era ofiţer activ la Marina Militară, fiind detaşat pe Muntenia. Rămăsese la mal, întrucât în urma tragediei navei Mogoşoaia, la Cotu Pisicii, când au murit peste 200 de persoane, o perioadă niciun vapor nu urca la Galaţi.

„Pe 17 decembrie seara s-a dat indicativul «Radu cel Frumos». Asta însemna că trebuie mobilizată armata. Era alarmă reală de luptă. Ce auzisem noi? Că ungurii au intrat în Ardeal“, râde comandantul. Imediat, s-a dus la unitatea militară din Tulcea îmbrăcat în civil. „Ia-ţi repede armamentul şi treci la cazarmă“, i s-a spus.

Zvonurile nu s-au oprit nici zilele următoare. Astfel, noaptea de 31 decembrie 1989 şi-a petrecut-o în Pădurea Bididia căutând terorişti. „Spuseseră unii că au văzut terorişti îmbrăcaţi în negru, care urcaseră într-o maşină şi fugiseră în pădure. Şi noi am umblat toată noaptea prin pădure şi i-am căutat. Evident că nu am găsit nimic“, povesteşte comandantul. „Am fost cazarmaţi până pe data de 7 februarie. Am mai fost trimişi la sediile de Miliţie şi Securitate, dar şi la Comitetul Judeţean de Partid“, îşi aminteşte el.

Peste bord, pentru o ţuică

Voiajele sale nu au fost lipsite de peripeţii. În urmă cu mai mulţi ani, unul dintre călătorii pe care îi transporta a murit înecat. Ce se întâmplase? Bărbatul s-a supărat că nevasta nu i-a dat bani să-şi cumpere băutură de la restaurantul navei şi a ameninţat că se aruncă în apă. Nimeni nu l-a crezut, însă el chiar s-a aruncat peste bord şi ulterior a murit înecat.

Cu nava Moldova, Nicolae Giurgiuvanu a salvat de la înec mai mulţi turişti care erau pe alte nave private implicate în accidente navale. În octombrie 2013, nava rapidă de pasageri Nikolas a intrat în coliziune cu nava de pasageri Princess Sophie. Din fericire, nu a existat nicio victimă. Pasagerii rămaşi la bordul navei Nikolas au fost preluaţi de nava Moldova şi au fost transportaţi la destinaţie.

Mogoşoaia, cea mai urâtă amintire

Căpitanul povesteşte că cel mai mult l-a impresionat scufundarea navei Mogoşoaia, pe 9 septembrie 1989. „Mergeam cu bărcile după noi pentru a aduna cadavrele pe care le găseam în Dunăre. Unii s-au mai agăţat în ancore, întrucât nu-i vedea nimeni“, povesteşte el. Giurgiuvanu îşi aminteşte că toţi oamenii din sat voiau să se răzbune pe orice ofiţer. „Veneau după noi cu topoarele şi atunci, de frică, debarcam pasagerii pe mal la Grindu şi noi mergeam să înnoptăm pe celălalt mal“, îşi aminteşte el.

Om al muntelui, îndrăgostit de apă

Comandantul s-a născut la Râşnov, însă între el şi mare a fost dragoste la prima vedere. O iubire care durează de peste patru decenii. În anul 1973, a dat examen la Institutul de Marină Militară. „Nu am dat la cea civilă, pentru că la acea vreme aveam o prietenă care nu voia să fiu mult timp plecat pe mare“, îşi aminteşte el. În anul 1990, a plecat din Marina Militară şi s-a dedicat celei civile. În tot acest timp, a fost comandant pe vasul Danubius, construit pentru Nicolae Ceauşescu, pe Fortuna, nava de comandament, dar şi pe un remorcher militar şi pe o vedetă blindată.  

Din 2010, este la cârma navei Moldova, transportând turişti la şi de la Sulina. În luna august, mărturiseşte el, a stat o singură zi acasă. În rest, doar pe apă. A stat în şantier cu vasul, atunci când a fost renovat aproape complet. „Moldova a intrat în şantier în 2005. Din iulie 2009 şi până în 2010, am stat în şantier. Ţin minte că în prima cursă nu aveam nici mobilier în cabină“, povesteşte marinarul.

Pe mare, cu Aloha

Bărbatul moşteneşte dragostea de apă de la tatăl său, Alexandru, care a vrut să facă înconjurul lumii cu un vas cu pânze. Împreună, au pus la punct bărcuţa pe care au numit-o Aloha. Ambarcaţiunea avea două catarge şi patru vele. Cum au reuşit să o construiască? Schema unei nave a fost fotografiată. Apoi mărită imaginea şi proiectată pe perete. Un marangoz din Tulcea a construit mica ambarcaţiune. Cu ea, tatăl comandantului a ajuns până în Bosfor, pe care nu a putut să-l treacă, întrucât i s-a gripat motorul şi a fost nevoit să se întoarcă în ţară.
 
Boxul, a doua iubire


O altă mare pasiune a bărbatului este boxul. Nicolae Giurgiuvanu arbitrează acest sport din 1979, de când a dat examen de arbitru. În tinereţe a practicat o perioadă acest sport, însă un accident l-a îndepărtat pentru o perioadă de ring: a suferit o ruptură de ligamente.

La ultima competiţie de box, Campionatul Naţional de Cadeţi care a avut loc la Sulina la începutul lunii septembrie, a arbitrat toate galele. „Au fost zece gale de box la Sulina. Pe lângă sport, mă bucur că am putut aduce cadeţi din toată ţara în Deltă. Erau copii care nu văzuseră niciodată marea“, spune el. La întrecerea care a avut loc în faţa Palatului Comisiei Europene a Dunării au participat 200 de sportivi.

Navele de pasageri din Deltă

Firma Navrom Delta deţine nouă nave de pasageri: vapoarele Banat şi Moldova cu câte o capacitate de 300 de pasageri, Mirceşti şi Maramureş cu câte 150 de pasageri, Adriatica şi Fieni, care pot transporta între 20 şi 60 de persoane fiecare, şi catamaranele Delta Expres 1 şi Delta Expres 2, care pot lua la bord câte 200 de persoane, dar şi un vas tehnic, folosit la intervenţii. Vapoarele parcurg distanţa Tulcea – Sulina în patru ore, iar catamaranele – în trei ore. Costul transportului este subvenţionat pentru localnici. Spre exemplu, un bilet pe ruta Tulcea – Sulina costă 44 de lei, iar localnicii achită 24 de lei.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: